• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43158
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zy9r
+
-

اولویت‌های بودجه 98 در استان‌های جنوب شرقی

بهبود فضای کسب و کار، رفع خشکسالی و گاز رسانی طبق سیاست‌های کلان کشوری از اولویت‌های بودجه مصرفی سال 98 در 3 استان است

گزارش
اولویت‌های بودجه 98 در استان‌های جنوب شرقی

  کرمان  

 

توسعه کسب و کار درکرمان

مدیر کل سازمان مدیریت برنامه و بودجه کرمان: صیانت از اشتغال، ایجاد واحدهای تولیدی در کنار تأمین معیشت مردم در بودجه سال 98 مورد تاکید است



راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار: 

 دولت در بودجه سال 98 سهم 12 هزار میلیارد و 854 میلیون ریالی را برای کرمان در نظر گرفته است. اما مقایسه آمار و جایگاه کرمان در جدول توزیع بودجه استان‌ها با آمارهای بودجه سال 1397 نشان می‌دهد سهم‌بری این استان از کل بودجه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. 

کرمان در بودجه سال 97، 28 هزار میلیارد و 368 میلیون ریال اعتبار داشت و این یعنی بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته 9/54 درصد کاهش پیدا کرده است. حال باید دید این بودجه قرار است صرف چه کارهایی برای توسعه استان شود. 

 «جعفر رودری»، مدیر کل سازمان مدیریت برنامه‌‌ریزی و بودجه استان کرمان، در خصوص اولویت مصرفی بودجه سال 98 به همشهری توضیح می‌دهد: به طور مشخص هر سال که بودجه ابلاغ می‌شود، استان همان رویکردی را پیاده می‌کند که سیاست کل کشوری دنبال می‌کند. امسال هم این رویکرد در جهت حفظ ثبات اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در راستای شفاف‌سازی و انضباط بودجه‌ای مورد تاکید قرار گرفته است. 

رودری می‌گوید: در بخش بودجه هزینه‎ای، صرفه‌جویی و پیاده‌سازی بودجه‌‌ریزی عملیاتی مورد تاکید است. به گونه‌ای که بتوانیم در آینده شاهد کاهش تصدی‌گری دولت، افزایش مشارکت بخش غیردولتی و همچنین پیاده‌سازی اصل 44 باشیم. لازم به ذکر است که برنامه شفافیت و انضباط بودجه‌‌ریزی عملیاتی از سال 97 آغاز به کار کرده که همین رویکرد در سال 98 هم ادامه پیدا خواهد کرد. مهم‌ترین پارامتر در بخش بودجه هزینه‌ای کمک به جبران قدرت خرید و معیشت مردم است. 

این مقام مسئول ادامه می‌دهد: در این راستا سیاست‌هایی برای بخش کارمندان دولتی و غیردولتی در نظر گرفته شده است، به این صورت که امسال بودجه هزینه‌ای برای کارمندان دولتی مجموعاً 23درصد رشد داشته و این یعنی حقوق کارمندان دولتی 20درصد افزایش پیدا خواهد کرد. موضوعات بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد تملک دارایی سرمایه، حفظ ثبات اقتصادی، مهار نقدینگی و کنترل تورم و همچنین ایجاد اشتغال است. 


سیاست‌های مهار نقدینگی و کنترل تورم 

رودری در خصوص حفظ اشتغال ادامه می‌دهد: یکی از رویکردهای کلانی که در زمینه فراهم‌سازی بستر کار وجود دارد، سیاست‌های مهار نقدینگی و کنترل تورم است. استان کرمان تابع سیاست‌های کلانی است که برای حفظ ثبات اقتصادی در بخش ملی رقم خوره است. آنچه در استان مد نظر قرار گرفته حفظ و صیانت تولید و اشتغال است. در نگاه اول حفظ و رفع مشکلات بنگاه‌ها و واحدهای موجود مد نظر است. گام دوم ایجاد واحدهای تولیدی و همچنین تأمین معیشت مردم مد نظر قرار گرفته می‌شود و در مرحله بعد هم بر کمک به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید می‌شود. 

مدیر کل سازمان مدیریت برنامه‌‌ریزی و بودجه توضیح می‌دهد: در سال آینده بخشی از ارزش افزوده‌ای که در اختیار دهیاری‌ها و بخشداری‌ها قرار می‌گیرد می‌تواند برای ایجاد اشتغال اختصاص پیدا کند؛ همچنین بخشی از منابع مالی هم برای کمک به تولید در نظر گرفته شده، در واقع نگاه دولت به این شکل است که با اهرم کردن اعتبارات دولتی به جلب مشارکت بخش غیردولتی کمک کند که این باعث پویا‌سازی بخش اقتصادی استان خواهد شد. بر اساس تبصره 19 که در آن به واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی و غیر دولتی اشاره شده است، مورد تاکید ما است. 

این مقام مسئول تعداد پروژه‌های شناسایی‌شده در استان کرمان را که قابل واگذاری به بخش غیردولتی هستند، بالای 300 مورد اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: از طریق سیاست‌های تشویقی و همچنین کمک از منابع اعتباری که دولت از آن به عنوان اهرم استفاده می‌کند، می‌توان بالاترین سطح اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام و همچنین تقویت بخش غیر دولتی را شاهد بود. 


اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

رودری می‌گوید: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید است، به طوری که در استان کرمان هرساله در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعهداتی برای اجرای این سیاست‌ها اعمال می‌شود. همچنین تعدادی برنامه نیز در راستای اصلاح ساختار بخش دولتی که در آن توسعه اقتصادی و اجتماعی مد نظر قرار دارد پیگیری می‌شود، امسال در این خصوص 14 برنامه در دستور کار قرار گرفته که عمدتاً عملکرد آن‌ها تعریف شده است. تمام برنامه‌ها نیز در جهت اصلاح ساختار و موانع پیش روی تولید در بخش‌های مختلف استان است. 
رودری در ادامه به تعداد پروژه‌هایی که در 2 بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی مشغول به کار هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: برای منابع مورد نیاز پروژه‌های بخش خصوصی از اعتبارات دولتی کمک گرفته می‌شود، به این صورت که اگر تسهیلات بانکی داشته باشیم، بخشی از یارانه سود از طریق این اعتبارات می‌تواند پرداخت شود.


پروژه‌های نیمه‌تمام

 «جعفر رودری»، مدیر کل سازمان مدیریت برنامه‌‌ریزی و بودجه، می‌گوید: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی معطوف به دولت در اولویت هستند، حدود 3 هزار پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که 1500 مورد آن توسعه‌ای و احداثی هستند درواقع استان برای تکمیل آن‌ها به 2500 میلیارد تومان نیاز دارد، اگر پروژه‌های نیمه‌تمام ملی را که حدود 170 مورد است و به اعتباری بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان نیاز دارند، به موارد اخیر اضافه کنیم، نشان می‌دهد باید جهت‌گیری استان به سمت پروژه‌هایی باشد که پیشرفت بالاتری دارند و در یک برنامه زمانبندی مشخص می‌توانند به بهره‌برداری برسند. 


  سیستان و بلوچستان   

گازرسانی در سیستان

بخشی از بودجه استان علاوه بر گازرسانی، به آب آشامیدنی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام  سیستان و بلوچستان اختصاص می‌یابد


آذر امیران|   خبرنگار:

 بودجه در کشور معمولاً بر اساس توجه به هزینه‌های جاری تدوین می‌شود نه مسائل و موضوعات اضطراری، اما به نظر می‌رسد بودجه 98 بر خلاف سال‌های گذشته با توجه به شرایط خاص کشور و با اولویت‌بندی‌های ویژه ارائه شده است. سهم بودجه سیستان و بلوچستان در سال 98 به میزان 12 هزار میلیارد و 932 میلیون ریال است. این در حالی ‌است که میزان بودجه سال 97، 24 هزار میلیارد و 976میلیون ریال بود؛ این یعنی بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته 2/48درصد کاهش پیدا کرده است.  به گزارش همشهری، با توجه به این‌که استان از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد، باید دید این بودجه قرار است صرف چه کارهایی برای توسعه استان شود. 

یکی از موضوعات مهم در مناطق شهری و روستایی استان کمبود یا نبود گاز شهری است. این معضل زندگی را برای مردم سخت و آن‌ها را با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو کرده است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، بر‌خلاف لایحه بودجه سال 97، به‌طور مشخص به لزوم تسریع در پروژه‌های گازرسانی به شهر و روستا‌های مناطق محروم استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب استان کرمان و استان هرمزگان آن هم با اولویت ویژه تاکید شده است.  

در بند «د» تبصره یک لایحه بودجه سال آینده آمده است «به منظور تسریع گازرسانی به روستا‌ها و اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستا‌ها با اولویت تداوم گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم 5/14 درصد شرکت ملی گاز ایران تا میزان 15هزار میلیارد ریال اقدامات لازم را به عمل آورد.» این در حالی‌ است که در لایحه بودجه سال‌های گذشته بر این موضوع تا این‌اندازه تاکید نشده بود. 


اولویت‌های بودجه‌ای استان

از سوی دیگر «سعید نمکی» معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در تابستان امسال از ارزیابی اولویت‌های اعتباری به استان سیستان‌و‌بلوچستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی، بهداشتی و امنیتی خبر داده بود. 

استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان‌غربی، کردستان، خوزستان، ایلام و کرمانشاه در سازمان برنامه‌ و ‌بودجه به عنوان استان‌های ویژه انتخاب شده‌اند. به همین دلیل تمرکز اعتبار این استان‌ها از جمله سیستان‌وبلوچستان بر موضوعات علمی، فرهنگی، امنیتی، دفاعی، آموزشی، بهداشتی و گردشگری است. این اولویت‌ها به گفته مسئولان استانی در بودجه 98 هم در صدر توجه‌ها قرار خواهند گرفت. 


محرومیت‌زدایی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم بودجه امسال استان سیستان و بلوچستان در برخی شاخص‌ها مانند آموزش عالی، آموزش و پرورش، اقتصاد و اشتغال مناسب دانست. 
«علی کرد»، نماینده مردم خاش، درباره لایحه بودجه 98 افزود: با توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت‌زدایی، امسال نسبت به سال‌های گذشته در بخش آب آشامیدنی و شروع پروژه‌های نیمه‌تمام، سهم استان سیستان و بلوچستان بیشتر خواهد بود. 

به گفته کرد، بودجه امسال استان در شاخص‌های آموزش عالی، آموزش و پرورش، اقتصاد و اشتغال رضایت‌بخش است. برای حصول رضایت، هر یک از نمایندگان قبل از تنظیم بودجه در سازمان برنامه و بودجه کشور با وزارتخانه‌های مختلف رایزنی انجام دادند تا بتوانیم سرفصل‌هایی را به صورت اعتبارات ملی برای حوزه‌های خود جذب کنیم.

  هرمزگان  
 

آب، راه و درمان اولویت هرمزگان

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان: توسعه راه‌ها به‌ویژه در بشاگرد، جاسک و احمدی که از مناطق کوهستانی استان هستند، باید در بودجه سال آتی مورد توجه قرار بگیرد


شیوا رضایی| خبرنگار:

 با توجه به چالش‌های جدی و پیچیده‌ هرمزگان در بخش آب به نظر می‌رسد آب، راه و درمان مهم‌ترین اولویت‌های هرمزگان در برنامه‌ریزی بودجه سال 98 هستند. لایحه بودجه سال 98 سرانجام پس از تصویب به استان‌ها ابلاغ شد. 

با توجه به این‌که دولت پیش از ابلاغ هم بر تدوین بودجه بر اساس شرایط جدید اقتصادی و تحریم‌ها تاکید کرده بود و هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین استان بندری کشور در موضوع آب با چالش‌های جدی و پیچیده‌ای روبه‌روست، به نظر می‌رسد این سه بخش مهم‌ترین اولویت‌های هرمزگان در بودجه سال 98 هستند.

 به گفته مسئولان و با توجه به خشکسالی در بخش آب روستایی و شهری هرمزگان باید تخصیص اعتبار مناسبی انجام شود. همچنین راه به عنوان محور توسعه به‌ویژه در شرق و شمال هرمزگان از جمله بشاگرد و جاسک که از مناطق کوهستانی استان است، باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد.


ساخت بیمارستان

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان در این‌باره گفت: آب، آموزش و راه مهم‌ترین اولویت‌های استان در برنامه‌ریزی بودجه سال 98 هستند. 
«عباس منتظری» بیان کرد: در بخش آب روستایی و شهری با توجه به مشکلات خشکسالی نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب هستیم.

وی افزود: راه به عنوان محور توسعه به‌ویژه در شرق و شمال هرمزگان از جمله بشاگرد، جاسک و احمدی که از مناطق کوهستانی استان هستند، باید در بودجه سال آتی مورد توجه قرار بگیرد. به گفته این مسئول درمان یکی از اساسی‌ترین نیازهای استان است. 

ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها باید به‌طور ویژه دیده شود.  منتظری با بیان این‌که بخش عمرانی یکی از مباحث مهم بودجه استان به شمار می‌رود، از بخش آموزش نیز به عنوان یکی از اولویت‌های بودجه پیش رو نام برد که ضرورت دارد به بخش نوسازی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام توجه بیشتری شود. 

 معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی هرمزگان تاکید کرد: بخشی از فعالیت‌های عمرانی در بخش آموزش از سوی خیران و در قالب مشارکتی در حال انجام است، اما می‌طلبد سهم دولت باید در بودجه 98 لحاظ شود. وی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه ورزش تصریح کرد: پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در هرمزگان به رقم قابل توجهی نیاز دارد که مستلزم اختصاص اعتبار بسیار مناسب برای تکمیل آنهاست.


تامین اعتبار برای پروژه‌های نیمه‌تمام 

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان نیز درباره اولویت‌های بودجه‌ای استان اظهار کرد: هرمزگان با دارا بودن ظرفیت‌‌های متنوع و بی‌نظیر در صنایع، بنادر، ترابری هوایی، زمینی و دریایی، انرژی و کشاورزی خارج از فصل، باید فصول مختلفی از بودجه از جمله آب، برق، راه، حمل‌ونقل، آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان را به عنوان اولویت استان به خود اختصاص دهد.  

«رضا مدرس» با اشاره به تامین اعتبار برای طرح‌های توسعه‌ای استان افزود: پروژه‌هایی در استان وجود دارند که محرک تولید و صنعت و خدمات و به‌طور کلی محور توسعه استان هستند. این طرح‌ها که اغلب نیمه‌تمام رها شده‌اند، نیازمند اعتباری در حدود 1500 میلیارد تومان هستند. 

وی اظهار کرد: در صورتی که برای این طرح‌ها اعتبار لازم تامین نشود، توسعه استان به تعویق خواهد افتاد. از این تعداد، طرح‌هایی که بر ‌زیست‌بوم هرمزگان تاثیرگذار هستند، مانند آب و راه با توجه به شرایط استان، در اولویت قرار دارند.

مدرس با اشاره به موضوع آب و بحران خشکسالی در هرمزگان ادامه داد: مهم‌ترین مشکل هرمزگان خشکسالی و تامین آب است. در گذشته اداره آب و فاضلاب شهری و روستایی وظیفه توزیع و انتقال آب را به عهده داشت، اما با احداث آب‌شیرین‌کن‌ها بخشی از وظایف تامین آب به شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری منتقل شده ‌است.
معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان افزود: پروژه‌های مجتمع‌های آب‌رسانی آب و فاضلاب روستایی از پروژه‌های بسیار مهم هستند. 

مدرس با اشاره به ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌هایی که ذخایر آب و کشاورزی را حفظ می‌کنند، گفت: با توجه به این‌که مهم‌ترین اولویت، تامین اعتبار و بودجه برای آب استان است، باید چشم‌‌انداز و میزان اعتبار مورد نیاز مشخص و بر اساس جمعیت، محرومیت و جامعه هدف اولویت‌بندی شود.  وی توضیح داد: حمل‌و‌نقل و راه روستایی بخشی از استراتژی بلندمدت استان با هدف تثبیت جمعیت در مناطق روستایی هستند. 

شریان‌های‌ اصلی استان هم جزو اولویت‌های مهم محسوب می‌شوند.   مدرس ادامه داد: در صورت برنامه‌ریزی2 ساله برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 6هزار میلیارد ریال برای اتمام آنها نیاز است. وی با اشاره به اختلاف فاحش این عدد با عددی که به عنوان یکی از مبناهای توزیع اعتبارات ملی در کفه پروژه اعتبار وجود دارد، بیان کرد: این اختلاف نشان می‌دهد که طرح و برنامه‌های توسعه‌ای را به دلیل کمبود منابع مالی محدود و به سمت اولویت‌هایی هدایت کنیم که جامعه هدف آن مشخص شده‌‌ است.


کمبود منابع مالی

مدرس تصریح کرد: شرایط کشور ویژه‌ است، از طرفی سقف مطالبات و نیازهای استان هم نامحدود است. ما ناگزیریم با توجه به بودجه موجود اولویت‌بندی کنیم. این نکته مهم نباید از نگاه تصمیم‌گیران بودجه‌ای هرمزگان مغفول بماند که هرمزگان جزو ۵ استان کشور در تولید درآمد و یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های ردیف‌های بودجه در اعتبارات استانی است.

معاون امور عمرانی استاندار هرمزگان با بیان این‌که استان جایگاه مناسبی در جدول بودجه‌های استانی ندارد، بیان کرد: این حقیقت که شاکله و اساس رتبه هرمزگان در بودجه، تملک و دارایی است، نیاز به بازنگری اساسی دارد. این ساختار از ابتدا اشتباه پایه‌ریزی شده‌ و باید ترمیم شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید