• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43150
+
-

«بنود» روستایی ساحلی و مستعد گردشگری

دکور فیلم محمدرسول‌اللهص در نوار ساحلی این روستا در معرض تخریب است

گردشگری
«بنود» روستایی ساحلی و مستعد گردشگری

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:

«بنود» نام روستایی کوچک و ساحلی است که در40 کیلومتری عسلویه پایتخت انرژی ایران و جنوب استان بوشهر قرار دارد. آوازه این روستا نه‌تنها به خاطر برخورداری از ساحل بکر و زیستگاه پرندگان و جانوران وحشی در منطقه حفاظت شده نایبند است، بلکه بخش‌هایی از فیلم محمدرسول‌الله(ص) نیز در این روستا تولید شد. برای فیلم‌برداری سکانس‌هایی از این فیلم، سازه‌هایی با استفاده از طبیعت بومی منطقه در حاشیه ساحلی روستا احداث شد. دکوری که در صورت نگهداری و حفاظت، می‌توانست در کنار سایر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی روستا زمینه جذب گردشگران زیادی باشد اما این سازه‌ها در سایه بی‌توجهی در حال از بین رفتن هستند.


ساحل بکر بنود، زیستگاه حیات وحش

کارشناس اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان این‌که روستای بنود یکی از روستاهای شهرستان عسلویه است که در فاصله 7کیلومتری از ساحل خلیج فارس و در نزدیکی منطقه حفاظت خلیج نایبند قرار گرفته است، به همشهری می‌گوید: راه ارتباطی روستا به ساحل، یک مسیر خاکی است که در حاشیه آن مناظر بکر و بی‌نظیری قابل دیده می‌شود. این قسمت از روستا پوشیده از ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای است و تاحدود زیادی این بخش از ساحل بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. به همین دلیل محل مناسبی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها محسوب می‌شود و در فصل زمستان از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است به طوری که پرنده‌های مهاجر به این نقطه سفر می‌کنند و آن را به عنوان زیستگاه زمستانی خود انتخاب می‌کنند.


ضرورت بازسازی دکور فیلم محمد رسول الله(ص)

«غلامرضا خواجه» اضافه می‌کند: جاده بین روستای بنود و دریا که از سوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان احداث شده از شرایط خوبی برای تردد خودروها و گردشگران برخوردار نیست و تردد در این جاده و مسیر ارتباطی نیاز به کسب مجوز از محیط‌زیست دارد.

وی می‌افزاید: انتهای این جاده و نزدیک به ساحل، قسمتی وجود دارد که به عنوان یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم سینمایی محمدرسول‌الله(ص) توسط عوامل تولید این فیلم انتخاب شد و سازه‌های متعدد و زیبایی برای فیلم‌برداری سکانس‌هایی از این فیلم خوش ساخت در این منطقه برپاشد، اما متاسفانه این دکور پس از پایان مراحل فیلم‌برداری به حال خود رها شد به طوری که در حال حاضر به دلیل عدم رسیدگی به‌موقع و انجام نشدن اقدامات ترمیمی و بازسازی تا حدودی از بین رفته است. برای بهبود شرایط این دکور نیاز است با همکاری دهیاری و شورای اسلامی روستای بنود و مساعدت استانداری بوشهر و همچنین دستگاه‌هایی مثل محیط‌زیست و میراث فرهنگی عملیات نجات‌بخشی و بازسازی آن هرچه سریع‌تر شروع شود و برای بازدید گردشگران و بازدیدکنندگان آماده شود. اگر این مهم صورت بگیرد یکی از زیباترین جاذبه‌های انسان‌ساخت در نوار ساحلی خلیج فارس هویت واقعی خود را پیدا خواهد کرد.


مشارکت دستگاه‌های اجرایی در بازسازی دکور

خواجه تاکید می‌کند: برای ساخت این دکور با این شکل و شمایل عوامل تولید با صرف هزینه بالایی یکی از برترین طراحان صحنه را از سینمای هالیوود به کار گرفتند. این طراح هم با الهام از طبیعت و ساحل بکر منطقه توانست فضای بسیار فوق‌العاده و ارزشمند را بسازد. ولی ما نتوانستیم از این دکور ماندگار که هم جاذبه طبیعی است و هم جذابیت تاریخی دارد، بهره کافی ببریم. این در حالی است که در ایران جاذبه انسان‌ساخت کم داریم ولی ساخت فیلم محمدرسول‌الله (ص) فرصت بی‌نظیری در اختیار ما قرارداد. برای بهره مندی از این ظرفیت کم‌نظیر می‌توان با هم‌افزایی لازم بین دهیاری روستای بنود با محیط‌زیست مشکلات را حل کنیم و با تخصیص اعتبار لازم این دکور را دوباره بازسازی کنیم تا بتوانیم گردشگر جذب کنیم.


معرفی به عنوان منطقه ملی گردشگری

کارشناس اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و آثار تاریخی که در روستای بنود قرار دارد، به همشهری می‌گوید: فرهنگ خاص غذایی و رسوم متفاوت مردم ساحل‌نشین این روستا افزون بر مناطق بکر و زیبای خلیج نایبند باعث شده است در این چند سال اخیر گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه روی بیاورند و با هجوم بی‌سابقه گردشگران مواجه شده است. این موضوع سبب شده به‌دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم و استاندارد، طبیعت منطقه دچار چالش شود و تا حدی آسیب ببیند. هرچند در بازدیدهایی که چند بار انجام شد متوجه شدیم تلاش‌های خوبی از سوی دهیاری و انجمن‌های مردمی و بومی روستا صورت گرفته اما با توجه به سیل جمعیت گردشگران به‌ویژه در ایام پیک نیازمند استقرار و توسعه امکانات بیشتری هستیم. این منطقه در صورت توجه بیشتر می‌تواند به عنوان منطقه گردشگری در سطح ملی هم معرفی شود. 


به بخش خصوصی واگذار شود

کارگردان و مستند ساز بوشهری در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: لوکیشن ساخته شده برای فیلم مجید مجیدی درباره کودکی حضرت پیامبر اکرم (ص) در این روستا قرار دارد اما در حال حاضر و پس از گذشت چند سال از تولید این فیلم، سازه‌های آن از دوام زیادی برخوردار نیست. چون این‌چنین سازه‌هایی معمولا موقتند و به همین دلیل مثل بنا‌های دیگر از استحکام برخوردار نیستند.

«محمدرضا جنگی» می‌افزاید: این بناها هرچقدر هم از استحکام برخوردار باشند اما باید اعتبار و هزینه‌ای برای نگهداری و حفاظت از آن به صورت سالیانه در نظر گرفته شود. در این‌صورت می‌توان از آن به صورت یک جاذبه گردشگری در روستای ساحلی بنود استفاده کرد و باعث جذب گردشگران زیادی شد. این فیلمساز تاکید می‌کند: پیشنهاد می‌شود شورای اسلامی روستای بنود در این قضیه ورود کند یا این‌که می‌توان برای توسعه بخش گردشگری، این سازه به بخش خصوصی واگذار شود. چنانچه فضای کلی به‌طور مناسب طراحی شود این قابلیت را پیدا خواهد کرد که جمعیت زیادی از گردشگران را در ایام خاص سال مثل نوروز در این منطقه میزبانی  کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید