• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47060
+
-

سقوط آنتونوف140در شهر

هواپیمای 45نفره آنتونوف 140 در سال 93 بعد از 4دقیقه پرواز، سقوط کرد

سقوط آنتونوف140در شهر

لیلا شریف

ایران 140یا همان آنتونوف 140 نامی بود که میان حوادث سقوط ایران جایی برای خود باز کرد تا هر زمان 19مرداد‌ماه فرامی‌رسد، 40خانواده، غم سال 93 و هواپیمایی که هرگز به مقصد نرسید را برای خود واگویه کنند.

مسافران تهران- طبس حوالی ساعت 9 سوار هواپیما شدند و قرار بود یک ساعت دیگر در فرودگاه طبس از پله‌های هواپیما پایین بیایند اما این هواپیما هرگز فرود نیامد و با یک سقوط، پرونده پرواز شماره ۵۹۱۶ تهران- طبس برای همیشه بسته شد.

هواپیمای آنتونوف تنها 4دقیقه پرواز کرد؛ ساعت 9:18 پرواز و ساعت 9:22سقوط. هواپیما در همان دقایق اولیه پروازش، موتور خود را  از دست داد و در کیلومتر4 جاده مخصوص کرج و حوالی بلوار شیشه مینا سقوط کرد. دم غول‌پیکر هواپیما کنده شد و وسط بلوار افتاد و بدنه هواپیما با تخریب دیوار پادگان سپاه در محوطه سقوط کرد و آتش گرفت. مسافران در هواپیما و میان آتش محاصره شده بودند. آتش چنان با سرعت پیش رفت که فرصت کمک‌کردن به مسافران را بلعید. در نهایت سرنشینان میان آتش جان دادند.

49روز پس از حادثه، علیرضا‌جهانگیری- رئیس سازمان هواپیمایی کشور- به‌دنباله‌روی از دیگر حوادث، مجموعه‌ای از عوامل محیطی، خطای انسانی و اشکالات فنی مانند از کارافتادن موتور هواپیما به‌دلیل گرمای شدید، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و عدم‌آگاهی خلبان از خاموش‌شدن ناگهانی موتور هواپیما را مسبب این سقوط معرفی کرد.

این سقوط موجب شد تا حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم دستور توقف پروازها‌ی آنتونوف140و 74 را صادر کند، اما در اواخر سال 93 خبرهایی از صدور دوباره مجوز برای پرواز آنتونوف‌ها در آسمان ایران به گوش رسید. این خبر چنان سر و صدایی به پا کرد که مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌های کشور مجبور به توضیح شد و با بیان این نکته که این هواپیما آنتونوف با آن هواپیمای سقوط کرده متفاوت و از موتور جت برخوردار است، تلاش کرد تا از دلهره مردم ایران برای پرواز با آنتونوف بکاهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :