• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47083
+
-

فقط 6 درصد تا آبرسانی کامل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه : برای تامین آب ‌ روستاهای تحت پوشش از 274 حلقه چاه، 294 چشمه و 58 قنات استفاده می‌شود

روستا
فقط 6 درصد تا آبرسانی کامل

فاطمه کمانی|   کرمانشاه- خبرنگار:


تامین آب روستاها نسبت به سایر مشترکان آب حساسیت بیشتری دارد، اگرچه آبرسانی به روستاها و ساخت مجتمع‌های آبرسانی طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، اما هنوز هم نیاز آب روستاهای کرمانشاه به طور کامل تامین نشده است. برخی از روستاهای کرمانشاه هنوز با تانکر آبرسانی می‌شوند و مردم باید چند وقت یک بار منتظر حضور تانکرهای آبرسانی بمانند تا آب مورد نیاز خود را ذخیره کنند. برخی از روستاها خصوصا آنهایی که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند نیز هنوز تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند و به شیوه‌های سنتی و از چاه و چشمه آب تهیه می‌کنند. 

منبع تامین آب روستاهای کرمانشاه معمولا چاه و چشمه است و همین امر باعث می‌شود با تغییر فصل‌ها و شروع گرما این منابع آبی تحت‌تاثیر قرار بگیرند و میزان آبدهی آنها کم شود. 


2195 روستا تحت پوشش

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه درباره وضعیت تامین آب روستاهای استان می‌گوید: اکنون 2195 روستا تحت پوشش شرکت ما قرار دارند و جمعیت این روستاها بیشتر از 468 هزار نفر است. «فرامرز شوهانی» ادامه می‌دهد: برای تامین آب این روستاها از 274 حلقه چاه، 294 چشمه و 58 قنات استفاده می‌شود.  به گفته وی، اکنون 216 مجتمع آبرسانی فعال در کرمانشاه داریم که آب مورد نیاز روستاها را تامین می‌کنند و طول خطوطی که آب را از این مجتمع‌ها به روستا می‌رساند نیز در کل استان کرمانشاه 8197 کیلومتر است. 

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با بیان این‌که هر سال تعدادی از مجتمع‌های آبرسانی که در دست ساخت هستند به بهره‌برداری می‌رسند، می‌افزاید: با بهره‌برداری از این مجتمع‌ها هر سال به تعداد و جمعیت روستاهای دارای شبکه آب استان اضافه می‌شود. شوهانی یادآوری می‌کند: هم‌اکنون 94 درصد از جمعیت روستاهای کرمانشاه شبکه آب شرب سالم و بهداشتی و تاسیسات آبرسانی دارند و 394 روستا نیز این تاسیسات را ندارند که البته جمعیت این 394 روستا فقط 6 درصد جمعیت روستایی استان است. وی با بیان این‌که برخی از این روستاها در مناطق صعب‌العبور قرار دارند، می‌گوید: برخی از این روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند. 


سرانه مصرف آب در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره‌ به سرانه مصرف آب روستاهای کرمانشاه می‌افزاید: میزان مصرف آب برای هر مشترک روستایی 170 لیتر در شبانه‌روز است که در زمان آبرسانی با تانکر تلاش می‌شود تمام این میزان آب مورد نیاز برای روستاییان تامین شود.

شوهانی با بیان این‌که هر سال در فصل گرما تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی با تانکر و به صورت سیار بیشتر می‌شود، توضیح می‌دهد: در پیک فصل گرمای سال جاری برای 147 روستای استان آبرسانی انجام دادیم.  وی معتقد است به دلیل بارندگی‌ها و شرایط آبی خوبی که داشتیم تعداد روستاهای نیازمند آبرسانی سیار استان در فصل گرمای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده است.  

این مقام مسئول با بیان این‌که هم‌اکنون عمده آب مورد نیاز روستاها از طریق چاه، چشمه و قنات تامین می‌شود، اضافه می‌کند: این منابع آب چون پایداری زیادی ندارند معمولا تحت‌تاثیر گرما قرار می‌گیرند و در فصل تابستان منابع تامین آب برخی از روستاها از دست می‌رود و یا دبی کافی برای تامین آب مورد نیاز ندارد.

 شوهانی راهکار حل این معضل را استفاده از ظرفیت سدها برای تامین آب روستاهای استان می‌داند که منبعی پایدار است و توضیح می‌دهد: باید بودجه مورد نیاز برای مطالعه این طرح تامین شود. وی همچنین به کیفیت آب شربی که در اختیار روستاها قرار می‌گیرد اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: خط قرمز اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی کیفیت و سلامت آب است و این امر همواره رصد می‌شود.


آب روستاهای استان سالم است  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با بیان این‌که هم‌اکنون همه منابع تامین آب روستاهای استان سالم است، خاطرنشان می‌کند: گاهی ممکن است شکستگی در شبکه رخ دهد که برای جلوگیری از ورود آلودگی از این طریق نیز مدام کلرزنی از طریق دستگاه و یا حتی به صورت دستی انجام می‌شود. به گفته این مسئول، هم‌اکنون 309 دستگاه کلرزنی مکانیزه برای روستاهای استان کرمانشاه فعال است. شوهانی ادامه می‌دهد: سلامت آب نیز به صورت مستمر از طریق دستگاه‌های مربوطه از جمله مرکز بهداشت و علوم پزشکی پایش می‌شود. وی تصریح می‌کند: همچنین برای جلوگیری از ورود آلودگی به آب هر 6 ماه یک بار شست‌وشوی مخازن آب روستایی انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه درباره وضعیت فاضلاب روستاهای استان نیز می‌افزاید: در کل کشور فقط 60 روستا تاسیسات جمع‌آوری فاضلاب دارند که از این تعداد 6 روستا مربوط به استان کرمانشاه است. شوهانی می‌گوید: از نظر شاخص پوشش فاضلاب در استان نیز از میانگین کشور بالاتر هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید