• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47089
+
-

اولویت‌های 98 قم از زبان استاندار

استاندار:‌ هر طرحی که در استان اجرا می‌شود باید دارای پیوست فرهنگی، زیست‌محیطی و اقتصادی باشد

توسعه
اولویت‌های 98 قم از زبان استاندار

روح‌الله کریمی|   قم - خبرنگار:


نخستین نشست رسانه‌ای استاندار جدید قم با دهه فجر همزمان شد. «بهرام سرمست» که حدود یک ماه است در کسوت استاندار قم فعالیت می‌کند، به فعالان رسانه‌‌ای قول داد که در دوره کاری وی بیشترین تعامل با رسانه‌ها وجود خواهد داشت. در این نشست سوال‌های متفاوتی از استاندار پرسیده شد؛ از تعیین تکلیف منوریل و فرودگاه تا اولویت‌های توسعه قم و پاسخگویی مدیران. سرمست در مورد پالایش مدیران سفارشی خطاب به خبرنگاران گفت: شما معیار را مشخص کنید.

آیا این‌که می‌گویند «اینجا قم است» را ملاحظه کنم یا برنامه‌های خودم را دنبال کنم؟ در همه استان‌ها نماینده عالی دولت اختیار و وظایفی دارد که باید انجام دهد. در طول زمان به پاسخ این پرسش خواهید رسید. اکنون هیچ پاسخی به شما نمی‌دهم تا عملکرد من پاسخگوی این پرسش باشد. وی اطلاع‌رسانی عملکرد مدیران را برای مردم ضروری دانست و تأکید کرد: مدیران استان باید روابط‌عمومی‌ها را برای اطلاع‌رسانی، پاسخگویی و تبیین عملکرد فعال کنند.
به گفته استاندار، اگر مدیران دستگاه‌ها برنامه و کارنامه دارند، نباید لکنت زبان داشته باشند. سرمست افزود: مدیری که برنامه دارد و می‌تواند برنامه‌اش را اجرا کند در دوره خدمت من جایگاه دارد، اما مدیرانی که برنامه ندارند هیچ جایگاهی نخواهند داشت.


تعیین تکلیف طرح‌های ناتمام

وی در مورد طرح‌هایی که سال‌هاست نیمه‌کاره مانده است، اظهار کرد: از ابتدای ورود به قم تأکید کردم که طرح‌های نیمه‌تمام استان باید تعیین تکلیف شود. اگر کمیته کارشناسی تشخیص دهد پروژه‌ای باید ادامه پیدا کند، این کار انجام می‌شود. در صورتی که نتیجه کار کارشناسی این باشد که اعتبارات، مشارکت مردم و بیت‌المال تاب تحمل اجرای طرح را ندارد، تابع نظر کارشناسی خواهم بود.


توسعه گردشگری، مهم‌ترین اولویت 

استاندار قم در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری که پرسیده بود چرا با وجود این‌که گردشگری مهم‌ترین اولویت استان است، اما بسیاری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان که ظرفیت جذب گردشگر را دارند، رها شده و این بخش در اعتبارات و اشتغال‌زایی در اولویت قرار ندارد، اظهار کرد: توسعه گردشگری مهم‌ترین اولویت استان است، اما نیاز به زیرساخت و الزاماتی دارد وگرنه توسعه گردشگری بدون این‌که زیرساخت‌ها آماده شود، در حد شعار خواهد بود. سرمست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار همشهری پیرامون فعالیت واحدهای آلاینده صنعتی در این استان گفت: هر طرحی که در استان اجرا می‌شود باید دارای پیوست فرهنگی، زیست‌محیطی و اقتصادی باشد. وی با اشاره به تعارضی که میان محیط‌زیست و برخی طرح‌ها به وجود می‌آید، افزود: درباره مسائلی که تعارض میان دستگاه‌های اجرایی پیش می‌آورد، باید اهداف کلی استان را در نظر بگیریم و با تعامل مسائل را 
حل کنیم.


حمایت از مدیران جسور

استاندار قم با بیان این‌که مدیران در تصمیم‌گیری باید جسارت داشته باشند، تأکید کرد: در حد توان از مدیرانی که جرأت تصمیم‌گیری دارند حمایت می‌کنم. 

 وی در مورد تعامل با مدیریت شهری گفت: در حوزه مدیریت شهری قم اقدام‌های قابل حمایت و کارهای اساسی صورت گرفته و سیاست من این است که از برنامه‎های این حوزه و طرح‌های در دست اجرا حمایت کنم. سرمست بر لزوم توزیع عادلانه فرصت‌ها و خدمات در قم تأکید کرد و گفت: اولویت‌گذاری و سیاست‌گذاری باید بر مبنای توازن منطقه‌ای باشد. این مسئول در مورد تغییر و تحول مدیریتی در استان افزود: باید پاسخگوی عملکرد دستگاه‌های استان باشم، بنابراین ادامه فعالیت مدیران دستگاه‌های اجرایی بر اساس سابقه کاری و برنامه آنها برای آینده امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه در کنار تعامل با سایر افراد تأثیرگذار، بر اساس مصالح استان عمل خواهم کرد.


جذب سرمایه‌گذاران

استاندار قم جذب سرمایه‌گذاران و کمک گرفتن از بخش خصوصی را یکی از اولویت‌های توسعه استان ذکر کرد و افزود: برای حضور حداکثری سرمایه‌گذاران از آنها حمایت می‌کنیم، چراکه در واحدهای تولیدی استان حضور بخش خصوصی ضرورت دارد.

سرمست در مورد تعامل با مراجع عظام تقلید تأکید کرد: نظرها و پشتیبانی و حمایت مراجع عظام تقلید برای من فرصت است. از نصیحت‌ها و دغدغه‌ها برای قم و جهان اسلام استفاده می‎کنیم. وجود مراجع تقلید نعمت و فرصت است و هنر ما این خواهد بود که از این فرصت به بهترین شیوه استفاده کنیم. رابطه ما با بزرگان دینی رابطه خوبی است و از همه مراجع سپاسگزارم که در ابتدای ورود به این استان بنده را مورد لطف و محبت قرار دادند.


مشخص شدن وضعیت فرودگاه و منوریل

استاندار قم در مورد طرح ساخت فرودگاه بین‌المللی قم گفت: به‌تازگی بازدیدی از فرودگاه داشتم و نظر کارشناسی این است که ابتدا حق و حقوق مردم و معارضان تعیین تکلیف شود و بعد طرح آماده واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار متقاضی شود.

«بهرام سرمست» افزود: پیگیری این موضوع به معاونت عمرانی استانداری سپرده شده که با نظر کارشناسی و مطالعات لازم برای رفع مشکل آن اقدام شود.وی در مورد منوریل گفت: جلسه‌ای با شهردار و معاون عمرانی استاندار داشتم. باید راهکارها بررسی شود تا در صورتی که سرمایه‌گذار متقاضی پیدا شود، با سهل‌ترین شرایط ادامه اجرای طرح در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

استاندار قم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد تدبیر مناسب برای توزیع گوشت و مرغ ارزان‌قیمت تأکید کرد: کارگروه تنظیم بازار استان در حال پیگیری است که با نظارت، بازرسی و کنترل بیشتر کاری کنیم که فشار بر مردم کاهش یابد.وی اظهار کرد: البته در ارزیابی تورم نقطه به نقطه در شهر که در دی امسال صورت گرفت، وضع قم نسبت به سایر استان‌ها بهتر بود، اما ما به این اوضاع راضی نیستیم و به دنبال شرایط بهتر هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید