• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46950
+
-

رزن در بن‌بست

شهردار رزن از آخرین برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت شهری ‌برای توسعه این شهر در استان همدان می‌گوید

شهری
رزن در بن‌بست

فاطمه کاظمی|  همدان - خبرنگار:


 شهرستان رزن روزگاری راه ارتباطی بین همدان و چند استان دیگر محسوب می‌شد، اما از وقتی اتوبان فامنین احداث شد، رزن تا حدی این موقعیت را از دست داد و از طرفی، در احداث راه‌آهن همدان اصلا موقعیت رزن در نظر گرفته نشد و این شهر در بن‌بست کامل قرار گرفت. شهرستان رزن 115 اثر تاریخی و مذهبی دارد و 11 درصد از آثار تفریحی استان در این شهرستان قرار گرفته است. خروج این شهرستان از بن‌بست می‌تواند به رونق گردشگری آن کمک کند و این شهر را از سکوتی که گریبانش را گرفته برهاند. با خارج شدن این شهرستان از بن‌بست، سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند و همین مسئله می‌تواند به حل مشکلات شهرستان چون بیکاری کمک کند. درباره مشکلات شهری رزن با «مجید عطاری» شهردار جوان آن، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


نبود درآمد پایدار

عطاری درباره مشکلات شهر رزن به همشهری می‌گوید: نه فقط مشکل من، بلکه مشکل همه مدیران شهری نبود یک درآمد پایدار شهری است. یعنی درست است که شهرداری‌ها توسط مردم و با نظارت شورای شهر اداره می‌شوند، اما چون از پایه این‌طور نبوده و چند سالی است به این شکل درآمده، این نهادها درآمد پایداری برای خود ندارند و همین باعث می‌شود بدهی‌ها روز به روز روی هم انباشته شوند.

وی ادامه می‌دهد: در شهرستان رزن ساخته‌ نشدن کمربندی بزرگ‌ترین معضل ماست و عبور کامیون‌ها و ماشین‌‌های سنگین‌ خسارت زیادی به زیرساخت‌های شهری رزن وارد کرده است. از بعد اداری هم باید بگویم در شهرداری‌های کوچک و شهرهای زیر20 هزار نفر جمعیت مشکل نیروی کار داریم و بعضی نیروهای ما در دوره‌های گذشته به صورت پوششی به کار گرفته شده‌اند و در حال حاضر، برخی پست‌های ما خالی هستند. ما مجبوریم از یک نفر در پست‌های مختلف استفاده کنیم که به ما آسیب می‌زند، هرچند همکاران من تلاش بسیاری برای پر کردن این خلا می‌کنند.


اولویت‌های زیرساختی

شهردار رزن در پاسخ به این سوال که اولویت‌های زیرساختی رزن چیست می‌گوید: این را باید در 2 بعد اقتصادی - فرهنگی و فیزیکی - کالبدی دید. در بعد فیزیکی - کالبدی راه‌اندازی و افتتاح کمربندی ناقص شهرستان رزن در اولویت است و بعد از آن سر و سامان دادن به بافت فرسوده شهر. در عین حال، رزن تنها شهرستان استان است که شبکه فاضلاب آن به صورت صددرصد اجرا شده و همین به زیرساخت‌های شهرستان آسیب زده است و با این‌که به فصل سرد رسیده‌ایم امیدواریم بتوانیم این زیرساخت‌ها را ترمیم کنیم.

عطاری ادامه می‌دهد: در بعد اقتصادی، در مدتی که من در خدمت مردم شهرستان رزن بوده‌ام با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش 8 میلیارد تومان آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ایجاد درآمدهای پایدار را آغاز کرده‌ایم. ساخت یک مجتمع تفریحی - اقامتی بزرگ شامل هتل و تالار و استخر آب‌درمانی و یک شهر بازی بزرگ در دستور کار قرار دارد و قرار است این پروژه‌ها در آینده دست مدیریت شهری رزن را بگیرند، اما کافی نیستند. 

ما باید تلاش کنیم با فرصت سرمایه‌گذاری‌ای که بخش خصوصی ایجاد می‌کند به توسعه پایدار اقتصادی برسیم که این نوع توسعه، توسعه اجتماعی پایدار هم به دنبال خود می‌آورد. نه‌تنها در رزن، بلکه در تمام شهرهایی که ما آنها را به عنوان شهر میانی می‌شناسیم و جمعیت زیر 20 هزار نفر دارند همیشه مقاومت‌هایی در حوزه تغییر کالبد شهر وجود دارد، اما شاید ایراد کار به ما مربوط می‌شود که اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی را در نظر نداشته‌ایم.

وی درباره راه‌حل خود برای رفع این مشکل توضیح می‌دهد: طبق توافق‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش داشته‌ایم، فرهنگ شهرنشینی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم و این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای تغییرات کالبدی و اجتماعی شهر است.


راه‌‌آهنی که رزن را ندید

با این‌که شهرستان رزن به لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی دارد و یک راه ارتباطی با استان‌های دیگر محسوب می‌شود آن‌طور که باید پیشرفت نکرده است. عطاری درباره برنامه‌اش برای خروج رزن از این مهجوریت توضیح می‌دهد: همان‌طور که گفتید، شهرستان رزن دروازه ورود به استان همدان و غرب کشور است و ما اگر بخواهیم از استان‌های شمال و شمال غربی به غرب کشور برویم، باید از شهرستان رزن عبور کنیم. پس موقعیت این شهرستان استراتژیک است. اما یک سری اشتباهات در حوزه منطقه‌ای و شهری رخ داده است. اتوبانی که از سمت فامنین به استان همدان وصل می‌شود دروازه غرب کشور را از رزن گرفت یا راه‌آهنی که احداث شد اصلا به رزن نرسید یا اگر عوارض سنگین اتوبان‌های منتهی به رزن نبود، همین تردد باقی‌مانده از جاده رزن هم از بین می‌رفت.

شهردار رزن می‌افزاید: نمی‌دانم چرا مسئولان منطقه‌ای هیچ سهمی از خط ریلی و بزرگراه به رزن نداده‌اند. البته با عنایت معاون عمرانی و استاندار وقت همدان وارد اتاق فکر رویداد همدان 2018 شدم و یک برنامه تولیدی از شهرستان رزن داشتیم که از شبکه استانی همدان و همچنین شبکه خبر پخش شد. قبلا چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاده بود. در رسانه‌ها مطرح شده‌ایم و فعالیت‌هایمان را انعکاس می‌دهیم و سعی می‌کنیم رزن را بشناسانیم و از همه روابطی که در پایتخت داریم استفاده می‌کنیم. ما با مشاور رئیس جمهوری و دیگر مسئولان کشوری دیدار داشتیم و طبق رایزنی‌هایی که با دوستانمان در تبریز داشته‌ایم، سعی خواهیم کرد در جشنواره تابستانی سال آینده این شهر، هفته رزن را هم داشته باشیم. امیدوارم در این راه موفق باشیم.

عطاری در پایان صحبت‌هایش خطاب به شهروندان رزنی می‌گوید: مردم بدانند امسال با قطع‌ شدن کمک‌های سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها به شهرداری‌ها، با یک معضل مالی بزرگ مواجه شده‌ایم، اما اگرچه درآمدمان نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافت، نهایت تلاشمان را می‌کنیم که در خدمت مردم و پاسخگوی مطالبتشان باشیم.


تعامل با شورای شهر

شهردار رزن درباره شایعاتی مبنی بر اختلافات شورای شهر و شهرداری توضیح می‌دهد: اعضای شورای شهر به عنوان یک مرجع تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و ناظر با رأی مردم انتخاب شده‌اند و من همان‌قدر که به نمایندگان مجلس احترام می‌گذارم، به اعضای شورای شهر هم احترام می‌گذارم، چون آنها با رأی مردم انتخاب می‌شوند و ما مدیران در پست‌های دولتی منصوب می‌شویم.

«مجید عطاری» می‌افزاید: این را در نظر داشته باشید که مدیریت شهری مجموعه‌ای از اعضای شورای شهر، شهردار و همه سازمان‌های مربوطه است و خانواده بزرگی را تشکیل می‌دهد. اما هیچ وقت اتحاد صددرصدی وجود ندارد و همیشه اخلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها وجود دارد. امیدواریم این اختلاف‌ها به توسعه شهر آسیب نزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید