• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46404
+
-

فوتبال البرز در آفساید

وضعیت هیات فوتبال البرز در گفت‌وگو با فعالان این حوزه بررسی شده است

ورزش
فوتبال البرز در آفساید

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:

اوایل اردیبهشت بود که انتخابات ریاست هیات فوتبال البرز برگزار شد و در یک رقابت نزدیکی  «منصور بیک‌وردی» با کسب ۱۱ رای از مجموع ۲۱ رای موفق به کسب اکثریت آرا شد. اما این پایان ماجرا نبود و دیگر رقیب جدی این انتخابات یعنی «نادر ایزدبین» به اصالت و جایگاه برخی رای‌دهندگان در مجمع اعتراض کرد و پیگیری‌ها و تلاش‌های وی پس از چند ماه منجر به ابطال انتخابات شد. 

اتفاقی که کمتر در هیات‌های استانی فوتبال کشور در این سال‌ها دیده شده است و معمولا اینگونه انتخابات با وجود حرف و حدیث‌دار بودن هیچ‌گاه به ابطال و تکرار منجر نشده بود، اما این اتفاق در هیات فوتبال البرز افتاد و فدراسیون فوتبال ایران را وادار کرد همه چیز را به نقطه اول بازگرداند. هفته گذشته فدراسیون فوتبال طی مدت یک هفته‌ اقدام به فراخوان و ثبت‌نام ریاست این هیات ورزشی کرد تا بار دیگر بر سر تصدی مدیریت فوتبال البرز رقابت شود. پس از پایان مهلت قانونی  ۱۱ نفر برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کردند، اما برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها معترض اول انتخابات دوره گذشته رغبتی برای حضور در فضای رقابتی جدید نشان نداد تا فرصت برای دیگر کاندیداها بیش از پیش مهیا باشد. حالا هیات فوتبال البرز منتظر است تا در اسفندماه رئیس جدید خود را بشناسد.


ورود اداره ورزش و جوانان استان به انتخابات

کاندیدای گذشته انتخابات هیات فوتبال که اعتراضش منجر به ابطال شده بود، ابطال انتخابات و برگزاری مجمع جدید هیات فوتبال را اقدامی مناسب، اما همراه با شائبه از سوی فدراسیون می‌داند و می‌گوید: ابطال انتخابات اقدام درست و اساسی از سوی فدراسیون بود، اما این اقدام نیمه تاریکی دارد که ابطال انتخابات را زیر سوال می‌برد.

 «نادر ایزدبین» می‌افزاید: فدراسیون از یک سو انتخابات را ابطال می‌کند و از سوی دیگر فردی را که انتخاب او به عنوان رئیس هیات، با ابطال انتخابات زیر سوال رفته است به عنوان سرپرست هیات معرفی می‌کند آن هم در شرایطی که این فرد رقیب ما در انتخابات بود.

وی می‌افزاید: در همه کشورها انتخابات باید در فضایی آزاد و شفاف برگزار شود. بهتر بود اداره کل ورزش و جوانان  مدتی متولی هیات می‌شد تا زمان تشکیل مجمع جدید و تمامی افرادی که قصد داشتند در انتخابات کاندیدا شوند، با علم به این‌که در فضایی بی‌طرفانه حضور دارند با یکدیگر رقابت می‌کردند.ایزدبین اضافه می‌کند: از وزارت ورزش و نماینده‌های مجلس می‌خواهم که به اتفاقات رخ‌داده ورود کنند و اجازه ندهند با برگزاری مجدد انتخاباتی که تخلف در آن بسیار است، حقی از سایر کاندیداها تضییع شود.


حواشی انتخابات را کاهش دهید

عضو سابق کمیته تایید صلاحیت انتخابات هیات فوتبال البرز با تأکید بر این‌که کمیته تایید صلاحیت باید در انتخابات دقت کافی داشته باشد، می‌گوید: افرادی که در کمیته 3 نفره حضور دارند باید توجه کنند که یک شخصیت شبه قضایی دارند، تصمیم‌گیری‌ها به وجدان آنها بستگی دارد و در مقابل تایید یا رد صلاحیت افراد مسئول هستند وباید خود را پاسخگوی اذهان عمومی بدانند.

«صادق حسنوند» با بیان این‌که چطور می‌شود حواشی انتخابات را به حداقل رساند، ادامه می‌دهد: مدیر کل ورزش و جوانان استان به عنوان متولی ورزش باید به موضوع انتخابات هیات فوتبال ورود کند و نقش اساسی داشته باشد. انتخابات باید زیر ذره‌بین وی برگزار شود تا حقی از فردی ضایع نشود.
وی اضافه می‌کند: وقتی ما از مدیر کل ورزش و جوانان  استان می‌خواهیم در انتخابات ورود کند بی‌دلیل نیست. قبلا هم پرونده‌ای در مراجع قضایی وجود داشت که من مسئول رسیدگی به آن بودم و در آن رئیس سابق یک هیات ورزشی در انتخابات شرکت کرد حتی برای او ابلاغ هم صادر و مشخص شد که این فرد دیپلم دارد و با مدرک جعلی در انتخابات شرکت کرده است. اگر در همان ابتدا بررسی‌های لازم انجام می‌شد، شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

حسنوند می‌افزاید: امیدوارم فردی به عنوان رئیس هیات فوتبال انتخاب شود که در جهت شرح وظایف خود که به صورت جهانی تدوین می‌شود عمل کند به این صورت که در آموزش و پرورشِ داوران، مربیان و بازیکنان با اعزام تیم‌ها و جذب سرمایه لازم عملکرد مطلوبی داشته باشد.

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال با توجه به شرایط پیش‌آمده راغب است تا انتخابات هیات البرز هر چه سریع‌تر برگزار و تکلیف مدیریت این استان فوتبال‌خیز روشن شود. این را می‌شود از سرعت عمل در اعلام ثبت‌نام به خوبی
 فهمید.‌با تمام صحبت‌ها و حواشی‌ای که در این مورد  وجود دارد امیدواریم فارغ از این‌که در رقابت پیش رو چه کسی موفق به کسب آرای اعضای مجمع می‌شود انتخابات به گونه‌ای باشد که دیگر شاهد ایجاد شبهه در اصالت آن نباشیم و فرد پیروز بتواند فارغ ازحواشی، دوره 4 ساله مدیریت خود را در این هیات ورزشی مهم سپری کند.


لزوم شفاف‌سازی در انتخابات

یکی از کاندیداهای انتخابات هیات فوتبال البرز می‌گوید: با وجود استعدادهای نابی که در این استان وجود دارد، هنوز نتوانسته‌ایم یک تیم فوتبال کاملا بومی و قوی در سطح اول فوتبال کشور داشته باشیم. در صورتی که در سال‌های قبل، بازیکنان و قهرمانان بزرگ و ارزنده‌ای را روانه تیم‌های فوتبال بزرگ کشور و تیم‌های ملی در سایر رده‌های سنی کرده‌ایم. «مجید امیری» می‌افزاید: امروز فوتبال البرز نیازمند خون تازه‌ای است افرادی را می‌خواهد که علاوه بر سابقه ورزشی در زمینه‌های کلان اقتصادی، مالی و بازاریابی به علم روز مسلط باشند. امروز فوتبال به یک صنعت تبدیل شده و دیگر افراد با دیدگاه سنتی و قدیمی نمی‌توانند آن را به ساحل موفقیت و رشد و تعالی برسانند. پیشرفت فوتبال کرج مستلزم اصلاح و قوی ساختن زیر‌ساختارهاست.

وی ادامه می‌دهد: انتخابات باید به صورت عادلانه و شفاف و خارج از جناح‌گرایی باشد. شرایط شرکت‌کنندگان هم باید شفاف و خارج از هرگونه شبهه باشد؛ به‌عنوان مثال وقتی احراز ٥ سال سابقه مدیریت یکی از شرایط  اعلام شده است، باید به طور شفاف مشخص شود منظور چه نوع مدیریتی، در چه سطحی و در کدام سازمان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید