• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46435
+
-

کوچه‌های بی‌نشان دردسر شهروندان بندرعباسی

کوچه‌ها و خیابان‌های بی‌نام در بعضی محله‌های بندرعباس ساکنان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است

گزارش
کوچه‌های بی‌نشان دردسر شهروندان بندرعباسی

آذر امیران|  خبرنگار:

نام‌گذاری کوچه‌ها یکی از ابتدایی‌ترین سطوح مدیریت شهری است. در حقیقت یکی از مصادیق مهم مدیریت شهر، اسامی خیابان‌ها، اماکن و کوچه‌های عمومی در شهرهاست.این اسامی در حکم شناسنامه هر شهر و بیانگر ارزش‌های اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و ملی هر جامعه است. یکی از معضلات شهری در بندرعباس کوچه‌های بی‌نام و نشانی است که مردم را سردرگم کرده است.

این کوچه و خیابان‌های بی‌نام و نشان را بیشتر می‌توان در محله‌های قدیمی یا در محله‌های حاشیه‌نشین و فرسوده شهر پیدا کرد. ساکنان این محله‌ها مشکلات فراوانی برای دادن نشانی به مهمانان خود دارند. آن‌ها حتی نمی‌توانند خرید‌های اینترنتی انجام دهند یا کالاهای پستی دریافت کنند.
اهمیت این معضل زمانی بیشتر می‌شود که ساکنان محله برای دریافت کمک‌های اضطراری از سوی اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس ناگزیر به دادن آدرس از کوچه و خیابان‌هایی می‌شوند که نام و نشانی ندارد! 


اهالی باید آدرس بدهند

 «نرگس پورمحمدی»، بانوی خانه‌دار بندرعباسی، با اشاره به عدم نام‌گذاری کوچه و خیابان‌های شهر، گفت: بسیاری از کوچه‌ها به‌ویژه در محله‌های حاشیه‌نشین شهر تابلو ندارد. ما برای پیدا کردن آدرس مورد نظر باید از ساکنان یا اهالی سؤال کنیم. این در ‌شأن کلان‌شهر بندرعباس نیست. 
این بانوی هرمزگانی افزود: خانه من در محله نیایش و کوچه ۵۷ است، اما نمی‌توانم این آدرس را به کسی بدهم چون یا تابلوی کوچه‌ها کنده شده یا از ابتدا نصب نشده یا به قدری فرسوده ‌است که دیده‌نمی‌شود.

یکی دیگر از اهالی بندرعباس در این‌باره می‌گوید: آدرس دادن معضل اصلی ما در این محله‌ها شده ‌است. ما همیشه باید آماده آدرس و کروکی ‌دادن به افراد ناآشنایی باشیم که تازه وارد محله شده‌‌اند یا به دنبال آدرس می‌گردند. 


اورژانس و آتش‌نشانی به دنبال آدرس

«رضا ثابتی» می‌گوید: دغدغه بزرگ‌تر ما زمانی است که بخواهیم به اورژانس یا آتش‌نشانی یا حتی پلیس آدرس بدهیم. ما هر لحظه به خاطر تاخیر در پیدا کردن آدرس باید منتظر اتفاق یا حادثه ناگواری باشیم.

وی درباره مشکلات ارسال محموله‌های پستی می‌گوید: ما در این محله‌ها آدرس پستی نداریم به همین دلیل محموله‌های پستی را باید از خود اداره پست دریافت کنیم. این موضوع باعث صرف هزینه و زمان بیشتر می‌شود. گاه هم اتفاق می‌افتد که به دلیل تاخیر در رجوع به اداره پست، بسته پستی مفقود یا برگشت داده می‌شود. ثابتی اظهار کرد: در حالی که بعضی کوچه و خیابان‌ها نام‌گذاری نشده بعضی کوچه‌های بندرعباس دو نام دارد. در برخی محلات همچون چهارراه دامایی، کوچه‌ها از هر سو، با یک نام تابلو‌گذاری شده‌ است. 

این شهروند بندرعباسی، با اشاره به تاریخ کهن این منطقه، ادامه می‌دهد: بندرعباس به لحاظ فرهنگی غنی است و تاریخی کهن دارد. چرا فقط در محله‌های قدیمی برای نام‌گذاری کوچه‌ها از اسم‌های مرتبط با فرهنگ بندرعباس استفاده شده ‌است؟ 


نام‌گذاری بر اساس‌ گیاهان بومی 

 «پرویز سالاری»، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس، با بیان نحوه نام‌گذاری خیابان‌ها و کوچه‌ها، پیش از این گفته بود: در شهر بندرعباس سعی شده نام‌گذاری بر اساس اسامی بزرگان، شهیدان و افراد شاخص جامعه انجام شود. وی درباره برنامه جدید شورای اسلامی شهر در این‌باره افزود: نام‌گذاری کوچه‌ها بر اساس نام گیاهان بومی و محلی استان از برنامه‌های جدیدی است که در دستور کار شورای اسلامی شهر قرار دارد. سالاری با اشاره به نامتناسب بودن نام میادین با نمادها، تصریح کرد: برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی برای متناسب‌سازی نمادهای برخی میادین شهر تدوین شده است.

 این برنامه‌ها در سال جاری اجرا خواهند شد.  سالاری با بیان این‌که قبل از راه‌اندازی خیابان‌ها باید نام آن تعیین شود، گفت: دلیل دو اسم بودن برخی محلات قدیمی شهر، نام‌گذاری نشدن قبل از بازسازی یا نوسازی آن ‌است. این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده‌ است. ما باید این نام‌گذاری‌ها را ترویج دهیم. برنامه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر بندرعباس به شهردار ارائه شده مبنی بر نا‌م‌گذاری خیابان‌ها قبل از راه‌اندازی که امیدواریم این مشکلات را برطرف کند. 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: برخی محلات تاکنون نام‌گذاری نشده‌اند. اسامی این محله‌ها به شهردارهای مناطق اعلام شده ‌است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید