• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47090
+
-

رتبه دهم مرکزی در تعامل دولت و بخش‌خصوصی

اولین همایش ملی «توسعه و سیاست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» در استان مرکزی برگزار شد

گزارش
رتبه دهم مرکزی در تعامل دولت و بخش‌خصوصی

مریم جباری |  اراک - خبرنگار :


چند سالی است که دولت به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین تسهیل شرایط به منظور ورود هرچه بیشتر آنها به بخش تولید اقدام به برگزاری جلساتی با عنوان «شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» در مناطق مختلف کشور می‌کند. 

در این مدت جلسات متعددی در استان مرکزی، به عنوان قطب چهارم صنعت کشور، با حضور استاندار و معاونانش و سازمان‌هایی که با بخش خصوصی و صنعت در ارتباط هستند، برگزار می‌شود. به گفته کارشناسان، هدف از این جلسات ایجاد فضای گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی و ارائه راهکار برای ورود آسان‌تر سرمایه‌گذاران به پروژه‌های صنعتی است. 

در همین راستا دبیرخانه این شورا در استان مرکزی برای نخستین بار اقدام به برگزاری اولین رویداد تخصصی در سطح ملی با عنوان اولین همایش ملی «توسعه و سیاست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی» کرد.  در این همایش که در محل استانداری مرکزی با محوریت بانک‌ها و اداره‌های مالیات و تأمین‌اجتماعی (به عنوان 3 عامل مؤثر اصلی در حوزه صنعت و واحدهای تولیدی استان) برگزار شد، صنعتگران استان از تجربیات کارشناسان اقتصاد و صنعتگران موفق کشور برای رسیدن به یک راهکار در جهت رفع مشکلات فضای تولیدی‌ خود بهره گرفتند. 
حال باید دید برگزاری این همایش چه دستاوردهایی برای 2800 واحد صنعتی و تولیدی استان به‌ویژه در زمینه بهبود فضای کسب و کار در شرایط اقتصادی موجود خواهد داشت.


انتقاد از ارتباط کمرنگ دولت با بخش خصوصی

در حاشیه این همایش نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور در زمینه اهمیت ایجاد فضای گفتمان میان بخش خصوصی و دولت می‌گوید: یکی از ابزارهای مردم‌سالاری سیاسی، مردم‌سالاری اقتصادی است و برای دستیابی به مردم‌سالاری اقتصادی باید از ابزاری تحت عنوان «گفت‌وگو» استفاده کرد.

«حسین سلاح‌ورزی» به همشهری بیان می‌کند: نباید انجام همه امور به دولت سپرده شود و فقط از دولت انتظار داشته باشیم کشور را ساماندهی کند. این یک تصور اشتباه است زیرا دولت تاکنون به منظور رفاه در تمامی بخش‌ها حضور داشته، اما این حضور در تمامی این سال‌ها چیزی جز حذف رقابت میان سرمایه‌گذاران به همراه نداشته است.

وی با اشاره به این‌که شکل‌گیری شورای دولت و بخش خصوصی از سال 92 در کشور صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: به دلیل این‌که دولت هنوز نتوانسته است با این بخش که مصوبات خوبی داشته ارتباط عمیقی برقرار کند، این شورا با مشکلات و موانع بسیار زیادی مواجه است. با توجه به بررسی‌های انجام شده، به نظر می‌رسد که 80 درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در تمامی استان‌ها در 3 حوزه سیاست‌های پول و ارزی، تأمین اجتماعی و 
نظام مالیاتی است.


ضرورت تشکیل کمیته آینده‌پژوهی 

رئیس موسسه عالی پژوهشی سازمان تأمین اجتماعی نیز با بیان این‌که تنها راه دستیابی به توسعه پایدار گفت‌وگو و گفتمان است، اظهار می‌کند: این سازمان یکی از تأثیرگذارترین سازمان‌ها در حوزه صنعت و کارگری است که سالانه به طور میانگین حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند.

«شهرام غفاری» می‌گوید: تعامل و ارتباط بیش از یک میلیون کارگاه فعال با این سازمان بیان‌کننده اهمیت گفت‌وگو در آن است. همچنین این سازمان ٦٠ هزار پرسنل، ٣٠٠ مرکز درمانی و ٣٠ بیمارستان و هزار شعبه بانک رفاه در کشور دارد. تمامی این موارد گویای این است که ما به مساله گفتمان اجتماعی بسیار اهمیت می‌دهیم.

وی می‌افزاید: مشکلی که هم‌اکنون در زمینه ایجاد فضای گفت‌وگوی سالم وجود دارد، ناقص بودن این چرخه است زیرا در این بخش یک ساختار نظام‌مند و هدفمند وجود ندارد. بنابراین می‌طلبد در این بخش در استان ساختاری تعریف شود که بتوانیم آن را به سطح کشور نیز گسترش دهیم.


 مرکزی بین 5 استان برتر

همچنین، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی یادآور می‌شود: در شرایط فعلی وضعیت بخش خصوصی چندان رضایت‌بخش نیست و باید برای رفع مشکلات این بخش توسط دولت تدابیری اتخاذ شود. متاسفانه برخی از کارشناسان دولت در این زمینه تصمیمات شتابزده و با عمر کم اتخاذ می‌کنند.

«منوچهر توسطی» به همشهری بیان می‌کند: خوشبختانه ما توانستیم مسائل و مشکلات زیادی را در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برطرف کنیم و با کمک مدیریت ارشد استان و دستگاه‌های مرتبط با بخش خصوصی، در برطرف کردن بسیاری از مشکلات در استان و پیگیری آنها در سطح ملی تعاملات بسیار خوبی وجود داشته است. استفاده از نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی می‌تواند در کاهش مشکلات حوزه اقتصادی به دولت 
کمک کند. 

وی ادامه می‌دهد: همچنین دولت و بخش خصوصی در این شورا باید بحث و تبادل نظر کنند. خوشبختانه این موارد در مرکزی محقق شده و در این زمینه جزو 5 استانی هستیم که توانسته‌اند در برگزاری این شورا جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهند.این مسئول می‌گوید: عمده مشکل واحدهای تولیدی استان در 3 بخش مالیات، تأمین اجتماعی و بانک‌هاست که در این زمینه با تعامل در راستای منافع ملی باید سعی کنیم مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را برطرف کنیم.

توسطی اظهار می‌کند: ما با برگزاری همایش ملی توسعه سیاست‌های گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی توانستیم به راهکارهای مطلوبی دست پیدا کنیم. اگر این راهکارها به دستاورد خوب و مناسبی برای استان منجر شود، در سال‌های آینده نیز این همایش را برگزار خواهیم کرد


لزوم توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی

استاندار مرکزی می‌گوید: خوشبختانه در این استان توسعه روابط دولت و بخش خصوصی رو به بهبود است و روند خوبی را در این بخش شاهد هستیم. در شرایط اقتصادی کنونی، زمان آزمون و خطا و سوء‌مدیریت در بخش اقتصاد وجود ندارد و باید از فرصت محدودی که در اختیار داریم به درستی بهره بگیریم. 

«سید علی آقازاده» می‌افزاید: ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در استان مرکزی وجود دارد که باید بتوانیم با همکاری و حمایت بخش خصوصی از آنها استفاده کنیم. بی‌شک زمانی می‌توانیم از سیاست‌های موفق صحبت کنیم که در زمینه اقتصادی به ثبات رسیده باشیم در غیر این صورت در هیچ بخشی به توسعه دست نخواهیم یافت.

وی بیان می‌کند: صادرات غیرنفتی در استان در حال افزایش است. همچنین با کمک بخش خصوصی کاهش نرخ بیکاری را در استان شاهد هستیم. بنابراین اگر راه را برای بخش خصوصی باز کنیم و بگذاریم در این مسیر حرکت کند، قطعا روزهای خوبی را در حوزه تولید در استان شاهد خواهیم بود زیرا این استان جزو 10 استان برتر کشور در زمینه تعامل با بخش خصوصی است که 80 درصد مصوبات آن اجرایی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید