• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47095
+
-

سنگ‌های الیگودرز کاغذ می‌شوند

معاون دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان: شرکت ایمیدرو با سرمایه‌گذاری صد درصدی، طرح تولید کاغذ از سنگ را در الیگودرز اجرایی می‌کند

اقتصادی
سنگ‌های الیگودرز کاغذ می‌شوند

فاطمه حافظی|  الیگودرز - خبرنگار :


تولید کاغذ از سنگ‌های خاص، مدت‌هاست در لرستان مطرح شده چراکه معادن این شهرستان 98 درصد کربنات کلسیم دارند که ماده اصلی لازم برای تولید کاغذ از سنگ است. موضوعی که نه تنها باعث حفظ محیط‌زیست و کاهش قطع درختان برای تولید این محصول می‌شود، بلکه اشتغالزایی قابل توجهی را در استان به همراه خواهد داشت. 

حدود 2 سال پیش بحث راه‌اندازی کارخانه‌ای با این هدف در الیگودرز مطرح شد و صحبت از سرمایه‌گذاری یک شرکت چینی بود اما در این سال‌ها تغییرات بسیاری در روند ساخت و بهره‌برداری این کارخانه اتفاق افتاده است. سال گذشته شرکت ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرد و با آن موافقت شد. در حال حاضر نیز با سرمایه‌گذاری صد درصدی این طرح را در الیگودرز اجرایی می‌کند و در فاز اول تولید 10 هزار تن کاغذ را در سال خواهد داشت.


بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری 

یک کارشناس می‌گوید: شهرستان الیگودرز و به ‌ویژه منطقه شاقز دارای بهترین ماده معدنی کربنات کلسیم برای تولید کاغذ از سنگ است و محصولات فرآوری‌شده در مجاورت معادن آهک را به کارخانه‌های داخلی و خارجی صادر می‌کند.  «سلمان جعفری» می‌افزاید: شرکت ایمیدرو موافقت کرده کارخانه‌ای در الیگودرز با ظرفیت حدود 10 هزار تن و سرمایه‌گذاری حدود 80 میلیارد تومان راه‌اندازی کند. 
وی اظهار می‌کند: یکی از دلایل وارد نشدن سرمایه‌گذاران به حوزه تولید کاغذ از سنگ به توانایی‌هایشان برمی‌گردد. فعالیت در این حوزه توان بالایی را می‌طلبد زیرا تکنولوژی جدیدی است. 


توسعه اقتصادی با تولید کاغذ

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز بیان می‌کند: برای دستیابی به توسعه و رونق در هر شهر و استانی باید بر توانمندی‌های آن در سرمایه بزرگ انسانی و ظرفیت‌های کم‌نظیر کشاورزی، گردشگری، معادن زرخیز و طبیعت منحصر به فرد تکیه کنیم. 

 «محمد خدابخشی» ادامه می‌دهد: ثابت شده است که الیگودرز می‌تواند قطب کشاورزی، گردشگری، صنایع معدنی و گیاهان دارویی باشد و با اتکا به این بخش‌ها در کنار توانمندی شهروندان و جوانانمان به الگویی برای سایر مناطق کشور تبدیل شود. وی یادآور می‌شود: یکی دیگر از ظرفیت‌های این شهرستان وجود معادن کربنات کلسیم برای تبدیل به کاغذ است. این طرح چندین سال قبل کلید خورده و تغییراتی در پیمانکار آن ایجاد شده است؛ طرحی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در این شهرستان داشته باشد. 

خدابخشی اظهار می‌کند: پودر کربنات کلسیم می‌تواند جایگزین درختان برای تولید کاغذ شود، برای جوانان ما ظرفیت اشتغال ایجاد می‌کند، برای کشورمان ارز‌آوری دارد و برای طبیعت‌ نوید سرزندگی را به همراه دارد. در این صنعت تقریبا از آب استفاده نمی‌شود؛ ضمن اینکه به خاطر سفید بودن مواد اولیه یعنی سنگ‌های آهکی، سفیدکننده نیز اضافه نمی‌شود.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: لرستان و به خصوص شهرستان الیگودرز قطب معادن کربنات کلسیم در ایران است. کربنات کلسیم این شهرستان خلوص 99 درصدی دارد. متاسفانه در حال حاضر 70 درصد از این ماده به ‌صورت لاشه کربنات کلسیم (دولومیت) خام به فروش می‌رسد. 

وی یادآور می‌شود: از آنجا که کربنات کلسیم ماده اولیه تولید کاغذ از کربنات کلسیم است، با راه‌اندازی این کارخانه که به زودی محقق می‌شود و توسعه واحدهای تولیدی مشابه، صنایع معدنی این شهرستان نیز فعال خواهند شد. خدابخشی می‌افزاید: برآوردها نشان می‌دهد، از منظر اشتغال‌زایی، احداث اولین کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم با ظرفیت 30 هزار تن مشکل بیکاری تعداد قابل‌توجهی از جوانان همشهری ما را به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حل خواهد کرد. 


نماینده مجلس در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تجهیز کارگاه این مجموعه تاکید کرد: عملیات تجهیز کارگاه کارخانه کاغذ از سنگ الیگودرز حدود یک ماه است که آغاز شده و تمام تلاش بر این است که از جدید‌ترین و به‌روزترین تجهیزات بهره برده شود. پیش‌بینی می‌شود این کار در چند روز آینده به اتمام برسد و در دهه فجر هم کلنگ احداث کارخانه زده می‌شود. قرار است کارخانه در 18 ماه به بهره‌برداری برسد و در این مدت فعالیت های تحقیقاتی در کارگاه پیگیری شود. 


ظرفیت الیگودرز برای این طرح

همچنین، معاون دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان در مورد پروژه تولید کاغذ از سنگ آهک در الیگودرز می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در زمینه وجود معادن کربنات کلسیم در آن و ایجاد زنجیره‌های تولید و نیز به منظور جلوگیری از خام‌فروشی، بهبود ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و... این طرح به تصویب و تدوین رسیده است.  «اصغر سلیمی» عنوان می‌کند: یکی از مواد اصلی تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم است که این ماده معدنی با خلوص 98 درصد در الیگودرز به وفور یافت می‌شود. 

این مسئول ادامه می‌دهد: در حقیقت دورریز این سنگ در این شهرستان صفر است. دانه‌بندی و تغییر در آن برای استفاده در فناوری نانو انجام می‌شود و در تمام صنایع کاربرد دارد. البته مراحل تولید و تکنولوژی آن وارداتی است و تاکنون بومی نشده است. وی بیان می‌کند: با توجه به این‌که تولید کاغذ از چوب به‌صرفه نیست و واردات کاغذ از خارج نیز ارزبری زیادی دارد، تولید کاغذ از سنگ یکی از طرح‌های اولویتدار وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است. 


سرمایه‌گذاری صد درصدی ایمیدرو

سلیمی یادآور می‌شود: طرح تولید کاغذ از سنگ سال گذشته به تایید وزرات صنایع رسید و بر اساس دستور وزیر، مطالعات آن در سال 96 و تامین اعتبار انجام شده است. معاون دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان می‌افزاید: برای اجرای این طرح زمینی به مساحت 4 هکتار از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی الیگودرز در اختیار شرکت ایمیدرو قرار گرفته است. 

سلیمی عنوان می‌کند: وقتی شرکتی مثل ایمیدرو پای کار می‌آید، توان لازم را برای شروع و نهایی کردن دارد. این مجموعه در هر جایی سرمایه‌گذاری کرده است، موفق بوده و اطمینان نسبی برای بازگشت سرمایه و سود تضمینی وجود دارد. 
وی در مورد سرمایه‌گذاری صد درصدی شرکت ایمیدرو اظهار می‌کند: شرکت ایمیدرو چون دولتی است، بعد از اجرا و به بهره‌برداری رساندن طرح‌ها و پروژه‌ها، در صورتی که متقاضی وجود داشته باشد، سهام آنها را طی 3 سال واگذار می‌کند. 


تولید 10 هزار تن کاغذ در سال

معاون دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری لرستان می‌گوید: پروژه تولید کاغذ از سنگ در الیگودرز چندین فاز دارد و حجم سرمایه‌گذاری در فاز نخست آن 80 میلیارد تومان است که برای 50 نفر نیز به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند. ظرفیت طرح در فاز نخست تولید 10 هزار تن کاغذ در سال است. برای فازهای بعدی نیز تولید پی‌وی‌سی مدنظر است که فعلا مطالعات آن انجام نشده است و بعد از نهایی شدن فاز اول در دستور کار قرار می‌گیرد. 
«اصغر سلیمی» با اشاره به این‌که اجرای این طرح می‌تواند بخشی از نیاز کشور را به کاغذ و مقوا که هر سال از طریق خرید خارجی انجام می‌شود تامین کند، تصریح می‌کند: کلیه مجوزها برای اجرای این طرح صادر و عملیات اجرایی آن نیز شروع شده است و تا 2، 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید