• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47093
+
-

تشخیص زودهنگام سرطان در آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی: سالانه 5 هزار بیمار سرطانی در استان شناسایی می‌شود

سلامت
تشخیص زودهنگام سرطان در آذربایجان غربی

هادی پناهی |   ارومیه - خبرنگار :


ابتلای سالانه 5 هزار نفر به بیماری سرطان در آذربایجان غربی آن هم در حالی که در سال‌های گذشته شاهد رشد چشمگیر شاخص‌های سلامت در استان بودیم، نمی‌تواند خبر خوشایندی باشد، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در صورت تشخیص زودهنگام بیماری، امکان درمان برای بیشتر انواع سرطان‌ها وجود خواهد داشت. به همین منظور در دهه فجر امسال 4 مرکز غربالگری و تشخیص زودهنگام در آذربایجان غربی به بهره‌برداری خواهند رسید تا در کنار انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان که با نام «بیمارستان امید» شناخته می‌شود، مبارزه با بیماری سرطان سرعت بیشتری بگیرد. 


هدف؛ تشخیص زودهنگام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان این‌که تشخیص به‌موقع بیماری سرطان هدف اصلی ماست که به این هدف در استان رسیده‌ایم، می‌گوید: سال‌های 93 تا 94 حدود 9 هزار و 900 بیمار سرطانی در استان شناسایی شد و سالانه 5 هزار مورد جدید هم به آن اضافه می‌شود. 

«جواد آقازاده» با اشاره به این‌که آذربایجان غربی رتبه اول کشور را در زمینه شیوع استعمال دخانیات دارد، بیان می‌کند: سرطان ریه در استان و در بین مردان رتبه اول کشور را دارد که با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی خاص استان، استعمال سیگار عامل مهمی در این زمینه است.  وی ادامه می‌دهد: بیماری‌های سرطان سیستم عصبی در استان ما نیز در مردان بیشتر بوده و دارای رتبه اول در کشور است، زنان هم رتبه دوم را دارند. در بیماری سرطان معده در میانگین آماری انجام‌شده رتبه چهارم را داریم. 


افتتاح 4 مرکز غربالگری

آقازاده با بیان این‌که این رتبه‌های بالا نیاز استان به مراکز غربالگری را بیشتر نمایان می‌کند، اظهار می‌کند: آذربایجان غربی با این‌که یک استان محروم و مرزی است، اما با همه این اوصاف 7 مرکز تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان شامل بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه، بیمارستان شهید مطهری ارومیه، نقده، مهاباد، میاندوآب، ماکو و خوی در استان وجود دارد. به غیر از شهرستان خوی که در دست اقدام است، تمام مراکز پیشرفت صددرصدی دارند که مبلغ 16 میلیارد تومان برای ساخت این فضاها و 4 میلیارد تومان برای تجهیز هزینه شده است.

وی بیان می‌کند: در دهه فجر امسال 4 مرکز از این مراکز را در ارومیه، نقده و مهاباد را افتتاح خواهیم کرد که از میان این مراکز 3 مرکز دارای دستگاه ماموگرافی هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: مراکز تشخیصی و غربالگری شهرستان مهاباد با دستگاه‌های سونوگرافی، ماموگرافی و کلونوسکوپی تجهیز شده‌اند و بقیه مراکز هم در آینده نزدیک به این تجهیزات مجهز خواهند شد تا به بهره‌برداری برسند.


افزایش مراجعه مبتلایان به سرطان

رئیس بیمارستان امید ارومیه هم می‌گوید: انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان که با نام «امید» شناخته می‌شود، از 29 سال قبل کار خود را آغاز کرده است. تمام اقدامات انجام‌شده در این مرکز در حوزه‌های مختلف مربوط به بیماری‌های سرطان است و توسعه درمانی قابل توجهی را طی سال‌های اخیر تاکنون داشته‌ایم.  «بهزاد سینایی» درباره مراحل ساخت و توسعه این مرکز درمانی عنوان می‌کند: در مرحله اول بخش شیمی‌درمانی و سپس مرکز رادیوتراپی که قوی‌‌ترین مرکز رادیوتراپی شمال غرب کشور است، افتتاح شد. 

بعد از آن امکانات رفاهی مانند سرای امید برای اقامت بیماران و خانواده آنها راه‌اندازی و در نهایت بیمارستان امید به همت خیرین ساخته و توسعه داده شد.  به گفته سینایی، شناسایی و درمان سرطان به عوامل گوناگونی از جمله نیروی انسانی متخصص، امکانات درمانی متنوع و دستگاه‌های پیشرفته بستگی دارد. بیمارستان امید نیز یک بیمارستان جنرال برای استفاده عموم با تمرکز بر درمان و حمایت از بیماران مبتلا به سرطان است.  این مسئول درباره این‌که آیا بیماری سرطان در استان گسترش پیدا کرده است، اظهار می‌کند: بنده مرجع درستی برای پاسخ به این سوال نیستم، اما می‌توانم بگویم که با گسترش فعالیت‌های بیمارستان تعداد مراجعه‌کنندگان نیز به نسبت گذشته افزایش پیدا کرده است. البته دلیل آن نیز می‌تواند این باشد، که این بیماری در سطح استان گسترش و از سوی دیگر نیز امکانات ما برای تشخیص و درمان بیماری افزایش یافته است و با افزایش مراجعه‌کنندگان از کشورهای خارجی و استان‌های دیگر هم روبه‌رو هستیم. 


عادت غذایی خاص استان

سینایی درباره دلایل ابتلا به سرطان در آذربایجان غربی بیان می‌کند: علاوه بر شرایط عمومی که می‌تواند سبب این بیماری شود، دلایلی مانند استفاده زیاد مردم استان از غذاهای تند و تیز و شور، مصرف چای داغ و استفاده از دخانیات از دلایل ابتلای مردم به سرطان سیستم گوارش در استان است. به گفته این مسئول، سرطان سیستم گوارشی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران و آذربایجان غربی است‌. همچنین در کنار آن سرطان‌های دستگاه‌های تنفسی و سپس سرطان‌های پروستات بیشترین شیوع را دارند. در خانم‌ها نیز سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها در آذربایجان غربی است. 


نیاز به دستگاه‌های پیشرفته 

رئیس بیمارستان امید ارومیه می‌گوید: قدم‌های اول مبارزه با سرطان پیشگیری و سپس تشخیص زودهنگام است. برای پیشگیری نیاز به آموزش، شناخت و اصلاح رفتار است. برای تشخیص زودهنگام نیاز به تجهیزات پیشرفته است که برای تامین برخی اقلام با محدودیت‌های مالی مواجهیم. به عنوان مثال دستگاه ماموگرافی که برای مرکز بسیار لازم است، اما به خاطر هزینه‌های بالا فعلا امکان تامین مدل‌های جدید این دستگاه را نداشته‌ایم. در کنار آن نیاز به یک دستگاه سی‌تی‌اسکن نیز احساس می‌شود.  سینایی درباره این‌که با این نواقص کار شناسایی و درمان بیماران چگونه پیش می‌رود، اظهار می‌کند: در بیمارستان امید، دستگاه‌های پیشرفته رادیوتراپی 
«hi and low» انرژی که با هزینه‌های هنگفت خریداری شده است فعال است. 

در کنار آن دستگاه‌هایی برای درمان‌های داخل حفره‌ای که درمان را بدون آسیب به بدن انجام می‌دهند و در منطقه شمال غرب نظیر ندارد، نیز در این بیمارستان استفاده می‌شود. همچنین جراحی‌های پیشرفته درمان سرطان با حضور متخصصان خبره این حوزه در بیمارستان انجام می‌شود. 

در حقیقت، در صورت تهیه 2 دستگاه ماموگرافی پیشرفته و همچنین سی‌تی‌اسکن، شرایط برای تشخیص و درمان بیماری‌ها بسیار بهتر از گذشته فراهم خواهد شد.  به گفته این مسئول، با توجه به روند خوب بیمارستان امید، بیمارانی از کشورهای عراق، اقلیم کردستان عراق، ترکیه و آذربایجان نیز برای معالجه بیماری به این مرکز درمانی مراجعه می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید