• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47082
+
-

زریبار ثبت جهانی شد

زریبار به‌عنوان ‌بیست‌و‌پنجمین تالاب ایرانی در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد

تالاب
زریبار ثبت جهانی شد

تالاب زریبار (زریوار) به عنوان بیست‌و‌پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر ثبت شد. به گزارش مهر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان در پیامی به مناسبت ثبت جهانی تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر گفت: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، تالاب زریبار واقع در شهرستان مریوان استان کردستان، نگین غرب کشور به‌عنوان بیست‌و‌پنجمین تالاب ایران در کنوانسیون رامسر (۱۹۷۱) ثبت شد. این دستاورد بزرگ را که مصادف با روز جهانی تالاب‌سال ۱۳۹۷ است به مردم کردستان و به‌ویژه دوستداران محیط‌زیست تبریک می‌گوییم. 

کنوانسیون رامسر، پیمانی مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به‌ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنها در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند. 

این پیمان با تلاش «اسکندر فیروز» رئیس وقت سازمان محیط‌زیست ایران تهیه شد. در تعریف تالاب در این کنوانسیون آمده: «مرداب‌ها و باتلاق‌ها و لجن‌زارها یا آب‌های طبیعی یا مصنوعی اعم از دائمی یا موقت است که آب‌های شیرین -تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری یافت شود- از آن جمله است آب‌های دریا که عمق آنها در پایین‌ترین نقطه جزر از 6 متر تجاوز نکند.» ایران‌، تا پیش از این ۳۵ تالاب را در قالب ۲۴ عنوان در کنوانسیون رامسر ثبت کرده بود که اکنون تالاب زریبار تعداد عناوین ثبتی ایران را به ۲۵ رسانیده است ایران 252 تلاب دارد به این ترتیب حدود یک و نیم میلیون هکتار از ۳ میلیون هکتار تالاب‌های کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده است.  

در کنوانسیون رامسر فهرستی با عنوان «مونترو» وجود دارد که تالاب‌هایی که تا حدودی کاربری خود را از دست داده‌اند در آن فهرست به ثبت می‌رسند؛ اکنون ۶ تالاب ایران از جمله ارومیه و هامون در این فهرست قرار دارند. البته این به معنای خروج کامل از «رامسر سایت» نیست بلکه کشورها بعد از بهبود بخشیدن آن تالاب‌ها می‌توانند آن را از فهرست مونترو خارج کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید