• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42988
+
-

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام؛ اولویت بودجه گلستان

همشهری سهم استان را در لایحه بودجه سال 98 بررسی می‌کند

بودجه
اتمام طرح‌های نیمه‌تمام؛ اولویت بودجه گلستان

ستاره حجتی |   گرگان-خبرنگار :


دولت لایحه بودجه سال 98 را تقدیم مجلس کرده است. برهمین اساس به بررسی وضعیت و سهم  گلستان در این لایحه می پردازیم.

سهم این استان  در بودجه سال 98 از سوی دولت 6 هزار میلیارد و 777 میلیون ریال اعلام شده است که این رقم در سال گذشته 15 هزار میلیارد و 813 میلیون ریال بوده است. البته  باید توجه داشت که این کاهش‏ها نصیب همه استان های کشور شده است. با این وجود گلستان در سال گذشته در رتبه 18 جدول بودجه  قرار داشت که اکنون در جایگاه هفدهم این جدول قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی گلستان با تشریح جزئیات اعتباری استان در لایحه بودجه سال 98 که به تصویب دولت و مجلس رسیده است، بر توانمندی‌ها و موقعیت استراتژیک استان در کشور تاکید می‌کند. 
«محمدولی روزبهان» با اشاره به برخورداری استان از مواهب طبیعی و اقلیمی، قرار گرفتن استان در مسیر کریدور شمال و جنوب که معبر و مقصد سالانه بیش از 10هزار گردشگر است، می‌گوید: از ابتدای سال 1394 تاکنون 44 جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با 421 مصوبه در استان برگزار شده که بیشتر مصوبات اجرا شده یا در حال اجراست.

وی ادامه می‌دهد:  در سال 1397 تعداد 116 طرح و طرح محوری برای سرعت بخشیدن به فرایند توسعه استان در نظر گرفته شد و همه دستگاه‌های اجرایی و ستادی استان مکلف به تحقق اجرایی شدن آنها هستند.


طرح‌های محوری اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان ادامه می‌دهد: طرح‌های زهکشی اراضی 280 هزار هکتاری، تکمیل و احداث فاز اول و دوم مجتمع میگوی گمیشان، تامین آب کشاورزی و شرب، تکمیل زیرساخت‌های شهرک هزار هکتاری اترک و منطقه ویژه اقتصادی، احداث طرح گردشگری آشوراده، احداث، تکمیل و بهره‌برداری از بندر خشک اینچه‌برون، تکمیل آب‌بندان‌ها، ارتقای بهره‌برداری ناشی از پرورش دام و پوشش انهار از جمله طرح‌های محوری اقتصاد مقاومتی استان هستند.

روزبهان توضیح می‌دهد: با توجه به زیرساخت‌های صنعتی در استان از قبیل شهرک‌ها و نواحی صنعتی در 14 شهرستان گلستان در سال 1397 رشد صددرصدی سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی استان را نسبت به سال قبل شاهد بودیم. از 150 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال گذشته به 300 میلیارد تومان در سال 1397 رسیدیم. در همین مدت 6800 شغل علاوه بر 20 هزار شغل تعهد شده ایجاد شد. در کارگروه رفع موانع تولید به 325 واحد صنعتی معرفی شده، 1318میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. از این لحاظ رتبه چهارم را در کشور داریم.


رشد 64 درصدی صادرات 

این مسئول در خصوص صادرات غیرنفتی استان می‌گوید: با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم از قبیل ایجاد راه‌آهن و گمرک مرزی، صادرات استان نسبت به سال قبل 64 درصد رشد داشته است. با توجه به اتصال راه‌آهن ایران به ترکمنستان و کشورهای CIS و متصل شدن به کشورهای آسیای جنوب شرق مانند چین انتظار می‌رود در سال‌های آتی دستاوردهای خوبی نصیب کشور شود. ترانزیت کالا علاوه بر دور زدن تحریم‌ها می‌تواند ایجاد اشتغال در کشور و کسب درآمد را به دنبال داشته باشد.روزبهان اظهار می‌کند: در حال حاضر تلاش شده ضمن تکمیل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تمام امکانات زیرساختی برای شهرک هزار هکتاری اترک به عنوان یکی از طرح‌های محوری اقتصاد مقاومتی استان فراهم شود تا شاهد توسعه و تکمیل آن در آینده نزدیک باشیم. 


طرح‌های گردشگری زیرساخت‌های توسعه استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی گلستان از طرح‌های گردشگری به عنوان زیرساخت‌های توسعه استان نام می‌برد و اضافه می‌کند: قابلیت‌های گردشگری نقطه قوت در زمینه اقتصاد مقاومتی استان هستند، به همین دلیل اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است. تاکنون اقدامات اجرایی همچون طرح گردشگری آشوراده، طرح گردشگری خالد نبی، اجرای بیش از 100 طرح بوم‌گردی و توسعه ظرفیت 25 درصدی هتلینگ استان انجام شده است.


بررسی بودجه 

این مسئول در خصوص بودجه سال 1397 استان می‌گوید: اعتبارات تملک دارایی استان در سال 1397، 943 میلیارد تومان بود که با توجه به تخصیص 39 درصدی، اعتبارات تملک دارایی در این سال 368 میلیارد تومان است. همچنین بودجه هزینه‌ای استان با تخصیص 71 درصد، 377 میلیارد تومان بوده است و با توجه به پیگیری‌های انجام شده امیدواریم بتوانیم تخصیص اعتبارات هزینه‌ای را صددرصد برای استان داشته باشیم. 

روزبهان ویژگی‌های بودجه سال 1397 را رویکردی برای توسعه اشتغال، پیشرفت و اتمام طرح‌های مهم و اولویت‌دار عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: حوزه‌هایی مانند کشاورزی، آب، عمران شهری و روستایی، سلامت و آموزش و... در آن مورد توجه قرار گرفته است.وی با بیان این‌که بودجه سال 1398 از شرایط و الزاماتی برخوردار است، توضیح می‌دهد: بودجه سال آینده با رویکرد انقباضی و کاهشی روبه‌روست، اما گلستان کاهش بودجه نداشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان در خصوص تبصره 19 و واگذاری پروژه‌ها به بخش غیردولتی توضیح می‌دهد: در کشور پروژه‌هایی وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، به همین دلیل سران سه قوه مقرر کرده‌اند برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفته شود.این مسئول بیان می‌کند: در حال حاضر 1300 پروژه با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان در استان وجود دارد که با توجه بودجه‌های عمرانی با قیمت ثابت پیش‌بینی می‌شود تا 32 سال دیگر به بهره‌برداری برسد. بنابراین با توجه به جلساتی که با مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شده در حال احصای طرح‌های قابل واگذاری استان هستیم تا بتوانیم از قابلیت‌های بخش خصوصی در جهت طرح‌های خدمت‌رسان استفاده کنیم بلکه زودتر به بهره‌برداری برسند و اقتصاد و اشتغال استان رونق بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید