• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44016
+
-

گلایه بخش‌خصوصی و انتظار دولت در تنگنای تحریم

معاون اول رئیس‌جمهور: بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران بر اثر تحریم به ابر چالش تبدیل شده است

گزارش
گلایه بخش‌خصوصی و انتظار دولت در تنگنای تحریم

من به‌خاطر شما در دولت می‌مانم. این را اسحاق جهانگیری در سومین دوره مراسم اعطای تندیس امین‌الضرب به کارآفرینان برتر ایران بیان کرد و از بخش خصوصی خواست در شرایط تحریم به کمک دولت بیایند. مراسمی که البته به فرصتی برای طرح گلایه‌های بخش خصوصی از دولت و انتظارات دولت از فعالان بخش خصوصی در شرایط پس از تحریم‌های آمریکا تبدیل شد؛ جایی که مسعود خوانساری، رئیس اتاق ایران از دولت خواست به حمایت از کارآفرینان و بخش خصوصی روی آورد و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه به‌خاطر بخش خصوصی در دولت می‌مانم، از بخش خصوصی خواست تا به کمک دولت بیاید.

به‌گزارش همشهری، در این مراسم، خوانساری با ابراز تأسف از کاهش اعتماد و امید در جامعه تأکید کرد: از یک سو بدعهدی و کارشکنی آمریکا و از سوی دیگر دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند و بذر ناامیدی در جامعه کاشتند، باعث نقش برآب شدن امید در جامعه شدند. خوانساری خطاب به جهانگیری گفت: این بخش خصوصی که آن را به بازی نمی‌گیرید، با آنها مشورت نمی‌کنید و تصمیمات را بدون اطلاع آنها ابلاغ و اجرا ‌می‌کنید، همان کسانی هستند که حتی پیش‌ از مشروطه به فکر آینده کشور بودند. او از ایجاد ذهنیت منفی به بخش خصوصی انتقاد و تأکید کرد: امروز اگر امید و اعتماد در جامعه کم رنگ شده، ناشی از همین نگاهی است که نمادها و مفاخر واقعی را منکوب ‌می‌کند یا محصول دستگاه تبلیغاتی است که به جای تکریم کارآفرین و اقتصاد رقابتی، یکسویه همه را ناصالح ‌می‌خواند.

درخواست جهانگیری از بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهور هم در این مراسم از صنوف و فعالان اقتصادی درخواست کرد مراعات حال مردم را در قیمت کالاها داشته باشند و گفت: شبکه‌ای منظم برای توزیع کالاهای اساسی تشکیل می‌شود. او افزود: دهه اخیر فعالان اقتصادی و تولیدی به‌طور خاص شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند اما تحریم‌های سال‌۹۰ به بعد که تا سال‌۹۴ ادامه یافت و البته تحریم‌های مجددی که از امسال بازگشته، فشار حداکثری را بر فعالان اقتصادی و صاحبان کارخانه‌ها وارد کرده و البته مردم مظلوم ایران را هم نشانه گرفته است.

جهانگیری با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران بر اثر تحریم به ابر‌چالش تبدیل شده گفت: امروز موضوع بودجه دولت، نقدینگی، آب و مشکلات زیست‌محیطی به چالش بزرگی برای ایران تبدیل شده اما بر این باورم که این دوره سخت، طولانی نخواهد بود. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به فشار آمریکا برای در تنگنای معیشتی قراردادن مردم و فروپاشی اقتصادی تأکید کرد: مسئولان اقتصادی باید در چنین شرایط سختی انسجام داشته و خود را آلت دست یک سری افراد تندرو قرار ندهند تا به اختلافات در جامعه دامن زده نشود. او گفت: انسجام از نان شب واجب‌تر است درحالی‌که عده‌ای زیر همین فشارها در حال له شدن هستند، عده‌ای به جای حل مشکلات مردم قصد دارند فقط رقیب را از صحنه خارج کنند. جهانگیری که این روزها با فشارهای زیادی هم مواجه است، برای لحظاتی بغض کرد و گفت: یک کارآفرین به‌دنبال این است که بتواند کارگر خود را تأمین کند اما به بخش خصوصی گفته می‌شود که دنبال سودهای آنچنانی هستند؛ این، ظلم به کارآفرینان است. مرد شماره 2کابینه دولت خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد: به خاطر شما کارآفرینان هم که شده قول می‌دهم بمانم و آنچه در توان دولت است را به صحنه بیاورم تا با کمک و مشورت شما از این دوره عبور کنیم و من به‌خاطر شما می‌مانم.

نشان امین‌الضرب امسال به چه کسانی رسید؟

عباسعلی قصاعی، بنیانگذار چینی زرین ایران و حمیدرضا هاشمی‌نیا، بنیانگذار و رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس به‌عنوان کارآفرینان برتر، برنده تندیس امین‌الضرب از اتاق بازرگانی تهران شدند.همچنین سیدابوالقاسم مرتضوی، بنیانگذار کارخانه آرد ستاره و لئون آهارونیان مدیرعامل شرکت ستی و از فعالان صنعت حمل‌ونقل، سلطان‌حسین فتاحی بنیانگذار کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان و اکبر ابراهیمی رئیس هیأت مدیره گروه صنعتی پاکشوما، محمدجواد شکوری‌مقدم بنیانگذار سایت‌های آپارات و فیلیمو و همچنین سعید و حمید محمدی بنیانگذاران سایت دیجی‌کالا لوح و نشان کارآفرین سال را دریافت و مورد تقدیر بخش خصوصی قرار گرفتند. افزون بر این دکتر محمد علی موحد  به‌عنوان پژوهشگر و مورخ معاصر ایران، عزت‌الله فولادوند مترجم و پژوهشگر برنده لوح و نشان امین‌الضرب این دوره شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید