• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194849
+
-

سریال ناتمام کارشکنی آمریکا در لبنان

لبنان این روزها حال خوشی ندارد. پس از حدود 9ماه، پارلمان لبنان هنوز نتوانسته بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به نتیجه‌ برسد و دولت این کشور یک دولت موقت است. این وضعیت بلاتکلیفی سیاسی در بیروت، بحران اقتصاد لبنان را تشدید کرده و روز شنبه یک مقام دولت موقت خبر داده که مداخلات آمریکا در امور داخلی لبنان تامین انرژی را با اختلال مواجه کرده است. «ولید‌فیاض»، وزیر انرژی دولت موقت لبنان با تأکید بر نیاز فوری لبنان به گاز و برق گفته است که «آمریکا مانع اصلی انتقال گاز و برق به لبنان از طریق خاک سوریه است، چون واشنگتن مخالف پرداخت حق ترانزیت از جانب دولت بیروت به دمشق است.»
این وزیر لبنانی همچنین افزوده است که حتی انتقال گاز از مصر به لبنان نیز به مجوز آمریکا نیاز دارد و دولت قاهره خواستار مجوز کتبی از آمریکا برای انتقال گاز به لبنان شده، اما هنوز خبری از این مجوز نیست. ولید فیاض این را نیز گفته است که آمریکا در روابط لبنان با ایران مانع تراشی می‌کند و اجازه گسترش روابط بیروت و تهران را نمی‌دهد.
حقیقت ماجرا آن است که این نخستین بار نیست که آمریکا در روابط خارجی و مسائل داخلی لبنان کارشکنی می‌کند. طی چند سال گذشته، «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت بیشترین کارشکنی‌ها را در تشکیل دولت اعمال کرده است. در آبان‌ماه1399، روزنامه لبنانی «الاخبار» جزئیاتی از دیدار «سعد الحریری» مأمور تشکیل کابینه در لبنان با «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت افشا کرد که نشان می‌داد سفیر آمریکا در مسیر تشکیل دولت جدید سنگ‌اندازی می‌کند. از آن زمان تا‌کنون هنوز دولت دائم در بیروت شکل نگرفته است.
در این میان بیشترین کارشکنی‌های آمریکا در لبنان در مسیر تامین انرژی برای این کشور صورت گرفته و با توجه به نیاز لبنان به واردات منابع انرژی، آمریکا بارها مانع تامین انرژی از کشورهای منطقه برای لبنان شده است. ناظران سیاسی لبنان معتقد هستند که عمده کارشکنی‌های آمریکا به‌ویژه در موضوع تامین انرژی لبنان در مواردی صورت گرفته که در آن جریان‌های ضدغربی همچون حزب‌الله درنظر داشته‌اند از طریق کشورهای منطقه‌ای مانند ایران و یا سوریه بخشی از نیاز انرژی لبنان را تامین کنند. در این شرایط، روشن است که آمریکا با مانع شدن برای تامین منابع انرژی لبنان از طریق ایران و یا سوریه تلاش می‌کند از گسترش نفوذ حزب‌الله در لبنان جلوگیری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید