فهیمه طباطبایی/خبرنگار
اینروزها خصوصیسازی نظام آموزشی و واگذاری 10درصد از آموزش دولتی به بخش غیردولتی در بودجه98 و تلاش برای استمرار آن در سالهای بعد، باعث اعتراض گستردهای از سوی معلمان شد؛ چه معلمان اصفهانی که هفته گذشته در تجمع خود به این موضوع در پلاکاردها و شعارهایشان اشاره کرده بودند و چه معلمانی که در فضای مجازی با هشتگ مدرسه بنگاه نیست، مخالفت علنی خود را با این طرح اعلام کردند؛ درنهایت یک حرف داشتند: «آموزش رایگان طبق اصل30 قانون اساسی حق همه کودکان این سرزمین است.»
این موضوع آنقدر چالشبرانگیز شد که علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را مجبور کرد خیلی سریع نشست خبری را تدارک ببیند و در اینباره به خبرنگاران پاسخ دهد. او در پاسخ به پرسش همشهری در اینباره گفت: «هیچگونه تخطی و تخلفی درخصوص اصل سیام قانون اساسی صورت نگرفته و سیاستهای جدید براساس ماده25 برنامه ششم توسعه نوشته شده و ربطی به پیشنهاد آموزش و پرورش ندارد. درواقع یکی از ویژگیهای لایحه98 اصلاحات ساختاری است که باید در دستگاههای مختلف اجرایی شود.»
او افزود: «در هیچ کجای این قانون نیامده که از دانشآموز پولی گرفته شود؛ هماکنون هم 320هزار دانشآموز تحت پوشش خرید خدمات آموزشی هستند؛ یعنی چیزی در حدود 2.5درصد ولی مبلغی پرداخت نکردهاند.»
الهیار ترکمن در ادامه برای توجیه سیاستهای خصوصیسازی آموزش در سالهای اخیر گفت: «در همه کشورهای دنیا اینگونه نیست که تمام آموزش خود را از طریق نیروهای رسمی و پیمانی تماموقت دولتی انجام دهند، شما اگر به آمارهای بینالمللی مانند آمار بانک جهانی و سایت آموزش و پرورش کشورها نگاهی بیندازید هم متوجه میشوید که در کنار معلمان تماموقت، گزینه معلمان پارهوقت را هم دارند و این در کشور پهناوری مثل ایران میشود با نیروهای بومی مناطق که صلاحیت لازم را دارند، کار را جلو برد و به اهداف آموزشی رسید.»
وی ادامه داد: «همچنین برای متعادلشدن قیمت تمامشده خدمات آموزشی مجبور به انجام این سیاست هستیم و تنها با این روش میتوان کیفیت آموزش در سایر بخشها را افزایش داد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر همشهری مبنی بر اینکه «اقتصاد مدرسه» چه طرحی است و دقیقا منظورتان از تفویض اختیار اداره مدرسه به مردم چیست، توضیح داد: «اقتصاد مدرسه در چارچوب مدرسهمحوری شکل میگیرد؛ یعنی به جای ستاد، مرکز، استان، شهرستان و منطقه، شورای مدرسه فعال شود و درباره نحوه هزینه اعتبارات دولتی که دریافت میکند، تصمیم بگیرد. همچنین این شورا در مورد درآمدزایی از امکانات موجود در مدرسه نیز فعالیت میکند. بهطور نمونه، اگر ما اقتصاد مدرسه را داشتیم، هیچوقت کلاسهای کنکور و کمک آموزشی بیرون از مدرسه شکل نمیگرفت که گردش مالیشان در سال بیشتر از 500میلیارد تومان شود بلکه همهچیز در داخل مدرسه اتفاق میافتاد و این درآمد برای مدرسه بود. در ایران تقاضا برای کلاسهای کمکآموزشی و فوقبرنامه بالاست، چرا این از طریق مدرسه ارائه نشود؟»
الهیار ترکمن درباره اینکه «آیا این با سیاستهای وزیر آموزش و پرورش که بهدنبال حذف آموزشها و رقابتهای زائد مانند کنکور و کلاسهای تقویتی و آزمونهای متعدد از دامن نظام آموزشی است در تضاد نیست؟» اینگونه توضیح داد که «خیر، این صحبتهای من با دغدغه بطحایی در تضاد نیست. او با فعالیت مؤسسات کنکور مخالف است نه با اصل کلاسهای تقویتی و کنکور و کمک آموزشی. این فوقبرنامهها میتواند برای آموزش و پرورش درآمدزا باشد.» البته این دومینباری است که ترکمن به این سخنان خود درباره کلاسهای فوقبرنامه و کنکور اصرار دارد و وزیر آموزش و پرورش تاکنون آن را تکذیب نکرده است. او در ادامه به منتقدان خصوصیسازی مدارس اینگونه پاسخ داد که «ما که نمیخواهیم به آموزش و پرورش آتش بزنیم و شما در نقش ناجی و کپسول اطفای حریق باشید. ما بابت اصل آموزش نمیخواهیم از کسی پولی بگیریم بلکه میخواهیم هزینههای جانبی داشته باشیم. بنابراین نباید این اقدامات را تهدید تلقی کرد. من نمیدانم چرا هر برنامه اصلاحی در آموزش و پرورش سریعا تبدیل به تهدید میشود؟»
معاون وزیر همچنین درباره اینکه چرا بودجه ایمنسازی مدارس محقق نمیشود، عنوان کرد: «بودجه ایمنسازی مدارس در حوزه اختیارات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور است و ما بهصورت ریز وارد این مسئله نشدیم و آنها برنامههای خاصی در این رابطه دارند اما توجه داشته باشید وقتی از حقوق دانشآموز صحبت میکنید، فقط تأمین معلم باکیفیت نیست بلکه ایمنی مدرسه نیز مدنظر است.»
وی با تأکید بر اینکه در بین دستگاههای اجرایی در سقف اول و دوم بودجه وزارت آموزش و پرورش دارای بیشترین رشد بود، افزود: «در سال97، 11.3درصد منابع بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافت که در سال98 این رقم به 13.9درصد رسید و اگر 2هزار میلیارد تومان رتبهبندی را از آن خارج کنیم، 13.4درصد منابع عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.»
درآمدزایی مدارس با برگزاری کلاسهای تقویتی و کنکور
در همینه زمینه :