• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47957
+
-

«ولات بانو» جشنواره‌ای برای معرفی زنان موفق

جشنواره فیلم کوتاه «ولات بانو» اسفند در بوشهر برگزار می‌شود

هنری
«ولات بانو» جشنواره‌ای برای معرفی زنان موفق

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:


با پیروزی انقلاب اسلامی حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شتاب بیشتری به خود گرفت. بنیانگذار جمهوری اسلامی معتقد بودند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت داشته باشند. در دهه‌های بعد با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، راهی گشوده شد که ضرورت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کتمان ناپذیر باشد. زنان ایرانی در انقلاب به میدان آمدند و در دوران دفاع مقدس پیشگام پشتیبانی معنوی و مادی شدند. 

در عرصه اقتصادی نیز با توجه به نقش مدیریتی خانم‌ها در خانواده و نیز وجود صدها هزار شغل خانگی که توسط زنان فعال شده، تاثیرات وجودی جامعه زنان غیرقابل انکار است و صدها کارآفرین موفق زن با وجود دشواری‌های این میدان با تمام توان به کسب و کار و رونق اقتصادی مشغولند. همشهری در گفت‌و‌گو با مدیر کل اموربانوان استانداری بوشهر روند حضور زنان در جامعه را بررسی کرده است.


معرفی هویت روستاها

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر با اشاره به برگزاری موفق جشنواره نان در روستای بحیری شهرستان دشتی به همشهری می‌گوید: جشنواره «ولات‌بانو» با هدف معرفی زنان موفق در روستاهای استان بوشهر و در قالب فیلم کوتاه از دیدگاه مردم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.«مریم آذرشب» اضافه می‌کند: جشنواره نان و ولات‌بانو برنامه‌هایی است که دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر در سال جاری آن را اجرا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در سال جاری اولویت برنامه‌ها نگاه ویژه به روستاهاست اظهار می‌کند: جهت‌گیری برنامه‌ها به‌گونه‌ای است که ظرفیت‌ها و امکانات روستاها معرفی شود. به دلیل غفلت‌هایی که در معرفی هویت یک روستاوند شده، به ناچار روستانشینان برای معرفی و ابراز وجود خود از روستایی بودن بیرون آمده و در پوشش شهری قرارگرفت‌اند. بنابراین ضرورت دارد ما برای بازگرداندن این هویت برنامه‌هایی پیش‌بینی کنیم و در نظر بگیریم.


مشارکت مردم در جشنواره ولات‌بانو

آذرشب تاکید می‌کند: برای بازگرداندن این هویت، در فاز اول سفرهای استاندار به شهرستان‌ها مسائل روستاها و روند توسعه پایدار در آنها بررسی و مطرح شد. همچنین در تمام شهرستان‌ها با بانوان کارآفرین و متقاضی کسب و کار روستایی نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شد و از نزدیک با دغدغه‌ها و مطالبات این قشر کارآفرین آشنایی حاصل شد. برای آشنایی بیشتر، نیاز به پایش روستایی برای شناخت ظرفیت هر روستا بود اما این مهم با وجود حدود 380 روستا و دهیاری و نیاز به انجام پایش به صورت حضور فیزیکی در روستاها کاری زمان‌بر است و در عمل امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه می‌دهد: برای رفع این دغدغه و دستیابی به نتایج بهتر به تولید محتوا در فضای مجازی از طریق دریچه دوربین مردم روی آوردیم که در نتیجه ایده جشنواره ولات‌بانو مطرح شد. در قالب این برنامه، مردم می‌توانند افراد توانمند و بانوان شایسته محل زندگی و منطقه سکونت خود را به ما معرفی کنند. اهمیت برگزاری این جشنواره با پیش‌زمینه پایش و فهمیدن آن‌که مردم قابلیت را در چه چیزی می‌دانند و شاید تعریف جدید و متفاوت از توانایی‌های روستا داشته باشند برای برگزارکنندکان مهم خواهد بود. محتواها و آثار تولید شده برای معرفی در سطح کشور و استان و نیز تولید مستند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.


7 اسفند، اختتامیه جشنواره 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تصریح می‌کند: این جشنواره در دو بخش عمومی و تخصصی برگزار می‌شود. در بخش تخصصی به طور خاص به زنان دولت پرداخته می‌شود، مانند دهیاران زن، روسا و اعضای شورای روستا و... که از مردم خواسته‌ایم یک دهیار موفق را به ما معرفی کنند. افزون بر این در بخش عمومی، بانوان موفق در زمینه‌های مختلف صنعتی، فرهنگی و اجتماعی توسط مردم معرفی خواهند شد. اختتامیه جشنواره مصادف با ولادت حضرت زهرا(س) روز 7 اسفندماه امسال خواهد بود که از آثار برگزیده و برتر تجلیل خواهد شد.


برگزاری جشنواره نان در روستاها

آذرشب همچنین درباره برگزاری جشنواره نان به همشهری می‌گوید: جشنواره نان نیز در راستای پرداختن به روستا و روستاییان و معرفی آنان خواهد بود. از سوی دیگر بخشی از زنان روستایی استان در درآمد خانواده نقش دارند اما تاکنون هیچ سیستمی موفق نشده است به لحاظ مالی و فیزیکی، آماری در این خصوص تهیه کند. 

این برنامه نشان خواهد داد همه اعضای خانواده در این درآمد نقش دارند و این شاخص نباید به صورت تفکیک جنسیتی ارائه شود.وی اضافه می‌کند: تولید نان در استان بوشهر از تنوع بالایی برخوردار است و با برگزاری این جشنواره‌ها درصدد هستیم زمینه استفاده از آن در مهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها را افزایش دهیم زیرا به عنوان یک رده شغلی طبقه‌بندی می‌شوند. باید سعی کنیم بازار فروش و اسقبال متقاضیان را نیز برای آنها فراهم کنیم.

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری بوشهر می‌افزاید: تاکنون چندین جشنواره با محوریت فرهنگ بومی روستاها در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شده است. جشنواره نان در روستای بحیری شهرستان دشتی یکی از برنامه‌هایی است که در دهه فجر با حضور زنان روستایی شهرستان دشتی برگزار شد و با استقبال بی‌نظیری مواجه شد.


رونمایی از محصولات روستایی در نمایشگاه امید کنگان 

در سفر معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده و استاندار بوشهر به شهرستان کنگان، نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و نان امید با مشارکت و همراهی روستاییان کنگان افتتاح شد. 
«معصومه ابتکار» در بازدید از این نمایشگاه با تاکید بر حمایت از بانوان در عرصه‌های اشتغال‌زایی گفت: یکی از دستاوردهای مهم حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی و اشتغال‌زایی است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: برپایی نمایشگاه مواد غذایی و نان در کنگان نشان می‌‌دهد که بانوان همواره برای حضور در عرصه‌های اجتماعی و اشتغال‌زایی علاقه فراوان دارند و دولت تدبیر و امید نهایت تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه حضور بانوان در این عرصه‌ها انجام داده است.در این نمایشگاه تولیدات مختلف صنایع غذایی در 24 غرفه ارائه شده است.
در نمایشگاه تخصصی صنایع غذایی و نان، روستاییان کنگانی انواع محصولات و تولیدات خود را در زمینه محصولات غذایی به‌ویژه نان در مدل‌ها و طعم‌های گوناگون عرضه کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید