• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46422
+
-

موتور عمرانی شهرداری خوی روشن است

شهردار خوی: به دلیل اجرای موفق طرح‌های عمرانی و تحقق کامل بودجه سال گذشته، به عنوان شهرداری برتر استان مورد تقدیر قرار گرفتیم

با مسئول
موتور عمرانی شهرداری خوی روشن است

هادی پناهی | ارومیه – خبرنگار:

خوی دومین شهر بزرگ آذربایجان‌غربی است. این شهر عالمان، عارفان و علمای زیادی را در دامان خود پرورش داده است و در کنار آن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد. با داشتن چنین ویژگی‌هایی و در شرایطی که شرایط اقتصادی چندان مساعد نیست، به تاکید مدیران شهری، شهرداری خوی یکی از موفق‌ترین شهرداری‌های استان در پیشبرد برنامه‌های عمرانی، پرداخت به‌موقع حقوق پرسنل و شاداب‌سازی اجتماعی است.  «محرم اکبرزاده» شهردار خوی در گفت‌وگو با همشهری درباره طرح‌های این سازمان برای توسعه عمرانی صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید. 


روانسازی ترافیکی با احداث تقاطع غیرهمسطح

تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله خویی(ره) یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر خوی به شمار می‌رود.‌ شهردار خوی درباره روند اجرایی این طرح می‌گوید: تقاطع غیرهمسطح آیت‌الله خویی(ره) از جمله پروژه‌های کلان عمرانی است که از سوی شهرداری در دست اجراست. علاوه بر طول 700 متری تقاطع غیرهمسطح، 2 مسیر رفت و برگشت هم طراحی شده که هر مسیر دارای 4 لاین با عرض 5/3 متر همراه با 4 راستگرد بدون تداخل حرکتی مسیرها برای تسهیل‌سازی عبور و مرور خودروهاست. این پروژه در کنار طراحی و جلوه بسیار مناسب برای ورودی شهر خوی‌، نقش مهمی هم در حوزه روانسازی ترافیکی این منطقه از شهر خوی دارد. مدت‌زمان اجرای پروژه تقاطع غیر‌همسطح آیت‌الله خوئی(ره) 15 ماه کاری برنامه‌ریزی شده است و در حال حاضر پیشرفت 40 درصدی دارد.


ایجاد فضای گردشگری با اجرای کمربندی 

اکبر‌زاده درباره اجرای کمربندی خوی هم عنوان می‌کند: کمربندی ضلع غربی خوی به عنوان مطالبه مهم شهروندان و دغدغه مدیریت شهری برای تکمیل رینگ دور شهر به شمار می‌رود. انجام بیش از 450 هزار متر مکعب مسیرگشایی و خاکبرداری و بیش از 18 هزار متر مکعب خاکریزی به همراه طراحی و اجرای 2 پل با دهانه 10 متری و یک پل با دهانه 13 متری از ویژگی‌های این طرح است.  این کمربندی با اعتباری بالغ بر حدود 10 میلیارد تومان و با پیشرفت بیش از 40 درصد در دست اجراست. آنچه در این پروژه علاوه بر ساختار عمرانی آن پیش‌بینی و طراحی شده، اجرای بیش از 4/5 کیلومتری مسیر دوچرخه‌سواری برای اولین بار در سطح شهر ویژه خانواده‌ها در 2 طرف مسیر کمربندی است که با طراحی ویژه بر اساس ویژگی‌های جغرافیایی در این مسیر گام بزرگی برای حضور علاقه‌مندان و خانواده‌ها برداشته می‌شود. از سوی دیگر با ایجاد فضای جاذب شهری و گردشگری برای مسافران و گردشگران‌، این کمربندی به یک فضای گردشگری ویژه تبدیل می‌شود. 


احداث تفرجگاه فنایی با تامین منابع مالی  

شهرداری خوی به پروژه تفرجگاه بزرگ فنایی به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی مهم شهر خوی اشاره می‌کند و می‌گوید: این مجموعه گردشگری با زیرساخت‌های فرهنگی، تفریحی، خدماتی و رفاهی در دست اجراست. این پروژه به مساحت 100 هکتار در ارتفاعات فنایی مشرف بر بلوار آیت‌الله خویی(ره) اجرا می‌شود.

اجرای معابر و مسیرهای دسترسی، ایجاد تاسیسات مختلف روشنایی، شبکه آب‌، اجرای بیش از 20 هکتار شبکه آبیاری قطره‌ای در فضای سبز این تفرجگاه، بهسازی و ساماندهی ورودی تفرجگاه، جدول‌گذاری معابر و احداث منبع آب خام در این تفرجگاه انجام شده و در حال حاضر طرح‌های مختلف و پروژه‌های متنوع خدماتی، فرهنگی، رفاهی و گردشگری در این تفرجگاه پیش‌بینی و زمینه لازم برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای این پروژه‌ها فراهم شده است. تلاش می‌کنیم با جذب تسهیلات لازم بخشی از این پروژه‌ها را در سال آتی اجرایی کنیم. احداث این تفرجگاه می‌تواند با توجه به ویژگی‌های آن، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی را در خوی ایجاد کند. 


احیای بناهای تاریخی 

شهردار خوی بیان می‌کند: یکی از مهم‌ترین رویکردهای جدید شهرداری در سال‌های اخیر، توجه ویژه به بازسازی، احیا و بهسازی آثار تاریخی و ایجاد جاذبه‌های گردشگری است که با توجه به تمدن کهن خوی و وجود آثار و ابنیه متعدد تاریخی، پروژه‌های مختلفی با مصوبه و حمایت شورای شهر خوی از سوی شهرداری با مصوبه و حمایت‌های شورای اسلامی شهر خوی اجرا شده است.

احیای باغ تاریخی دلگشا به عنوان یکی از پروژه‌ها با مساحت 6 هکتار در یک سال اخیر در دستور کار قرار گرفته و برای احیای آن تاکنون یک مسیر 30 متری ایجاد شده است و جدول‌گذاری، اجرای شبکه آبیاری و ایجاد فضای سبز در مسیر و ورودی باغ و دیوارکشی و اجرای پله‌های ورودی بر اساس تصاویر بازمانده از این باغ با شکل و فرم باغ‌های ایرانی هم انجام شده است. در این باغ علاوه بر ایجاد فضاهای تفریحی، رفاهی و گردشگری، عمارت معروف باغ دلگشا نیز بر اساس همان تصاویر با استفاده از سنگ‌های قدیمی بازسازی و احداث می‌شود. 


ترویج نشاط اجتماعی در دل شهر 

اکبر‌زاده با اشاره به این‌که در حوزه شاداب‌سازی و نشاط اجتماعی، سال جاری یکی از پرکارترین سال‌های اخیر در اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی اجتماعی و هنری بوده، بیان می‌کند: امسال، با حضور هنرمندان برجسته کشوری و استان‌های مختلف کشور در کنار هنرمندان بومی در طول تابستان و ماه‌های مختلف سال جشنواره‌های متعددی برگزار شد که با استقبال خوب مردم هم همراه بود. در کنار آن، پنجمین دوره جشنواره آفتابگردان با حضور بیشترین تعداد هنرمندان بومی و کشوری، چهارمین دوره فوتبال محلات با حضور بیش از 600 کودک و نوجوان خویی در قالب 60 تیم فوتبال محلی، ویژه‌برنامه‌های مختلف ماه مبارک رمضان برای خانواده‌ها و پخش مسابقات مختلف فوتبال جام جهانی 2018 و مسابقات بین‌المللی والیبال از بزرگ‌ترین تلویزیون شهری در پارک بزرگ ملت به صورت زنده از جمله برنامه‌های قابل ذکر برای افزایش نشاط اجتماعی در بین مردم بود. 


موفق‌ترین شهرداری استان

به گفته اکبر‌زاده، شهرداری خوی در سال جاری یکی از موفق‌ترین شهرداری‌های آذربایجان غربی بوده و در سال 96 پس از بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی استانداری آذربایجان به عنوان شهرداری برتر استان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، رفاهی، عمرانی و تحقق کامل بودجه پیش‌بینی‌شده مورد تقدیر قرار گرفت.

این مسئول با بیان این‌که در سال جاری 47 میلیارد تومان از بودجه پیش‌بینی‌شده تحقق یافته است، اظهار می‌کند: برای اجرای پروژه‌های شهری، به دنبال ورود بخش خصوصی هستیم. بر این اساس پروژه‌های تجاری، خدماتی، تفریحی و درمانی سعدیه را می‌توان بزرگ‌ترین پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی در خوی عنوان کرد. این پروژه که در مساحتی بیش از 60 هزار متر‌ مربع طراحی شده، دارای 2 طبقه پارکینگ برای پارک بیش از 600 خودرو و طبقات اختصاصی درمانی، خدماتی و تفریحی، چرخه اقتصادی و تفریحی خوی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آگهی فراخوان مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی طی ماه اخیر منتشر شده است.


پایان مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر خوی 

شهر خوی از جمله شهرهای پرترافیک آذربایجان غربی است که همواره مورد انتقاد ساکنان این منطقه بوده است. بر این اساس و به گفته شهردار خوی مطالعات طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر خوی از سوی مشاور در دست انجام است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. «محرم اکبر‌زاده» می‌افزاید:‌ با اتمام این مطالعات شاهد تغییرات عمده در حوزه ترافیک شهری خواهیم بود.

با اجرای راهکارهای علمی ارائه‌شده در مطالعات طرح جامع ترافیکی در واقع شاهد کاهش معضلات ترافیکی خواهیم بود. اصلاح هندسی میادین، اتمام مطالعات طراحی تابلوهای هدایت مسیر و انتظامی، هوشمند‌سازی تقاطعات سطح شهر، توسعه دوربین‌های نظارتی و پلاک‌خوان و بهسازی معابر در شهر از دیگر اقدامات حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری در سال 97 است که تلاش می‌کنیم با مناسب‌سازی بخش‌های مختلف و اقدامات متنوع، فضای آرام شهری برای شهروندان ارزشمند شهر دارالصفای خوی ایجاد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید