• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46004
+
-

سیل در خانه‌های مردم

هنوز خسارات سیل فروردین 95 خوزستان به سیل‌‌زدگان پرداخت نشده بود که سیل هفته گذشته، خسارات جدیدی به اهالی وارد کرد

پیگیری
سیل در خانه‌های مردم

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


فروردین سال 95 بارش‌ها در خوزستان شدت گرفت و سیل در شمال این استان جاری شد. نهرهایی که تشنه بودند، یکباره به رودهای خروشان و زمین‌های خشک زیر آفتاب سوزان به تالاب تبدیل شدند.در این سیل که بیشتر خسارت‌‌های آن به بخش شعیبیه واقع در شهرستان شوشتر وارد شد، زمین‌‌های زراعی زیر آب رفتند، خانه و زندگی اهالی پر از آب شد، دام‌‌های زیادی تلف شدند و مردم مجبور شدند برای در امان ماندن از سیلاب به بام‌های خانه‌های خود پناه ببرند.
در جریان وقوع این سیلاب زمین‌های کشاورزی زیادی از بین رفت و خسارت سنگینی به کشاورزان وارد شد؛ خسارتی که البته هنوز به اهالی شعیبیه پرداخت نشده است. میزان این خسارت 59 میلیارد تومان برآورد شد.

قرار بود با احداث چند سیل‌‌بند و مدیریت منابع آبی، از تکرار این حادثه جلوگیری شود، اما بارندگی هفته گذشته سبب شد مسئولان سازمان آب و برق برای مدیریت منابع آبی، دریچه‌های سد دز را باز کنند و دوباره سیل دیگری راه افتاد و به برخی از اراضی خسارت وارد شد. همچنین تعدادی از خانه‌ها و معابر شهری و روستایی دچار آبگرفتگی شدند.


خانه‌های روی آب

یکی از روستاییان شعیبیه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در سال 95 هم باز کردن دریچه‌های سد دز زندگی ما را از بین برد و حالا تازه زمین‌های‌مان جان گرفته بود که دوباره دریچه‌های سد دز باز شد و زمین‌ها زیر آب رفتند.
«عبدالرحیم» عنوان می‌کند: سازمان آب و برق می‌توانست با همکاری هواشناسی، وضعیت بارش‌ها را پیش‌‌بینی کند و کمی زودتر دریچه‌های سد باز و با رهاسازی به‌موقع آب، وضعیت امروز مدیریت می‌شد.


زیان کشاورزان

رئیس خانه کشاورز خوزستان نیز با انتقاد از باز کردن دریچه‌های سد دز در پی بارندگی اخیر می‌گوید: هزاران هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های دزفول، شوش، شوشتر، اهواز و باوی بعد از باز کردن دریچه‌های سد زیر آب رفته است.«مسعود اسدی» می‌افزاید: این دومین بار در طول 3 سال گذشته است که به دلیل سوءمدیریت در سد دز، کشاورزان حاشیه رودخانه دز خسارت‌‌های سنگینی را متحمل می‌‌شوند. این در حالی است که به رغم وعده‌‌ها هنوز هیچ خسارتی بابت سیل سال 1395 به کشاورزان پرداخت نشده است.

اسدی می‌‌گوید: در حال‌‌ حاضر صدها ایستگاه پمپاژ آب برقی و دیزلی و خطوط انتقال آب و هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی حاشیه دز زیر آب رفته و خسارت سنگینی به کشاورزان منطقه وارد شده است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان ادامه می‌‌دهد: اراضی خسارت‌‌دیده زیر کشت گندم بودند و با توجه به این‌که بیشتر مزارع در مرحله «پنجه‌‌زنی» هستند، یک روز آبگرفتگی به نابودی کامل آنها منجر می‌‌شود.

اسدی با اشاره به این‌که بیشتر خسارات واردشده به مزارع، ایستگاه‌های پمپاژ و کانال‌های آبرسانی به علت مدیریت ناصحیح بوده است، تاکید می‌‌کند: باید هیاتی از وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان برای بررسی و جبران خسارت به منطقه اعزام شوند.


مسئولان پاسخگو باشند

در سیل سال 95 حدود 59 میلیارد تومان خسارت به تاسیسات آبرسانی، محصول کشاورزان، دام، طیور و باغ‌‌های شوشتر وارد شد که تاکنون هیچ‌کدام از آنها به کشاورزان پرداخت نشده است. سیل هفته گذشته نیز خساراتی به بار آورد اما هنوز میزان آن محاسبه و اعلام نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی شوشتر در این رابطه با تاکید بر این‌که پرداخت خسارت دیر و زود دارد اما در نهایت پرداخت می‌شود، می‌افزاید: علت این‌که سایر استان‌ها توانستند خسارت‌های سیل سال‌های 95 و 96 را بگیرند، این بود که این خسارت‌ها از طریق استان جذب می‌شود.
«ایرج بادپیما» تاکید می‌‌کند: مدیریت بحران استانداری خوزستان و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید پاسخگو باشند که چرا پرداخت خسارت به کشاورزان سیل‌‌زده این‌قدر زمان می‌‌برد.


تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب‌‌ها

اما مدیرکل مدیریت بحران خوزستان این حرف را که از زمان وقوع سیل 95 تاکنون کاری برای جلوگیری از تکرار این حادثه صورت نگرفته است، قبول ندارد و می‌‌گوید: اگر کارگروه مقابله با سیلاب‌‌ها در ۴۰ روز گذشته تشکیل و جلسات استانی و شهرستانی به صورت مرتب برگزار نمی‌‌شد و رهاسازی آب سد دز هم با برنامه انجام نمی‌‌گرفت، الان شاهد وضعیتی به مراتب بدتر از سال ۹۵ بودیم. 
«کیامرث حاجی‌‌زاده» با بیان این‌که بارندگی امسال در جلگه خوزستان در حدود ۴۰ سال اخیر بی‌‌سابقه بوده است، ادامه می‌دهد: با توجه به توپوگرافی منطقه، متفاوت بودن نوع خاک و خشکسالی‌‌های پی‌‌درپی خوزستان، در این میان ترسالی اتفاق افتاده و زمینه‌‌ساز وقوع سیلاب شده است.
***
بارش‌های اخیر به دلیل سیلی که در مناطقی از استان راه انداخت، هنوز کام مردم خوزستان را شیرین نکرده و برای سیل هفته گذشته هنوز برآورد خسارت صورت نگرفته است. البته به گفته مسئولان، حجم آن به گستردگی سیل 95 نبود. 
این‌که صبر کنیم تا سیلی رخ دهد و سپس خسارت‌‌های آن را محاسبه کنیم و پرونده بسته شود، راه درست و اصولی نیست. مسئولان باید با اتخاذ تدابیر لازم و به‌‌موقع جلوی سیل‌‌های بعدی و خسارت‌های آنها را بگیرند. اقدام مهمی که مسئولان باید انجام دهند همین است، وگرنه سیل که خودش می‌‌آید و خرابی‌‌هایش را بر جا می‌گذارد و تمام می‌‌شود تا نوبت به سیل بعدی برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید