• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46410
+
-

شمارش معکوس برای پایان مشکلات

رئیس سازمان مدیریت حمل ‌و ‌نقل مسافر به انتقاد رانندگان تاکسی شیراز پاسخ و برای رفع مشکلات قول مساعد داد

حمل و نقل
شمارش معکوس برای پایان مشکلات

امیر عفاف|‌شیراز- خبرنگار:


اگر شما هم از آن دسته افرادی باشید که مدت‌هاست سکه 100 تومانی ندیده‌اند، به رانندگان تاکسی حق می‌دهید که از تصویب نرخ 600 تومانی کرایه ناراضی باشند. آنها معتقدند مصوبه جدید افزایش نرخ تاکسی‌های شیراز بین رانندگان و مسافران درگیری ایجاد می‌کند و در بهترین حالت شرمنده می‌شوند. از سوی دیگر خدمات‌رسانی به آنها مانند تعمیرات رایگان خودرو و نحوه ارائه لاستیک ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شود. این روزها که بسیاری از شهروندان برای امرار معاش ناچار به جابه‌جایی مسافران هستند و نان رانندگان تاکسی میان عده زیادی تقسیم می‌شود، رسیدگی به مشکلات این قشر زحمتکش فوق‌العاده ضروری است. 


برخی از مشکلات موجود

یک راننده تاکسی به ترافیک این روزهای مرکز شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر رانندگان تاکسی مجاز باشند که در مسیر خط ویژه خیابان زند تردد کنند، مشکلات ترافیکی مرکز شهر تا حدودی برطرف می‌شود.
«رحیم قاسم‌زاده شیرازی» با توجه به مشاهدات شهری تاکید می‌کند: هر 2 یا 3 دقیقه یک اتوبوس در مسیر خط ویژه تردد می‌کند و عملا از ظرفیت‌های یک خط خیابان به طور کامل استفاده نمی‌شود.
وی در خصوص ایجاد مسیر ویژه دوچرخه و اختصاص یک خط از خیابان‌های مرکزی شیراز به دوچرخه‌سواران، اضافه می‌کند: دوچرخه‌سواری شهروندان برای حفظ هوای پاک در ابتدا نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و در حال حاضر هیچ دوچرخه‌سواری در این محدوده دیده نمی‌شود.

قاسم‌زاده تصویب نرخ 600 تومانی برای هر کورس جابه‌جایی مسافر شهری را موجب درگیری بین راننده و مسافر می‌داند و ادامه می‌دهد: بعد از مدت‌ها 100 تومان به نرخ هر کورس تاکسی اضافه شده است و به دلیل کمبود پول خرد گاهی بین راننده و مسافر مشاجره لفظی به وجود می‌آید در حالی که کرایه اتوبوس کمتر از هزار تومان نیست.

وی از راه‌اندازی سامانه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی به عنوان یک ضرورت یاد می‌کند و می‌گوید: بارکد، راهکار مناسبی برای پرداخت کرایه به شمار نمی‌رود زیرا مبلغ کرایه نخست به حساب شرکت واریز و بعد از 24 ساعت به حساب راننده منتقل می‌شود.قاسم‌زاده که معتقد است نحوه ارائه لاستیک به رانندگان تاکسی نیاز به اصلاح دارد، ادامه می‌دهد: قرعه‌کشی برای ارائه لاستیک روش مناسبی نیست و اگر لاستیک طبق کیلومتر و کارکرد سهمیه‌بندی شود عادلانه‌تر خواهد‌بود.


افزایش تعداد مسافربران و لزوم فرهنگ‌سازی

«رضا زارع» نیز که بیش از 2 دهه به عنوان راننده تاکسی فعالیت کرده است با انتقاد از وضعیت ساماندهی تاکسی‌های شیراز می‌گوید: خودروهای شخصی که بیشتر به صورت تاکسی‌های آنلاین فعالیت می‌کنند مانع کسب و کار افرادی می‌شوند که فقط از این طریق امرار معاش می‌کنند.
وی با بیان این‌که قیمت خودروی تاکسی در شیراز از سایر شهرهای کشور ارزان‌تر است، اضافه می‌کند: در سایر شهرها به دلیل استفاده مردم از تاکسی قیمت تاکسی نیز گران‌تر است، اما در شیراز خودروهای سواری قیمت بیشتری دارند.
زارع که باور دارد امنیت تاکسی‌ها مغفول مانده و مورد توجه مسافران قرار نمی‌گیرد، می‌افزاید: شهرداری شیراز، به‌خصوص سازمان تاکسیرانی، باید در مورد مزایای استفاده از تاکسی فرهنگ‌سازی کند تا شهروندان به استفاده از تاکسی‌های مجاز ترغیب شوند.


ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی

یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز هزینه تعمیرات خودرو را سرسام‌آور توصیف می‌کند و می‌گوید: رانندگان تاکسی درآمد ناچیز خود را نیز در تعمیرگاه‌ها و برای تهیه قطعات یدکی هزینه می‌کنند.
«محمد حسین‌پور» به افزایش تعداد خودروهای مسافربر اشاره و اضافه می‌کند: سازمان تاکسیرانی با ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی می‌تواند تا حدودی این مشکل را جبران کند.
وی نیز افزایش 100 تومانی نرخ کرایه را بی‌دلیل می‌داند و می‌افزاید: اگر تا سال آینده صبر می‌کردند و سپس نرخ یک هزار تومانی را برای هر کورس به تصویب می‌رساندند، منطقی‌تر بود. 


عدالت‌محوری در محاسبه نرخ کرایه

رئیس سازمان مدیریت حمل ‌و ‌نقل مسافر شهرداری شیراز در خصوص محدودیت استفاده تاکسی‌ها از خط ویژه خیابان زند می‌گوید: تاکسی جزو خدمات لوکس به شمار می‌رود و خط ویژه برای عبور اتوبوس به عنوان سرویس عمومی حمل و تقل تعبیه شده است، بنابراین رانندگان تاکسی نمی‌توانند در مسیر خط ویژه تردد کنند.
«مسعود حسن‌شاهی» در عین حال اضافه می‌کند: در برخی مقاطع شرایطی پیش می‌آید که تردد تاکسی‌ها نیز در این مسیر بلامانع می‌شود.

وی انتقاد رانندگان تاکسی در خصوص افزایش 100 تومانی نرخ کرایه برای هر کورس را می‌پذیرد و می‌افزاید: باید قبل از افزایش نرخ تاکسی زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی کرایه فراهم می‌شد تا رانندگان و مسافران در مضیقه قرار نگیرند.حسن‌شاهی با اشاره به این‌که اپلیکیشن‌های آپ و تومن بیش از 30 درصد ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی را تحت پوشش قرار داده‌اند، اضافه می‌کند: استفاده از کارت شهروندی و سیستم هوشمندسازی تاکسی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم و در شورای اسلامی شهر شیراز نیز به تصویب رسیده است.

وی با اعلام این‌که مطالعات طرح انجام و مقدمات اجرای آن فراهم شده است، ادامه می‌دهد: مبلغ کرایه با کارت شهروندی قابل پرداخت می‌شود و این امکانات برای استفاده از کارت‌های عضو شتاب نیز پیش‌بینی شده است.
حسن‌شاهی با تاکید بر اهمیت عدالت‌محوری در محاسبه نرخ کرایه‌های تاکسی می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک نرخ کرایه بر اساس مسافت پیمایش و زمان پیمایش با استفاده از تاکسی‌متر محاسبه خواهد شد و محاسبه کورسی از میان برداشته می‌شود.


ارائه لاستیک و تعمیرات رایگان

رئیس سازمان مدیریت حمل ‌و ‌نقل مسافر که خود اعتقاد دارد ارائه لاستیک به قید قرعه روش مناسب و عادلانه‌ای محسوب نمی‌شود، می‌گوید: به دلیل این‌که نمی‌توانستیم به صورت کامل و میدانی بر کارکرد رانندگان نظارت داشته باشیم، ارائه لاستیک با قرعه‌کشی در آن مقطع تنها چاره بود.

حسن‌شاهی با اشاره به این‌که اجرای سیستم هوشمندسازی تاکسی‌ها امکان نظارت را فراهم می‌کند، می‌افزاید: با روش قرعه‌کشی برخی از رانندگان تاکسی که به لاستیک نیاز دارند، محروم می‌مانند.
وی از راه‌اندازی مجموعه‌ای به وسعت 3 هکتار برای تعمیرات رایگان تاکسی‌ها تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این پایانه به صورت رایگان خدمات تعمیراتی ارائه می‌شود و علاوه بر آن رانندگان می‌توانند از امکاناتی مانند فروشگاه قطعات یدکی، معاینه خودرو، جایگاه سوخت و کارواش نیز استفاده کنند.


نظارت بر تاکسی‌های آنلاین

این مقام مسئول با بیان این‌که شرکت‌های تاکسی آنلاین مجوز خود را از اداره بازرگانی با عنوان کسب و کارهای فضای مجازی دریافت کرده‌اند، می‌گوید: بنا بر نظری که دادستانی با پیگیری وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و حوزه تاکسیرانی‌ها اعلام کرده است، تایید صلاحیت رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی از کانال تاکسیرانی‌ها میسر خواهد شد.
حسن‌شاهی ادامه می‌دهد: دستورالعمل این قانون بین وزارت کشور و وزارت صنایع تنظیم می‌شود و به‌زودی رانندگان تاکسی موبایلی پس از تایید صلاحیت از سوی سیستم نظارتی مجموعه شهرداری‌ها، فعالیت خواهند کرد.


مشکلات تاکسی های اینترنتی

یک راننده تاکسی که در شرکت‌های تاکسی آنلاین نیز فعالیت می‌کند در مورد بی‌توجهی مسئولان به وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی می‌گوید: به دلیل بحران اقتصادی کشور، بسیاری از شهروندان با جابه‌جایی مسافران شهری روزگار خود را می‌گذرانند.وی که نخواست نامش در این گزارش قید شود، می‌افزاید: نمی‌توان به مسافربر‌های شخصی ایراد گرفت. آنان نیز باید برای کسب درآمد و ارتزاق تلاش کنند.

این راننده تاکسی نظارت سازمان تاکسیرانی بر شرکت‌های تاکسی آنلاین را ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: کرایه‌ای که به صورت آنلاین پرداخت می‌شود تا بعد از ظهر روز بعد در حساب شرکت می‌ماند در حالی که رانندگان برای امرار معاش، هزینه بنزین و تعمیرات روزانه به این پول نیاز دارند.وی تخمین کرایه‌بها نسبت به مسافت را از دیگر ضعف‌های این شرکت‌ها برمی شمارد و اضافه می‌کند: تعیین کرایه در بیشتر موارد دقیق نبوده و نسبت به پیک ترافیکی شهر نوسانات زیادی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید