• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185302
+
-

مشارکت بخش خصوصی در زیرساخت اَبری دولت هوشمند

هوشمند
مشارکت بخش خصوصی در زیرساخت اَبری دولت هوشمند

کارشناسان معتقدند برای توسعه و تکمیل زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند، مشارکت بخش خصوصی اجتناب‌ناپذیر است. این در حالی است که پیش از این هم در مورد شبکه ملی اطلاعات متولیان حوزه فاوا معتقد بودند که مشارکت بخش خصوصی ضرورت دارد.
به گزارش همشهری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد کرده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف ایجاد یکپارچگی در تبادل اطلاعات، تأمین خدمات ارتباطی و اطلاعاتی امن مورد نیاز و کاهش هزینه‌ها، نسبت به توسعه و تکمیل زیرساخت یکپارچه اَبری دولت هوشمند با مشارکت بخش غیردولتی اقدام کند.
در بررسی صورت گرفته از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، مشخص شده است که سهم اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) از کل بودجه عمومی دولت به ۳.۴ درصد رسیده است. این شاخص در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ درصد بود. اعتبارات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۴ درصد رشد کرده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۲ درصد از اعتبارات برنامه‌ای حوزه فاوا مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و حدود ۷۸ درصد در سایر دستگاه‌ها برای توسعه سامانه‌ها و زیرساخت‌های فاوا هزینه خواهد شد.  در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۸۷ درصد از اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌صورت اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای است و این شاخص نشان می‌دهد بخش اعظم اعتبارات این وزارتخانه صرف توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌ها خواهد شد. این امر نویدبخش سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه فاوا و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در سال ۱۴۰۲ است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به تنهایی حدود ۸ درصد از کل اعتبارات ردیف‌های برنامه‌ای حوزه فاوا مربوط به موضوع شبکه ملی اطلاعات است و سیاست‌های جدیدی مانند ایجاد صندوق برای سرعت دادن بیشتر به تکمیل این پروژه بزرگ در لایحه پیشنهاد شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید