• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46419
+
-

طرح جدید پلیس قم برای مهار تخلفات شهری

نگرانی شهروندان سبب شده پلیس برای کاهش خطرهای رانندگی در قم طرح‌هایی را در ماه جاری اجرایی کند

پلیس
طرح جدید پلیس قم برای مهار تخلفات شهری

روح‌الله کریمی|  قم - خبرنگار:


 پلیس قم می‌خواهد در بهمن ماه جاری چند دغدغه مهم شهروندان را پیگیری کند. یکی از این دغدغه‌ها که برای شهروندان نگران کننده شده است، وضع نامطلوب رانندگی خودروها و راکبان موتورسیکلت‌هاست.

 سردار «عبدالرضا آقاخانی» فرمانده انتظامی استان قم در نشستی با خبرنگاران از افزایش تصادف‌های جرحی و فوتی خبر داد. خبری که سرهنگ «علی حسن قیصری» رئیس پلیس راهور استان این گونه آن را تکمیل کرد: «در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه آن، تصادف‌های جرحی 3 درصد و تصادف‌های منجر به فوت 6 درصد افزایش یافته است. 48 درصد تصادف‌ها مربوط به موتورسیکلت‌ها و 39 درصد مربوط به عابران پیاده است. این نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده بیشتر در معرض خطر هستند.»

این آمار و نگرانی‌های شهروندان سبب شده پلیس برای کاهش خطرهای رانندگی در قم طرح‌هایی را اجرا کند. فرمانده انتظامی استان گفت: در این ماه کار ویژه‌ای برای کنترل عبور و مرور در خیابان‌ها در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است.به گفته سردار آقاخانی، پلیس راهور و پلیس اماکن عمومی با رانندگانی که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند برخورد خواهند کرد.وی در مورد بدپوششی رانندگان زن نیز اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مردم متدین، علما و مسئولان این است که برخی رانندگان زن، حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند. در این زمینه با دستگاه قضایی هماهنگی شده که خودروهایی که رانندگان خانم شأن و منزلت حجاب را رعایت نکنند به مدت یک هفته توقیف و با راننده آن با جریمه قانونی برخورد شود.

فرمانده انتظامی استان یکی دیگر از دغدغه‌های پلیس را بدپوششی برخی بانوان ذکر کرد و افزود: دشمن با عناوین مختلف برای از بین بردن فضای انقلابی قم تلاش می‌کند. بنابراین کار مشترکی بین سپاه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی برای راه اندازی واحدهای گشت امر به معروف و نهی از منکر انجام خواهد شد.وی با بیان این‌که این طرح روزانه در حداقل 20 نقطه از مکان‌های حساس اجرا می‌شود، اضافه کرد: مرحله نخست این طرح اجرا شده و خروجی خوبی داشته است و استمرار خواهد داشت.

فرمانده انتظامی استان برخورد با مکان‌هایی که شئونات اسلامی و اخلاقی را رعایت نمی‌کنند، یکی دیگر از طرح‌های پلیس در ماه جاری ذکر کرد و افزود: فروشگاه‌هایی که از مانکن‌های خاص استفاده می‌کنند آسیب‌های فرهنگی را به دنبال دارند و این فروشگاه‌ها توسط پلیس اماکن عمومی به صورت ویژه بررسی و ساماندهی می‌شوند. فرمانده انتظامی استان قم به صاحبان تالارها و مدیران مجتمع‌های فرهنگی و... هشدار داد که حق ندارند بدون دریافت مجوز از نهادهای مسئول برای برگزاری مراسم جشن اقدام کنند.


مقابله گسترده با قاچاق

یکی دیگر از دغدغه‌های پلیس قم که در این ماه به صورت ویژه مورد پیگیری قرار می‌گیرد جلوگیری از قاچاق کالا، ارز و احشام است.
سردار آقاخانی در این زمینه تأکید کرد: برای کمک به دولت در موضوع اقتصادی و قطع کردن دست واسطه‌های ارزی واحدهای ویژه برای مقابله با افراد و شبکه‌هایی که خارج از سیستم قانونی در زمینه توزیع ارز به ویژه ارز قاچاق فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شد.
وی افزود: نیروی انتظامی با همه توان برای پیشگیری و برخورد با قاچاقچیان احشام فعالیت می‌کند و این طرح در مبادی ورودی شهر، جاده‌ها و مراکز توزیع و تولید دام شدت می‌گیرد.
فرمانده انتظامی استان نقل و انتقال دام بدون مجوز رسمی را قاچاق دانست و گفت: قم یکی از قطب‌های تولید دام در کشور است و امروز قاچاق دام به عنوان حیله و نقشه دشمن برای آسیب رساندن به اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

وی از توقیف قاچاق دام به ارزش 700 میلیون تومان در ماه گذشته خبر داد و در مورد کشفیات قاچاق سایر کالاها گفت: در دی امسال بیش از 31 هزار و 700 لیتر گازوئیل به ارزش 121 میلیون تومان، 21 هزار و 600 فیوز برق صنعتی به ارزش 240 میلیون تومان، 160 دستگاه کامپیوتر و لب تاپ و 20 هزار ساعت مچی و 200 هزار عدد لنز چشمی به ارزش ریالی 800 میلیون تومان و بیش از 276 هزار پاکت انواع سیگار قاچاق به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان کشف و ضبط شد.


افزایش کشف مواد مخدر

یکی دیگر از دغدغه‌های پلیس توزیع مواد مخدر است. نیروی انتظامی قم در یک ماه اخیر با راه‌اندازی ستاد خبری شبانه روزی و دریافت گزارش‌های مردمی، موفقیت‌های خوبی در کشف مواد مخدر به دست آورده است.
سردار آقاخانی در این زمینه گفت: در دی امسال چند باند مواد مخدر در ورودی‌های قم متلاشی شد و کشف هروئین نشان می‌دهد که دشمن با نقشه دقیق نسبت به انتقال مواد مخدر فعالیت می‌کند.
وی از افزایش 195 درصدی کشفیات هروئین و افزایش 64 درصدی کشفیات تریاک خبر داد و اظهار کرد: 6 باند مواد مخدر شناسایی شده و دستگیری قاچاقچیان 32 درصد، دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر 13 درصد، دستگیری نگه‌دارندگان مواد مخدر 12 درصد و دستگیری معتادان 8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه آن داشته است.


تهدیدهای فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان با بیان این‌که تهدیدهای فضای سایبری هنوز ادامه دارد و نسبت به دی ماه سال قبل افزایش داشته است، اظهار کرد: در وقوع جرایم سایبری با 90 درصد افزایش، در کشف جرایم سایبری با 25 درصد افزایش و در کشف وقوع جرم با 72 درصد افزایش مواجه بوده‌ایم.به گفته وی، در دی امسال 30 نفر در ارتباط با جرایم سایبری دستگیر شدند و بیشترین جرم در فضای مجازی، جرم اقتصادی با 118 درصد رشد است.

وی از کاهش 6 درصدی شرارت خبر داد و افزود: کشف 70 درصدی جرایم اجتماعی، افزایش 2 هزار و 800 درصدی کشف محصولات ضد فرهنگی و کاهش 8 درصدی نزاع فردی و جمعی از دستاوردهای دی امسال است.سردار آقاخانی از انهدام حدود 50 باند سارقان در استان خبر داد و گفت: بیشترین سرقت‌های انجام شده مربوط به سرقت دکل‌های مخابراتی، احشام، مغازه‌های سکوریت، باتری خودروها، منزل، سرقت به عنف، یو پی اس های مخابراتی بوده و بیش از 100 مورد اعتراف و کشفیات این باندها بوده است.


توسعه چتر امنیتی

فرمانده انتظامی استان قم پیش از این قول داده بود که دو مرکز انتظامی در استان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری می‌رسد.سردار «عبدالرضا آقاخانی» در این نشست به وعده خود اشاره کرد و افزود: در 16 بهمن ساختمان ستاد فرماندهی انتظامی شهرستان قم و پایگاه دوم آگاهی افتتاح می‌شود.

وی قول داد که در 3 ماه اول سال 98 سه مقر دیگر انتظامی مورد بهره برداری قرار بگیرد.فرمانده انتظامی استان تأکید کرد: تا پایان سال آینده حدود 22 مقر و مرکز انتظامی در استان افتتاح خواهد شد که این برنامه ظرفیت خوبی برای توسعه امنیت استان خواهد بود.وی افزود: افتتاح مراکز انتظامی برای توسعه چتر امنیتی و توجه به مردم‌داری و ارتباط مستمر با مردم و پیشگیری از وقوع جرایم است

این خبر را به اشتراک بگذارید