• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46865
+
-

شیوه زندگی 92

این مثلث انتقالی دوست‌داشتنی

کارت به کارت از هر بانک و با هر کارت در سال 92 آغاز شد

این مثلث انتقالی دوست‌داشتنی

عیسی محمدی

تاریخچه کارهای بانکی در ایران،  جالب است. در دهه‌70 باید جابه‌جایی را غالباً نقدی و از طریق بانک‌های مبدأ و مقصد انجام می‌دادید؛ آن‌هم حضوری. اگر هم مبالغ بالایی را بین بانک‌ها می‌خواستید رد و بدل کنید، باید کلی فرم پر کرده و زمان نسبتاً قابل توجهی را هم منتظر می‌ماندید. رفته‌رفته با هر تغییری که در این نظام بانکداری انجام می‌شد، مردم هم نفس راحت‌تری می‌کشیدند. یکی از این تغییرات بزرگ، ایجاد ای‌تی‌ام‌ها بود و اینکه مردم بدون انتظار کشیدن در صفوف بانک‌ها، می‌توانستند کار انتقال وجه و دیگر امور را انجام بدهند. اما باز هم مشکل بانک‌های مبدأ و مقصد وجود داشت؛ یعنی شما هنوز محدودیت داشتید و نمی‌توانستید آزادانه کارهای بانکی را انجام بدهید.

یک اتفاق جالب خوشایند

یکی از اتفاقات جالب در تاریخ کارهای روزمره بانکی، در فروردین 92 افتاد. در چنین زمانی بود که بانک مرکزی، اعلام کرد که دیگر مثل گذشته نیست و قید و شرط بانک مبدأ و مقصد برداشته شده؛‌ یعنی امکان کار مثلثی در انتقال وجه وجود دارد. به‌این‌ترتیب که اگر شما عضو بانک اول باشید و بخواهید به بانک دومی غیر از بانک اول‌تان پول واریز کنید، از ای‌تی‌ام‌های غیر از این دو بانک هم می‌توانید این کار را بکنید. این امکان انتقال مثلثی، بین 22 بانک عضو شتاب فراهم شد. در آن دوره، روزانه شما امکان جابه‌جایی حداکثر3میلیون تومان را بین کارت‌های مختلف داشتید.

کدام بانک‌ها درگیر بودند؟

طبق اعلام بانک مرکزی، 22 بانک (آینده، اقتصادنوین، پاسارگاد، توسعه‌تعاون، توسعه‌ صادرات، حکمت ایرانیان، دی، رسالت، رفاه‌ کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، قرض‌الحسنه مهر ایران، کارآفرین، گردشگری، مسکن، ملی‌ ایران، موسسه اعتباری توسعه و بانک کشاورزی) جزو بانک‌هایی بودند که می‌توانستند اقدام به این کار کنند. گفتنی است که در مهرماه90، خبر داده شد که از ماه بعد، قرار است محدودیت انتقال سه‌طرفه ایجاد شود. بخشی از بانک‌ها هم با اجرایی‌شدن این سرویس موافقت کرده و بخشی دیگر نیز منتظر دوره پایلوتی بودند که باید برایشان برگزار می‌شد. یکی از مشکلات تبادل وجه بین کارت‌های شتاب، مغایرت‌های تراکنشی و اشتباهات صورت گرفته بود. البته بانک‌ها با استفاده از سامانه سروش، معمولاً دو یا سه روزه تراکنش‌های صورت‌گرفته را بررسی کرده و موارد مغایرتی را به حساب مشتریان باز می‌گرداندند. اما باز هم مشکلاتی وجود داشت که مشتریان را ناراضی نگه‌می‌داشت. البته همان دوره هم عده‌ای از فعالان بانکی نگران افزایش این مغایرت‌های بانکی بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید