• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42699
+
-

تحقق آرزوی کودکان با خانه آرزوها

نامه‌های کودکان محروم در خانه‌ آرزوها در شورای اداری یا انجمن اولیای مدارس خوانده و آرزوی آنها برآورده می‌شود

نیکوکاری
تحقق آرزوی کودکان با خانه آرزوها

هادی پناهی |  ارومیه – خبرنگار:

موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان آذربایجان غربی از سال‌ها پیش در اقدامی تحسین‌برانگیز خانه آرزوها را برای کودکان و نوجوانان بیمار، بستری و تحت پوشش این موسسه خیریه راه‌اندازی کرد. کودکان و نوجوانانی که عمدتا از اقشار مستضعف جامعه هستند و آرزوهای خود را در کاغذی نوشته و در خانه آرزوها می‌اندازند. امروزه، این ایده گسترش پیدا کرده و ماکت خانه آرزوها به مناطق محروم ارومیه فرستاده می‌شود تا شاید آرزویی از کودکان ساکن در این مناطق برآورده شود. به گفته مسئولان این موسسه خیریه، تاکنون بیش از 200 آرزو با کمک رسانه‌ها و خیران برآورده شده است. 


آرزوهای کوچک 

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان آذربایجان غربی می‌گوید: ایده تشکیل خانه آرزوها از سال 82 شکل گرفت. در آن سال خانواده خیری به نام مجیدی همه کادوهای عروسی خود را که در داخل ماکت یک خانه ریخته شده بود به موسسه هدیه کردند و همان کادوها باعث حل مشکل چندین کودک شد. از همان ایده تشکیل خانه آرزوها شکل گرفت. «رامین بهمرام» می‌افزاید: آرزوهای زیادی از سوی بچه‌ها نوشته و در این خانه انداخته شده است. باورش سخت است که کودکانی وجود دارند که نهایت آرزوهای آنها داشتن کیف و کفش برای رفتن به مدرسه باشد. 

وی عنوان می‌کند: افرادی نیز وجود دارند که آرزوهای سخت، اما پر از احساسی دارند. کودکی از یکی از شهرهای شمال استان که در این مرکز بستری بود آرزو داشت که مادرش را ببیند. مادر وی بعد از به دنیا آمدن پسرش متارکه و در جای دیگری زندگی می‌کرد. تحقق این آرزو سخت بود، اما با تلاش‌های صورت‌گرفته، توانستیم مادر این کودک را پیدا کرده و به وی برسانیم. یا کودکی وجود داشت که نوشته بود آرزویش برگزاری جشن تولد برای خودش است. با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مدرسه این کودک، جشن تولدی برای او در مدرسه گرفته شد. 


خواندن آرزوها در ادارات و مدارس 

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه هم می‌گوید: خانه آرزوها فقط برای کودکان موسسه نیست. از چند وقت قبل تصمیم گرفتیم که با حضور در مدارس و مناطق محروم آرزوی کودکان آنها را نیز برآورده کنیم.  بهمرام با بیان این‌که تاکنون بیش از 200 آرزوی کودکان برآورده شده است، می‌گوید: تاکنون تمام آرزوهای کودکان برآورده شده است. البته بیشتر این درخواست‌ها، خواسته‌های کودکانه‌ای مانند داشتن کیف، کفش، اسباب‌بازی یا سفر به شهرهای مذهبی مانند مشهد بوده که قابل انجام بوده است.  

وی درباره این‌که همه آرزوها از سوی خود موسسه برآورده می‌شود، اظهار می‌کند: این آرزوها با همکاری خیرین عزیز شهر برآورده می‌شود. البته حلقه خیران ما بسته نیست و با توجه به همکاری بیشتر رسانه‌ها با موسسه، تقریبا همیشه افراد جدید خیری اقدام به همکاری با موسسه و برآورده کردن آرزوهای کودکان می‌کنند.  
این مسئول بیان می‌کند: در یک طرح جدید، همکاری خود را با ادارات و مدارس آغاز کرده‌ایم. به این صورت که خانه آرزوها را به شورای اداری و یا انجمن اولیای مدارس برده و آنجا باز می‌کنیم. با این اقدام پاسخ خوبی نیز از این طرح دریافت کرده‌ایم. پنجشنبه اول هر ماه، ساعت 11 در موسسه خیریه رفاه با حضور خیرین، در خانه آرزوها نامه کودکان خوانده می‌شود. خیران نیز بنا به وسع و توانایی خود داوطلبانه برآورده کردن یک یا چند آرزو را بر عهده می‌گیرند. 


تاثیر مثبت برآورده شدن آرزوها در کودکان بیمار 

بهمرام با بیان این‌که برآورده شدن آرزوها تاثیر بسیار مطلوبی بر روند درمان این کودکان می‌گذارد می‌گوید: همه در آذربایجان غربی، علی کوچولو را به یاد دارند که آرزو داشت پلیس شود و با همکاری فرماندهی انتظامی این آرزو محقق شد. همین امر تاثیر مطلوبی بر روند درمان این پسر که مبتلا به سرطان بود، داشت و الان پزشکان می‌گویند که بدن وی برای پیوند مغز استخوان جواب می‌دهد.  

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه با بیان این‌که گاهی با آرزوهای پیچیده‌ای نیز روبه‌رو می‌شوند، اظهار می‌کند: یک‌بار یکی از کودکان مناطق محروم ارومیه آرزو کرده بود که یک خانه داشته باشند. وقتی ماجرا را پیگیری کردیم، متوجه شدیم این کودک و مادرش به‌تنهایی در یک خانه استیجاری زندگی می‌کنند و وقتی اجاره خانه‌شان عقب می‌افتد، در خانه را از ترس صاحب‌خانه قفل می‌کنند و بیرون نمی‌روند. صاحب‌خانه نیز اقدام به کندن در خانه کرده بود تا راحت بتواند به آنجا رفت و آمد داشته باشد و این به غرور این کودک برخورده بود. بلافاصله با مطرح شدن این موضوع، خیران اقدام به اجاره منزل جدید کرده، این خانواده در آنجا ساکن شده و حامیان جدیدی پیدا کردند. 


حس خوب 

یکی از خیرین که با وجود اصرار ما حاضر نشد نامش در روزنامه منتشر شود، می‌گوید: هیچ حسی همانند برآورده کردن آرزوی کودکان نیست. نمی‌توان حسش را با کلمات بیان کرد. موسسه خیریه رفاه کودکان و نوجوانان ارومیه برای کودکان کم‌بضاعت ساخته شده است تا آنهایی که وضع مالی خوبی ندارند، درد نکشند. ما در این موسسه علاوه بر این‌که در هر ماه آرزوهای کودکان را در حد توان خود برآورده می‌کنیم، به صورت ثابت نیز حامی کودکانی می‌شویم که شاید ماه‌ها به هزینه‌های زیادی احتیاج داشته باشند. نکته مهم اینجاست که کمک‌های خیران به صورت آبرومندانه به دست افراد می‌رسد و قصد ریا در این میان وجود ندارد. 


آرزویی که شب یلدا برآورده شد 

موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه (بنیاد کودک ارومیه سابق) به طور غیر رسمی از سال 82 با هدف حمایت از کودکان یتیم، بیمار، نیازمند و دانش‌آموزان بااستعداد استان آذربایجان غربی فعالیت خود را آغاز کرد. حمایت‌های این موسسه از چندی پیش با توزیع ماکت خانه آرزوها به مناطق محروم ارومیه شکل دیگری گرفت و کودکان با نوشتن آرزوهای خود می‌توانستند چشم‌انتظار برآورده شدن آنها از سوی خیران استان باشند. در این رابطه هفته گذشته هم یکی از کودکان معلول تحت پوشش این موسسه که عنوان کرده بود آرزوی دیدار قوی‌ترین وزنه‌بردار معلول جهان را دارد، برآورده شد. «سیامند رحمان» آرزوی «محمد امین» را برآورده کرد و در شب یلدا به دیدار این کودک معلول رفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :