• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46434
+
-

جولان سه‌چرخه‌های بدون پلاک در خرم‌آباد

رئیس کلانتری شهرداری خرم‌آباد: جلوگیری از فعالیت سه‌چرخه‌ها مستلزم ورود دادستان و ابلاغ دستوری صریح است تا بتوان فعالیت آنها را کاهش داد فاطمه حافظی خرم‌آباد - خبرنگار

شهری
جولان سه‌چرخه‌های بدون پلاک در خرم‌آباد


فاطمه حافظی|  خرم‌آباد - خبرنگار:


ترافیک و شلوغی خیابان‌های خرم‌آباد مدت‌هاست به معضلی بزرگ تبدیل شده است. دلایل زیادی هم برای آن مطرح شده است؛ از باریک و قدیمی بودن معابر تا تمایل بیشتر افراد ساکن در مرکز استان به استفاده از خودروهای شخصی. هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر در سخنانی به بررسی این موضوع پرداخت و یکی از عوامل مهم افزایش ترافیک را، وجود خودروهای فروش میوه و سایر محصولات در خیابان‌های اصلی شهر
 برشمرد. 

اما در میان انواع وسایل حمل‌و‌نقل ریلی که در خیابان‌های خرم‌آباد موجب ایجاد ترافیک می‌شوند می توان سه‌چرخه‌ها را نام برد. در خرم‌آباد، علاوه بر خودروها، سه‌چرخه‌های بسیاری در گوشه خیابان‌ها دیده می‌شوند. مهم‌ترین معضل این وسایل‌ نقلیه این است که پلاک و بیمه ندارند و به همین دلیل به راحتی مرتکب تخلفات رانندگی می‌شوند. این وسایل کوچک این روزها مشکلی بزرگ را در خرم‌آباد به وجود آورده‌اند. 


برهم زدن نظم شهر

یکی از شهروندان می‌گوید: این سه‌چرخه‌ها در میادین اصلی و خیابان‌های پرتردد شهر توقف می‌کنند و علاوه بر ترافیک، آلودگی‌ صوتی هم به وجود می‌آورند. «محمد طاهری» ادامه می‌دهد: بیشتر صاحبان این سه‌چرخه‌ها در قسمت‌های مختلف شهر به فروش میوه، خرید نان خشک، جمع‌آوری زباله‌ها، ضایعات و... مشغولند و به دلیل نداشتن هیچ‌گونه کد شناسایی نمی‌توان از آنها به دلیل ایجاد مزاحمت شکایت کرد. 

وی می‌افزاید: گویا شهرداری و پلیس راهور توان لازم را برای جمع‌آوری این سه‌چرخه‌ها ندارند زیرا روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: وقتی صحبت از ساماندهی سه‌چرخه‌ها می‌شود شهرداری، پلیس راهور، نیروی انتظامی و دیگر نهادها مسئولیت را بر گردن دیگری می‌اندازند.  «محمود قیاسی» می‌افزاید: اگر نمی‌توان سه‌چرخه‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرد باید حداقل مکانی برای آنها در نظر گرفت که فقط در همان‌جا فعالیت کنند. 


نبود راهکار قانونی 

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد در این زمینه می‌گوید: وجود سه‌چرخه‌ها در سطح شهر به یکی از معضلات اصلی خرم‌آباد تبدیل شده است و هیچ راهکار قانونی برای جلوگیری از فعالیت آنها وجود ندارد. 
 «رضا خدامرادی» می‌افزاید: سه‌چرخه‌ها قابل ساماندهی نیستند چون پلاک ندارند. تنها اقدامی که می‌توان انجام داد این است که آنها را کلا جمع‌آوری و به پارکینگ‌ها منتقل کرد. 

وی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از فعالیت این سه‌چرخه‌ها هیچ اقدامی، حتی فرهنگی، کارساز نیست و تنها با قوه قهریه می‌توان این مشکل را تا حدی رفع کرد. سعی می‌کنیم برای برخورد بازدارنده حداقل سه‌چرخه‌ها را یک تا 2 ماه در پارکینگ نگهداری و سپس با دریافت جریمه آزاد کنیم. خدامرادی می‌گوید: در مجموع باید یک قانون از مجاری رسمی کشور برای این معضل تدوین و تصویب شود تا بتوان به شکل سازمان‌یافته با فعالیت این وسایل نقلیه برخورد کرد. متاسفانه تعداد سه‌چرخه‌ها در خرم‌آباد زیاد است، در تمامی نقاط پراکنده‌اند و در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند. 


نقض قانون ازسوی سه‌چرخه‌ها

رئیس کلانتری شهرداری خرم‌آباد نیز در این مورد اظهار می‌کند: بر اساس قانون، وسایل نقلیه بدون پلاک حق تردد را در شهر ندارند و سه‌چرخه‌ها به راحتی این قانون را در مقابل چشم همه نهادها نقض می‌کنند. سرهنگ «علی‌حسین رحمانی» می‌افزاید: پیشنهادی مطرح شد که می‌گفت سه‌چرخه‌ها جمع‌آوری و قیچی شوند، سپس قطعه‌های قیچی شده را به صاحبان این وسایل برای فروش به ضایعاتی‌ها تحویل دهیم. 

رئیس کلانتری شهرداری خرم‌آباد بیان می‌کند: از ابتدای سال تاکنون بیش از 200 سه‌چرخه جمع‌آوری شده، اما باز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. جلوگیری از فعالیت این سه‌چرخه‌ها مستلزم ورود دادستان و ابلاغ دستوری صریح و روشن است تا بتوان فعالیت آنها و مشکلاتی را که ایجاد می‌کنند، کاهش داد. 


کاربری کشاورزی برای سه‌چرخه‌ها 

همچنین، رئیس پلیس راهور لرستان یادآور می‌شود: وجود این سه‌چرخه‌ها در میادین اصلی مانند امام حسین(ع) و سه‌راه گلدشت فضای نامطلوبی ایجاد کرده است. علاوه بر آن، در برخی ساعت‌ها ترافیک ناشی از سد معبر این وسایل کلافه‌کننده است. سرهنگ «منوچهر مرادی» بیان می‌کند: هدف از ساخت این سه‌چرخه‌ها استفاده در بخش کشاورزی است و از ابتدای ساخت و عرضه قرار بود در روستاها و عملیات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرند اما بیشتر این وسایل در سطح شهر مشغول فعالیتند. ضمن این‌که این وسایل از سوی سازمان محیط ‌زیست به دلیل میزان آلایندگی بالای هوا مورد تایید نیستند.

وی ادامه می‌دهد: پلیس راهور با کمک شهرداری تنها اقدام به جمع‌آوری و اعمال جریمه برای صاحبان این وسایل را در دستور کار دارد. بسیاری از صاحبان این سه‌چرخه‌ها به دلیل این‌که وسیله آنها مدت زیادی در پارکینگ می‌ماند دیگر به سراغ آن نمی‌آیند. 


ضرورت ساماندهی سه‌چرخه‌ها

یک کارشناس امور شهری می‌گوید: ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی، برهم زدن نظم، ایجاد ترافیک، سد معبر، دستفروشی و... از مشکلات حضور سه‌چرخه‌ها در خرم‌آباد است. اغلب رانندگان این سه‌چرخه‌ها گواهینامه ندارند و خود وسیله‌ نقلیه هم فاقد پلاک، استاندارد‌، ایمنی و بیمه است. همین موضوع باعث می‌شود صاحبان این وسیله به قانون بی‌اعتنا باشند و هرطور که تمایل دارند، اقدام کنند. 

«کامران سپهوند» می‌افزاید: در این میان آنچه موجب شده است این معضل ساماندهی نشود و تعداد سه‌چرخه‌ها در سطح شهر دائم افزایش پیدا کند، اعمال نشدن قانون و انجام نشدن برخوردهای بازدارنده است. همین موضوع باعث می‌شود مالکان این وسایل نقلیه دوباره به همان فعالیت قبلی خود ادامه دهند.

وی تاکید می‌کند: شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که می‌تواند در جمع‌آوری یا ساماندهی این وسایل نقلیه نقش مهمی داشته باشد زیرا صاحبان آنها در حوزه‌هایی فعالیت دارند که نظارت و ایجاد نظم در آنها بر عهده شهرداری است.سپهوند می‌افزاید:شهرداری می‌تواند از این افراد و وسایل نقلیه‌شان برای جمع‌آوری ضایعات و مدیریت پسماند استفاده کند چراکه خواه‌ناخواه این سه‌چرخه‌ها در این بخش فعالیت زیادی دارند. با ساماندهی آنها در این حوزه در حقیقت می‌توان هم پسماند را مدیریت کرد و هم با دادن کدی برای شناسایی این افراد، فعالیت آنها را به شکلی دقیق زیر نظر گرفت و کنترل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید