• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42975
+
-

اجناس ایرانی با مارک خارجی در بازار ارومیه

مغازه‌داران بازار ارومیه: فروش کالاهای ایرانی با برند خارجی با استقبال بهتری از سوی مردم روبه‌رو می‌شود و سود بیشتری دارد

بازار
اجناس ایرانی با مارک خارجی در بازار ارومیه

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

فروش کالاهای ایرانی در بازار ارومیه با برندهای خارجی و مطرح، این روزها در ویترین مغازه‌هایی است که به نظر می‌رسد نه فروشنده و نه خریداری برای کالای ایرانی دارند و تنها شرط رونق کسب و کار را در فروش کالای ایرانی با نشان خارجی می‌دانند. پدیده مارک‌دوزی چند سالی است که بیش از گذشته شایع شده و کالاهای باکیفیت ایرانی صرفا به این دلیل که برند نیستند و خریدار ندارند، با مارک تقلبی خارجی و بعضا با قیمت‌های بالاتر به فروش می‌رسند. 


برخی مشتریان کالای ایرانی را نمی‌بینند
 
برخی مغازه‌داران بازار ارومیه معتقدند که فروش این کالاها با برند خارجی با استقبال بهتری از سوی مردم روبه‌رو می‌شود. فروشنده کیف و چمدان می‌گوید: تمام کالاهایی که مشاهده می‌کنید صددرصد تولید داخل هستند، اما مارک‌های خارجی دارند. تولیدی‌ها برای فروش بیشتر ناچار به استفاده از برند‌های خارجی هستند، زیرا برخی کالاهای دیگر که چنین برندهایی ندارند، حتی مورد توجه مشتری هم قرار نمی‌گیرند، چه برسد به این‌که قصد خرید آنها را داشته باشند. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آنها عده‌ای هم از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و با زدن مارک برندهای معروف بر روی اجناس دسته 2، 3 و پایین‌تر، آنها را به قیمت درجه یک و حتی بالاتر می‌فروشند و سود کلانی می‌‌برند. واسطه‌ها و دلال‌‌هایی هم هستند که تولیدات داخلی را با قیمت پایین از تولیدکننده می‌خرند و با زدن این برچسب‌ها آنها را با قیمت بالاتر وارد بازار می‌کنند. 

فروشنده لباس کودک هم اظهار می‌کند: یک جنس ایرانی را با قیمت 20 هزار تومان به مشتری عرضه می‌کنیم، اما همین لباس را با برند ترکیه می‌توان 80هزار تومان فروخت. مردم هم علاقه عجیبی به خرید لباس‌هایی دارند که مارک ترکیه‌ای داشته باشند. در صورتی که بسیاری از این پوشاک بچه تولید داخل کشور هستند، اما به دلیل رغبت مردم با مارک‌های مطرح خارجی عرضه می‌شوند. 


تضمین کیفیت کالای ایرانی 

هر چند در همین بازار ارومیه هم صاحب یک مغازه کفش‌فروشی کاغذ بزرگی سردر مغازه‌اش زده که روی آن نوشته است: «کفش چینی و خارجی نداریم». وی درباره اجناس داخل مغازه می‌گوید: به‌جرات می‌توانم بگویم تاکنون نه کفش چینی خریده‌ام، نه فروخته‌ام و نه اصلا در مغازه من چنین کالایی پیدا می‌شود. تمام محصولاتی که در اینجا می‌بینید تولید ایران از شهرهای تبریز، تهران و اصفهان هستند که کیفیت آنها بسیار بهتر از کالاهای خارجی خصوصا چینی است. 

یکی از دلایل تمایل مردم برای خرید کالاهای خارجی در اصالت کیفیت و ضمانت‌های پس از فروش است که موجب می‌شود بدون هیچ تغییر نظری، تمایل و اصرار به خرید یک جنس با برند مطرح حتی با قیمت گزاف داشته باشند. این صحبت‌های فروشنده‌ای است که در مغازه فروش لباس زنانه و مردانه حضور دارد. او می‌گوید: کالاهای خارجی با ضمانت از سوی فروشندگان ارائه می‌شوند، ولی در حقیقت هیچ ضمانتی وجود ندارد، چون در صورت خرابی یا به وجود آمدن مشکل نمی‌توانند برای آن جنس وارداتی کاری کنند. اما در حال حاضر کالاهایی که با برند ایرانی عرضه می‌کنیم با ضمانت 6 ماه و حتی بیشتر به مشتری می‌دهیم.

تمام اجناس مغازه تولید خودمان است و همان‌طور هم که می‌بینید همه نشان تولید داخل دارند. آنقدر به کیفیت تولیداتمان اطمینان داریم که 6 ماه بدون قید و شرط آنها را در صورت وجود هر گونه مشکل در کیفیت کالا تضمین می‌کنیم. در مورد کفش‌ها هم برای زیره و رویه کفش تعویض بدون شرط داریم و پس از آن هم هر مشکلی برای کالاها به وجود بیاید، می‌توانند برای تعمیر به خود ما مراجعه کنند. صنایع دستی تولید داخل هم رنگ و لعاب بخشی دیگر از بازار ارومیه است، اما در میان همین هنر دست هنرمندان کشورمان هم، صنایع‌دستی وارداتی رخ‌نمایی‌ می‌کند و مردم تمایل بیشتری به خرید آنها دارند. کالاهایی که در مقایسه با تولیدات داخلی هنرمندان کشورمان، نه کیفیت دارند، نه زیبایی و نه ارزش ماندگار شدن. 


خرید کالای ایرانی فرهنگسازی نشده است 

این‌که چرا برخی از مردم به برندهای خارجی اعتماد بیشتری دارند، سوالی است که خودشان به آن پاسخ می‌دهند. «شهریار محمدی» می‌گوید: تا پیش از گران شدن ارز و زمانی که تولیدکنندگان ایرانی چندان به کیفیت محصولاتشان اهمیت نمی‌دادند، خرید کالای خارجی باکیفیت، صرفه اقتصادی بیشتری داشت. این یکی از مهم‌ترین عواملی بود که تولیدکنندگان ایرانی را از چرخه رقابت با برندهای خارجی عقب نگه داشت. اما در شرایط کنونی مردم توان مالی کمتری برای خرید کالاهای خارجی دارند و این فرصت برای آنها مهیاست که کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند و اعتماد لازم را در میان مردم ایجاد کنند. 

«خدیجه محمدی» هم می‌گوید: در آغاز سال تحصیلی برای فرزندم کفشی با برند ایرانی خریداری کردم، اما پس از مدتی دوخت آن باز شد و کفش تقریبا قابل استفاده نبود. مجبور شدم دوباره هزینه بیشتری برای خرید یک کفش دیگر بپردازم. برخی کفش‌های تولید داخل حتی از نظر شکل ظاهری هم مورد استقبال کودکان قرار نمی‌گیرند و آنها تمایل به خرید کفش‌های چینی با رنگ‌ها و طرح‌های جذاب هستند. نمی‌توان در مقابل اصرار کودکان مقاومت کرد، چون آنها باید از پوشیدن آنچه می‌خرند، لذت ببرند. 

«ناصر معزی» هم به فقدان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی اشاره و اظهار می‌کند: مردم ما هنوز عادت نکرده‌اند که کالای ایرانی بخرند. استفاده از کالای ایرانی تولید داخل باید فرهنگسازی شود و البته باید تفاوت فاحشی هم با کالای خارجی داشته باشد. کیفیت خوب و قیمت مناسب می‌تواند مردم را با کالای ایرانی آشتی دهد. 


ایرانی بخریم و ایرانی استفاده کنیم 

حمایت از تولید ملی یکی از راهکارهای مهم برای برون‌رفت از مشکلات و مسائل اقتصادی است؛ راهکاری که امروزه با معضلاتی مواجه شده است. حجت‌الاسلام ذاکر، کارشناس فقه اقتصادی در ارومیه در این باره اظهار می‌کند: نه در این روزهای سخت اقتصادی که بر اقتصاد کشور تحمیل شده است، بلکه در همه حال، ایرانی باید به داد ایرانی برسد. جنس خارجی دردی از مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌کند و با خرید کالای ایرانی است که می‌توانیم از اقتصاد کشورمان حمایت کنیم. 
وی ادامه می‌دهد: ایرانی بخریم و ایرانی استفاده کنیم و این یعنی حمایت از تولید داخل در عمل نه به شعار، چه از طرف مردم و چه از سوی مسئولان. حمایت از تولید داخلی البته به شرط برند و نشان داخلی می‌تواند راهکاری برای تقویت اقتصاد کشور باشد. 


تولید باکیفیت با برند ایرانی 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تاکید بر این‌که مصرف‌کننده ایرانی باید به کالای ایرانی اعتماد کند، می‌گوید: در حال حاضر کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند، کیفیت هم‌طراز با کالاهای خارجی دارند. حتی در بعضی موارد بهتر از کالای خارجی هم تولید می‌شوند.  «محمد دهقان» با اشاره به این‌که تولید باکیفیت باید با برند ایرانی به بازار عرضه شود، اظهار می‌کند: تولیدکنندگان ایرانی باید به تولید و برند خودشان اعتماد کنند و تحت هر شرایطی کالاهای تولیدی را با نشان ایران به بازار عرضه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید