• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42978
+
-

بستر سازی برای توسعه حمل و نقل ریلی

محمدیاسین دهقان| یزد- خبرنگار:

همان‌طور که انتظاراتی برای استقبال صاحبان صنایع استان از ظرفیت حمل و نقل ریلی وجود دارد، صاحبان صنایع نیز انتظار دارند که زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از این ظرفیت ایجاد شود. آنها عقیده دارند که دولت باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده بهینه از ظرفیت حمل و نقل ریلی را در استان و سایر نقاط کشور ایجاد کند و برای بهره‌برداری در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. 

عضو اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران درباره نظر صاحبان صنایع استان می‌گوید: در کشورهای پیشرفته، دولت بستر لازم را برای حمل و نقل در حوزه تجارت و صادرات فراهم می‌کند. به این ترتیب، صنعتگران می‌توانند از بستر ایجادشده برای جابه‌جایی کالا استفاده کنند. «محمدحسین فنایی» می‌افزاید: نبودن بسترها برای فعالیت‌های تولیدکننده و تجار ایرانی امکان استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی را محدود کرده است. 

زیرساخت‌های مورد نیاز برای حمل و نقل ریلی استان کافی نیست و وزارت راه نتوانسته در این راه فعال باشد.  وی با بیان این‌که صنعتگران توانایی و مسئولیتی برای ایجاد زیرساخت‌ها ندارند و دولت باید این بستر را فراهم کند و برای بهره‌برداری در اختیار صاحبان صنایع قرار دهد عنوان می‌کند: اعلام آمادگی کردن به‌تنهایی کافی نیست و دولت باید در این حوزه برنامه داشته باشند و زیرساخت‌ها را آماده کند. 

صاحبان صنایع باید مزایای بهره‌گیری از ظرفیت خطوط ریلی را بدانند و برای جابه‌جایی کالا برنامه‌‌ریزی کنند. عضو اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این‌که دولت باید همه شرایط و ظرفیت‌ها را به بخش خصوصی ارائه کند می‌گوید: برای مثال، صنعتگر باید بداند که مسیر، قیمت، سرعت و امنیت جابه‌جایی بار به صورت ریلی چقدر است و بداند چه تسهیلاتی در ازای استفاده از خطوط ریلی دریافت خواهد کرد تا در نهایت به تصمیم‌گیری برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید