• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46406
+
-

سیل در خوزستان، آبگرفتگی در ایلام

بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در خوزستان و ایلام موجب تعطیلی مدارس این دو استان شد

گزارش
سیل در خوزستان، آبگرفتگی در ایلام

بارندگی شدید باران طی 2 روز گذشته موجب آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر در استان‌های غربی کشور همچون خوزستان، لرستان و ایلام شد.
به گزارش همشهری، در پی بارندگی اخیر و آبگرفتگی معابر شهری، مدارس چند شهرستان خوزستان و همچنین مدارس استان ایلام دیروز (دوشنبه) تعطیل شدند و دانش‌آموزان در خانه‌های خود ماندند.
لرستان نیز با آبگرفتگی معابر مواجه بود و روز قبل از شروع بارندگی‌ها استاندار آن به فرمانداران همه شهرستان‌ها دستور داد که با توجه به احتمال وقوع سیلاب در این استان، هیچ یک از آنها حق ندارند تا اطلاع ثانوی از شهرستان‌های محل خدمت خود خارج شوند.بنابر اعلام هواشناسی لرستان، بارندگی‌ها تا اواسط روز سه‌شنبه جاری ادامه دارد.  


باران در خوزستان

خوزستان در پی بارندگی اخیر تنها آبگرفتگی معابر شهری نصیبش نشد و تعدادی از روستاهای آن نیز دچار آبگرفتگی شدید و خطرآفرین شدند.
پیش‌بینی هواشناسی استان درباره افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه و احتمال وقوع سیل و به خطر افتادن روستاهای اطراف این رودخانه‌ها درست از آب درآمد و روستاهای زیادی زیر آب رفتند و نیروهای امدادی مستقر در این روستاها به امداد و خدمات‌رسانی پرداختند.

احتمال وقوع سیلاب در پی افزایش دبی رودخانه‌های دز و کرخه آن‌قدر بالا بود که تعدادی از نیروهای ارتش و سپاه نیز از چند روز پیش برای کمک‌رسانی به روستاییان در صورت وقوع سیلاب، در روستاهای خوزستان مستقر شدند. 500 نیروی ارتش و سپاه همزمان با جاری شدن سیلاب در پایین‌دست رودخانه دز و اطراف روستاهای بخش شاوور شوش به کمک سیل‌زدگان شتافتند.
در پی وقوع سیلاب در روستاهای خوزستان در 2 روز گذشته، روستای بنه عاطی از توابع بخش چغامیش دزفول و روستای چم‌کنار در شهرستان شوشتر تخلیه و ساکنان آنها به اردوگاه‌های اسکان اضطراری منتقل شدند.

«علی خدادادی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: یک اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۵۰۰ نفر در روستای آهودشت شهرستان شوش و یک اردوگاه در روستای سیدخلف برپا شده است.
پل شناور منیخ خرمشهر نیز به دلیل افزایش دبی رودخانه کارون از یکشنبه‌ شب به روی خودروها بسته شد و رانندگان مجبور شدند از پل‌های جایگزین استفاده کنند.
افزایش دبی رودخانه کرخه در 2 روز اخیر باعث شد خطر آبگرفتگی و سیلاب تعدادی از روستاهای شهرستان حمیدیه را نیز که در مجاورت رودخانه قرار دارند، تهدید کند.

«شاهین هاشمی» سرپرست فرمانداری حمیدیه در این رابطه گفت: نیروهای عملیاتی در 7 روستای شهرستان که در مجاورت رودخانه واقع شده‌اند، در حال کار هستند تا سیل‌بندها را تقویت کنند و مانع ورود آب به روستاها و مزارع کشاورزی شوند.بارش باران در شهرهای شمالی استان ازجمله ایذه، شوش و دزفول نیز باعث شد دستگاه‌های امدادی به حالت آماده‌‌باش دربیایند.

«مصطفی سمالی» فرماندار ایذه با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدماتی این شهرستان گفت: با توجه به اعلام شرایط بحرانی و بالا آمدن سطح آب دریاچه کارون 3 بخشداران برای تخلیه خانه‌های روستایی ناامن در مجاورت کانال‌های آب اقدام‌های لازم را انجام دادند.

«علی تابع‌الحجه» رئیس اداره هواشناسی آبادان نیز با توجه به پیش‌بینی ورزش باد نسبتا شدید، از شناورهای صیادی و باری به خصوص قایق‌های سبک موتوری خواست که با احتیاط در اروندرود و خلیج‌فارس تردد کنند.
تابع‌الحجه از صیادان خواست در صورت ضرورت با احتیاط راهی دریا شوند و تا مساعد شدن وضعیت جوی در لنگرگاه بمانند.
روز یکشنبه«کیامرث حاجی زاده» مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در نشست شورای  هماهنگی مدیریت بحران استان گفته بود: اگر بارندگی‌های اخیر مدیریت نشود، احتمال تکرار سیل 95 وجود دارد .


تعطیلی مدارس ایلام 

شدت بارش‌ها در استان ایلام نیز به حدی بود که مدارس تمام مقاطع در نوبت صبح و بعداز ظهر را تعطیل کرد. 
بارش شدید باران به همراه وزش باد شدید از شامگاه یکشنبه مناطق مختلف استان ایلام را در بر گرفته و همچنان ادامه دارد. بارندگی در ایلام که امروز نیز ادامه دارد به حدی بود که باعث آبگرفتگی معابر شد و تردد را با مشکل مواجه کرد. 
رئیس پلیس راه استان ایلام هم گفت: در بیشتر جاده‌ها مه غلیظ حاکم است و سبب کاهش دید افقی رانندگان شده است. 

سرهنگ «رضا همتی‌زاده» با اشاره به محدود شدن تردد رانندگان در برخی از محورهای مواصلاتی و گردنه‌های استان ایلام به دلیل مه غلیظ اظهار کرد: به دلیل لغزندگی جاده‌ها و مه غلیظ به رانندگان توصیه می‌شود با احتیاط بیشتری تردد کنند و به دلیل کاهش میدان دید از سبقت غیرمجاز خودداری کنند و با چراغ‌های روشن در مسیرهای مه‌آلود حرکت کنند. وی با تأکید بر اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ برای تردد در تمام محورهای استان الزامی است گفت: مأموران پلیس راه استان ایلام از تردد خودروهای فاقد تجهیزات ایمنی جلوگیری می‌کنند. 
همتی‌زاده از رانندگان خواست ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری در این شرایط آب و هوایی توصیه کرد: رانندگان قبل از اقدام به سفر از همراه داشتن زنجیر چرخ، تجهیزات ایمنی و سیستم گرمایشی خودرو مطمئن شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید