• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43149
+
-

سهم مرکزی از بودجه 98

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: مرکزی از نظر اعتباری در رتبه 24 کشور است

بودجه
سهم مرکزی از بودجه 98

مریم جباری|‌  اراک- خبرنگار: 

دولت لایحه بودجه 98 کشور را به مجلس تقدیم کرد و در چند روز گذشته مسائلی در مورد کاهش بودجه استان‌ها مطرح شده است.
این در حالی است که بودجه استان مرکزی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و با توجه به وجود مشکلات و برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و ورزشی و پروژه‌های نیمه‌تمام، کمبود بودجه باعث نگرانی مسئولان استان شده است. 

طبق ارقام بودجه سال 98 استان‌های قم، سمنان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، خراسان شمالی و البرز کمترین بودجه را به خود اختصاص داده‌‌اند و بیشترین بودجه به استان‌های خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و آذربایجان غربی اختصاص پیدا کرده است.
 بودجه 98 برای مرکزی 4هزار میلیارد و 800 میلیون تومان در نظر گرفته است که در مقایسه با بودجه ۱۲ هزار میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومانی امسال با کاهش همراه است. 


تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

استاندار مرکزی با اشاره به حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام در استان که باید در سال 98 به اتمام برسند، بیان می‌کند: اولویت ما برای سال 98 اتمام پروژه‌های بزرگ استانی‌ است که برخی از آنها مانند پروژه 58 متری اراک زندگی مردم را مختل کرده است. ما با اختصاص بودجه به این باور رسیدیم که دولت توان تامین و تزریق این میزان منابع مالی را برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استانی ندارد و باید از همه ظرفیت‌های قانونی و بخش خصوصی برای اتمام آنها استفاده کرد.

«سید علی آقازاده» به همشهری می‌گوید: بخشنامه بودجه سال 98 از سوی دولت ابلاغ شده و انتظار داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی نیازهای بودجه‌ای سال آینده را بررسی و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارائه کنند. پیشنهادها در نشستی که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مجمع نمایندگان استان مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار خواهد شد، جمع‌بندی و ارائه می‌شود.

وی اظهار می‌کند: بعد از تکمیل پروژه‌ها، اولویت بعدی ما در حوزه راه است. در این رابطه مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی در استان وجود دارد که با کمک مجمع نمایندگان استان باید برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در بودجه سال آینده، تلاش‌های جدی انجام شود. بهبود وضعیت بهداشت و درمان، امکانات آموزشی و دانشگاهی و محیط‌زیست نیز از دیگر مواردی هستند که در بودجه سال 98 باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

استاندار مرکزی ادامه می‌دهد: 300 طرح نیمه‌تمام در استان مرکزی شناسایی شده که برای تکمیل آنها حدود 50 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است. با توجه به کمبود بودجه، باید بخش خصوصی وارد عرصه کار شود.


دلیل کاهش بودجه استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به میزان بودجه 98، تا 10 روز آینده کارگروهی در خصوص واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام استان به بخش خصوصی تشکیل و اولویت طرح‌های قابل واگذاری مشخص می‌شود. در این رابطه گزارشی از تصمیمات واگذاری‌ها با توجه به اولویت‌های تعیین‌شده مشخص و مستندات آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال خواهد شد.

«رقیه یادگاری» اظهار می‌کند: در بودجه سال 98 رویکرد دولت براساس سیاست اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و توجه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد و برون‌گرایی است. البته ما در زمینه خصوصی‌سازی هنوز به بلوغ کامل نرسیده‌ایم و رابطه سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در استان به خوبی شکل نگرفته است. باید با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و کمبود بودجه این پیوندها تقویت شود.

یادگاری در پاسخ به این سوال که چرا بودجه مرکزی نسبت به استان‌های دیگر کمتراست، می‌گوید: حدود 5 سال است که این استان اعتبارات عمرانی قابل توجهی دریافت نمی‌کند و هم‌اکنون جزو استان‌هایی است که کمترین اعتبارات را دریافت کرده‌اند. توسعه‌یافتگی استان یکی از دلایل و مبنای تخصیص این بودجه است. علاوه بر این، میزان توزیع این اعتبارات نسبت به جمعیت انجام می‌شود که مرکزی از نظر جمعیتی، استان 20 و از نظر اعتباری، استان 24 کشور است.

وی می‌افزاید: مساله دیگری که در این بخش باعث کاهش اعتبارات عمرانی استان یا عدم افزایش این اعتبارات شده، اعتبارات 3 درصد از فروش نفت و گاز و تخصیص این اعتبار به مناطق کمتر توسعه‌یافته و نفتی است. از این میزان اعتبار، یک‌سوم به استان‌های نفتی و دوسوم به استان‌های کمتر توسعه‌یافته تخصیص داده می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که مرکزی استان نفت‌خیزی نیست و علاوه بر این دارای 3 شهرستان کمتر توسعه‌یافته با جمعیت بسیار کم است، نمی‌تواند از این 3 درصد سهم داشته باشد و همین مساله سبب شده است اعتبارات عمرانی استان افزایش نداشته باشد. 


از بین بردن فقر در جامعه با حذف یارانه‌ها

همچنین نماینده تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس نیز می‌گوید: در بودجه سال آینده 42 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه‌ها پیش‌بینی‌ شده که 7هزار میلیارد تومان از این میزان به منظور رفع فقر در جامعه و ۹ هزار میلیارد تومان به منظور بهره‌مندی اقشار از سبد کالا در نظر گرفته شده است.

«محمد حسینی» با اشاره به قانون بودجه سال آینده بیان می‌کند: توزیع اعتبارات مالیات بر ارزش ‌افزوده که در سال 97 بین شهرستان‌ها و روستاها صورت گرفت، از برنامه توسعه ششم خارج و در سال 98 توزیع آن به کمیسیون برنامه و بودجه واگذار شده است.وی ادامه می‌دهد: در زمینه حذف یارانه‌ها در بودجه سال آینده، 3 دهک بالا توسط استانداران با همکاری وزارت کار در استان‌ها شناسایی و یارانه آنها حذف خواهد شد. همچنین به میزان حذف یارانه 3 دهک بالای جامعه، از این ظرفیت برای حذف فقر مطلق و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام استان استفاده می‌شود.


مرکزی، نیازمند ورود بخش خصوصی 

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در کشور و استان مرکزی وجود دارد، مساله طرح‌های نیمه‌تمام دولت است که برای تکمیل آنها 600 هزار میلیارد تومان نیاز است.
«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: با توجه به اهمیت تعیین تکلیف این طرح‌ها در کشور و استان، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در بودجه سال 98 به عنوان یک ضرورت با جدیت دنبال شده است.وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام منابع کافی در اختیار ندارند و اجرای آنها نیز ضروری است، ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها در بودجه 98 مورد توجه قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید