• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44018
+
-

کبریت‌ساز‌ تبریزی درگذشت

کبریت‌ساز‌ تبریزی درگذشت

«کبریت توکلی دیروز در غم از دست دادن رئیس هیأت مدیره این کارخانه سوخت.» روز گذشته و در آستانه یکصدمین سال تاسیس کارخانه کبریت‌سازی‌ توکلی، تقی توکلی فرزند حاج محمد تقی توکلی، بنیانگذار کارخانه کبریت‌سازی‌ توکلی در 86سالگی درگذشت.

او یکی از بنیانگذاران توسعه صنعتی در ایران و به‌ویژه شهر تبریز محسوب می‌شود؛ کسی که در دهه40 که علی نقی عالیخانی وزیر اقتصاد و رضا نیازمند مؤسس سازمان مدیریت صنعتی شدند، به‌عنوان نخستین مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی‌ تبریز انتخاب و علاوه بر راه‌اندازی این مجموعه به‌مدت 7سال مدیریت آن را هم برعهده گرفت و زمینه‌های رشد صنعتی و احداث کارخانه‌های جدید را در تبریز و دیگر شهرها فراهم کرد.

تقی توکلی در سال1310 در شهر تبریز به دنیا آمد و در همین شهر تا پایان مقطع راهنمایی تحصیل کرد و بعد برای ادامه تحصیل به دبیرستان البرز رفت که آن روزها کالج آمریکایی‌ها نام داشت و با گرفتن دیپلم راهی آمریکا شد تا در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کند. او دانش آموخته دانشگاه نبراسکای آمریکا بود. با پایان دوران تحصیل، مهندس تقی توکلی به ایران بازگشت و با فوت پدرش در سال1337 مسئولیت کارخانه کبریت‌سازی‌ را برعهده گرفت و چندسال بعد در کنار آن مدیرعامل ماشین‌سازی‌ تبریز هم شد. بعد از آن، تقی توکلی به مس سرچشمه رفت. او در احداث مجموعه‌های صنعتی‌ای همچون کارخانه نئوپان‌سازی‌، پمپ ایران، موتوژن، گسترش صنایع ریلی و... نیز نقش اساسی داشته است.

تقی توکلی در سال‌ها 1356 و 1357 به‌مدت یک سال و یک‌ماه دردولت جمشید آموزگار، وزیر نیرو بود. با پیروزی انقلاب مدتی کارخانه کبریت‌سازی‌ توکلی تعطیل شد ولی بعد تقی توکلی دوباره این مجموعه را راه انداخت و در 4دهه گذشته این کارخانه را مدیریت کرد و توسعه داد. او در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش درباره نگاهش به‌کار و مدیریت گفته است: «کبوتر با 2بال می‌‌پرد، مدیر موفق هم به یاری افراد خود می‌‌پرد. شما با مقررات خالی نمی‌توانید تشکیلات را اداره کنید. ما در یک مملکت عاطفی هستیم. باید در روحیه و قلب کارگران و تکنیسین‌ها رسوخ کرد. اگر کسی این‌کاره نیست، بهتر است عذرخواهی کند و کنار رود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید