
مدارس در حصار ترافیک
فرمانده راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی: ماهانه 1200 فقره تخلف توقف دوبل جلوی مدارس ثبت میشود

ابراهیم نوید آرین| ارومیه – خبرنگار:
بحث ترافیک و انسداد در مسیرهای منتهی به مدارس یکی از دغدغههای اصلی رانندگان وسایط نقلیه شهری در ارومیه و حتی سایر شهرهای آذربایجان غربی است. چند سالی است حل این مشکل بدون هیچ راهحلی مانده و هر روز در ساعات تعطیلی مدارس، راهبندان و ترافیک سنگین ناشی از ازدحام خودروهای شخصی و سرویسهای مدارس به وجود میآید. مسالهای که به نظر میرسد حل آن عزم همه دستگاههای مربوطه را میطلبد. بیشک تعامل، همفکری و همکاری بین مردم و دستگاههای ذیربط تنها راهکار روانسازی و حل موضوع ترافیک در مقابل مدارس و خیابانهای اطراف آن به شمار میرود، آن هم در حالی که نقش والدین دانشآموزان در رعایت حقوق شهروندی بیش از دستگاههای متولی، میتواند منجر به کاهش حجم ترافیک در مناطق منتهی به مدارس شود.
راهکاری برای حل مشکلات سرویسهای مدارس
یکی از راهکارهایی که به نظر میرسد میتواند مشکلات ازدحام سرویسهای مدارس در خیابانها هنگام تعطیلی این مراکز آموزشی را در پی داشته باشد، اجازه حضور این سرویسها در حیاط مدارس بعد از خوردن زنگ پایانی است. مسالهای که میتواند بخشی از مشکلات شلوغی در خیابانهای مدارس را رفع کند. یکی از رانندگان سرویس مدرسه در این باره و با اشاره به ترافیک ایجادشده در مقابل مدارس از سوی والدین میگوید: برای راحت شدن از این معضل هرروزه، ما آماده هر گونه همکاری برای رفع مشکل ترافیک در مسیرهای منتهی به مدارس و راهبندانی که در محوطه بیرونی مدارس رخ میدهد هستیم.
«نصرت کاظمی» میافزاید: در حال حاضر حیاط مدرسه ظرفیت این را دارد که چندین خودرو سرویس در آن مستقر و از ایجاد راهبندان و ترافیک مقابل مدرسه جلوگیری شود. با این اقدام دانشآموزان بهراحتی میتوانند بدون دردسر در داخل حیاط مدرسه سوار یا پیاده شوند که از بروز برخی مشکلات هم جلوگیری میکند. وی عنوان میکند: با اینکه چندین سال است اقدام به جابهجایی دانشآموزان این مدرسه میکنم، اما تاکنون اجازه استقرار خودروها در محیط حیاط مدرسه از طرف پیمانکار و یا مسئولان متولی این امر به ما ابلاغ نشده است.
این راننده با انتقاد از برخی والدین که در ساعات تعطیلی مدارس با خودروهای شخصی به صورت غیرمجاز و دوبل توقف کرده و در انتظار فرزندانشان میمانند، اظهار میکند: از پلیس راهنمایی و رانندگی میخواهیم به این موضوع با جدیت ورود کند تا بنده و همکارانی که در سرویسدهی به دانشآموزان فعالیت دارند در این ساعات بتوانیم دانشآموزان را بدون هیچ مشکلی جابهجا کنیم. اما در بسیاری موارد فضایی برای ایستادن ما وجود ندارد و سوبل پارک کردن هم مشکلات خودش را دارد و دانشآموزان هم برای سوار شدن به سرویس با مشکل مواجه میشوند.
لزوم همکاری والدین با آموزش و پرورش
رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی درباره مشکلات راهبندان در مسیرهای منتهی به مدارس به همشهری میگوید: برخی از اولیا اوایل بازگشایی مدارس، خود اقدام به گرفتن سرویس مدارس میکنند که این اقدام، ما و پلیس راهنمایی و رانندگی را برای ساماندهی و هماهنگی با مشکلاتی مواجه میکند. هماهنگ شدن والدین با مدیران مدارس و مسئولان اداره آموزش و پرورش برای جابهجایی دانشآموزان، میتواند کمک شایانی برای حل معضل ترافیک در جلو مدارس و راههای منتهی به مدارس در شهرهای مختلف داشته باشد.
«قلی ابرازه» از صدور مجوز برای ورود سرویسهای مدارس به داخل حیاط مدارس خبر میدهد و میافزاید: طبق مکاتبهای که با مدیران مدارس استان انجام شده، قرار است سرویسهایی که دارای برچسب سامانه پایش ناوگان دانشآموزی (سپند) باشند در محوطه حیاط مدارسی که امکان استقرار سرویس مدرسه در آنها فراهم باشد مستقر شوند تا از ایجاد راهبندان و ترافیک در جلو مدارس و خیابانهای اطراف جلوگیری شود. وی با بیان اینکه سالانه ۴۴ تا ۵۰ هزار دانشآموز به وسیله سرویسهای مدارس جابهجا میشوند، عنوان میکند: والدین دانشآموزان نباید با خودرو شخصی اقدام به جابهجایی فرزندانشان کنند و چنانچه در این زمینه مشکلاتی وجود دارد، با ما همکاری بیشتری داشته باشند که بتوانیم در روانسازی ترافیک جلو مدارس در ساعات پایانی اقدامات بهتری انجام دهیم.
ما از والدین درخواست داریم در صورت امکان برای رفت و آمد فرزند خود از سرویس مدارس استفاده کنند، چون این سرویسها تعداد بیشتری از دانشآموزان را جابهجا میکنند و بیشک هر سرویس برابر با 10 تا 15 خودرو تکسرنشین والدین برای جابهجایی دانشآموزان است. کاهش این تعداد خودرو در رفتوآمد روزانه میتواند علاوه بر کاهش بار ترافیک در خیابانهای شهر در یک ساعت مشخص پایان فعالیت مدارس، از ازدحام و شلوغی در مقابل مدارس هم بکاهد.
جریمه برای متخلفان
فرمانده راهنمایی و رانندگی استان آذربایجان غربی درباره ترافیک ایجادشده بر اساس پارکهای دوبل و سوبل اولیای دانشآموزان در جلو مدارس و ایجاد ترافیک اظهار میکند: در این باره برابر دستورات صادره، تیمهای گشت سرراه و موتورسیکلت هنگام شروع و پایان وقت مدارس برای روانسازی ترافیک در مقابل مدارس مستقر میشوند. در این زمینه در صورت مشاهده هر گونه اقدام غیرقانونی خودروهای شخصی با متخلفان برخورد قانونی انجام میشود. از سوی دیگر باید خود شهروندان برای حقوق یکدیگر احترام قائل شده و وسیله نقلیه را به صورت دوبل و سوبل برای منافع فردی خودشان متوقف نکنند تا شاهد ترافیک در آن محدوده نباشیم.
سرهنگ «علی سعیدی» میافزاید: در زمان فعالیت مدارس به صورت ماهانه حدود هزار و 200 فقره توقف دوبل در جلو مدارس، اعمال قانون میشود.
وی درباره اینکه چرا طرح همیاران پلیس بعد از مهرماه نمود کمتری پیدا میکند، بیان میکند: برابر توافقنامه با اداره کل آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی و کاهش تبعات ناشی از تصادفات، طرح همیار پلیس مانند سالهای گذشته در سال تحصیلی 97-98 نیز با همکاری و مساعدت مسئولان آموزش و پرورش و مدارس در حال انجام است و اصلا کمرنگ نشده است. این طرح با حضور کارشناسان در مدارس برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به دانشآموزان اجرا میشود. از ابتدای سال تحصیلی جاری هم تعداد 49 هزار نفر از دانشآموزان در استان تحت آموزش قرار گرفته و به همیاران پلیس اضافه شدهاند.
استفاده از اتوبوس بهجای چند خودرو سواری
به نظر میرسد علت اصلی سنگینی بار ترافیک در اطراف مدارس استفاده از سرویسهای کوچک سواری بهجای خودروهای همگانی و بزرگ نظیر اتوبوس و مینیبوس باشد. یک کارشناس آموزش و پرورش در این باره میگوید: بسیاری از مدارس بهجای بهرهگیری از خودروهای جمعی بزرگ نظیر مینیبوس و اتوبوس، که ظرفیت نسبتا بالایی از نظر جابهجایی مسافر دارند، از سرویسهای سواری کوچک با ظرفیت محدود مسافر استفاده میکنند.
به عبارت دیگر بهجای آنکه یک اتوبوس یا مینیبوس با ظرفیت جابهجایی ۲۰ تا ۳۰ مسافر در جلو مدارس توقف کند، دهها سواری برای دانشآموزان اختصاص مییابد که همین موضوع بر بار ترافیک شهرها دامن میزند. این کارشناس بدون ذکر نامش ادامه میدهد: بهتر است رویکرد مدارس و والدین برای استفاده از خودروهای جمعی بزرگ تغییر کند، زیرا در اکثر کشورهای مدرن جهان نیز برای جابهجایی دانشآموزان از خودروهای بزرگ بهره گرفته میشود و جمعیت زیادی از دانشآموزان یک منطقه بهجای جابهجایی با 20 خودرو کوچک با یک اتوبوس یا مینیبوس در مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس تردد میکنند.