• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42694
+
-

شهرک سلامت تبریز، رویایی که تعبیر نشد

با گذشت 4 سال از وعده احداث شهرک سلامت در تبریز، خبری از افتتاح این پروژه نیست

گزارش
شهرک سلامت تبریز، رویایی که تعبیر نشد

سیدمرتضی احمدپور|   تبریز – خبرنگار:


تبریز قطب درمانی در آذربایجان شرقی حتی شمال غرب کشور شناخته می‌شود و علاوه بر بیماران داخلی، مرزنشینان کشورهای آذربایجان، ارمنستان و حتی عراق هم برای درمان به این شهر مراجعه می‌کنند. اما از چند دهه قبل که یکی از طبیبان مشهور تبریز مطب خود را در خیابان 17 شهریور که در آن زمان خیابانی جدید و خلوت به شمار می‌رفت افتتاح کرد، شاهد هجوم پزشکان برای بازگشایی مطب در این خیابان بودیم.

 در مدت کمتر از 10 سال خیابان 17 شهریور پذیرای صدها مطب، داروخانه، آزمایشگاه و فروشگاه‌های لوازم پزشکی شد و این خیابان 500 متری در حال حاضر به پارکینگ خودروهای پزشکان و بیماران آنها مبدل شده است. سال‌ها بعد مسئولان درمانی، خیابان آزادی تبریز را برای احداث مجتمع‌های درمانی بزرگی مانند شیخ‌‌الرئیس و بهاران در نظر گرفتند. اما این خیابان نیز به همراه خیابان پاستور جدید به سرنوشت خیابان 17 شهریور دچار شد. با توجه به مشکلات موجود 4 سال پیش ایده احداث شهرک سلامت در تبریز قوت گرفت، اما بنا به علل مختلف این طرح تاکنون وارد فاز جدی نشده است.


تجمع مجتمع‌های خدماتی و درمانی در یک محدوده کوچک

مدیر مجتمع درمانی شیخ‌الرئیس تبریز که نزدیک به 100 مطب پزشکان متخصص تبریز در این مجتمع واقع شده است، می‌گوید: این مجتمع درمانی در یک دهه گذشته محل مراجعه ده‌ها هزار بیمار از نقاط مختلف استان و حتی کشور بوده است، زیرا اکثر پزشکان متخصص در این مرکز گرد آمده‌اند و هزینه ویزیت پزشکان نیز در آن بسیار کمتر است. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این مرکز دسترسی آسان است و بیماران به‌راحتی می‌توانند به آن مراجعه کنند.

«عبداله صفری» ادامه می‌دهد: وجود ترافیک و راه‌بندان در اطراف این مجتمع را قبول داریم، اما برای حل این مشکل سیستم نوبت‌دهی رایانه‌ای راه‌اندازی شده است و دیگر نیاز به حضور فیزیکی برای اخذ نوبت نیست. شهروندان روز و ساعت مراجعه خود به مطب را می‌دانند و ترافیک هم به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

وی بیان می‌کند: احداث مجتمع‌های درمانی در این منطقه ادامه دارد و ترافیکی که ایجاد می‌شود فقط مربوط به این مرکز درمانی نیست. مراکز خدمات‌دهی دیگری مانند شعبه بیمه تامین اجتماعی، بانک‌ها، مدارس و پمپ بنزین هم در این محدوده سبب ترافیک شده‌اند.صفری به انتقادات شهروندان از وضعیت فعلی اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش ما بر ارائه خدمات مطلوب در داخل مجتمع است و اگر تصمیمی مبنی بر انتقال این مجتمع درمانی اتخاذ شود، همراهی لازم صورت می‌گیرد.


 مجتمع‌های پزشکی بدون پارکینگ

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی می‌گوید: مجتمع‌های درمانی و پزشکی اصلی‌ترین عامل ترافیکی هستند که در 4 خیابان اصلی شهر مستقرند. بارها در شورای ترافیک به این موضوع اشاره کرده و خواستار احداث شهرک سلامت در خارج از شهر هستیم.
«ناصر میکائیلی» ادامه می‌دهد: این موضوع تاکنون محقق نشده و اکثر ساختمان‌های پزشکان واقع در 17 شهریور و پاستور جدید، همچنین خیابان آزادی پارکینگ مناسبی ندارند. با وجود احداث چند پارکینگ در این خیابان‌ها و استفاده از زمین‌های خالی موجود منطقه برای ایجاد پارکینگ موقت، همچنان شاهد ترافیک در این مناطق هستیم. 


گره کور احداث مجتمع بزرگ درمانی در خاوران 

مدیر درمان تامین اجتماعی استان هم می‌گوید: با وجود این‌که نزدیک به 2 دهه از تصویب احداث مجتمع بزرگ درمانی در خاوران تبریز می‌گذرد، اما تاکنون این طرح محقق نشده است. بخشی از این طرح احداث شهرک سلامت بوده، اما گره‌های کور متعددی در مسیر آن وجود دارد.
«جمال‌الدین نیکنامی» مشکل تامین زمین و هزینه‌های احداث بیمارستان، عدم توافق با پیمانکار خارجی و همراهی نکردن مسئولان شهری و استانی را از علل ایجاد‌کننده این گره‌های کور عنوان می‌کند و می‌افزاید: با شرایط فعلی باید این مجتمع هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود تا بتوانیم جوابگوی نیاز بیماران باشیم. وی تاکید می‌کند: جابه‌جایی مدیران ارشد استانی در سال‌های اخیر موجب شده تا نتوانیم در پیگیری مصوبات موفق باشیم. موضوع تغییر مسئولان هم باید مجددا طرح شود که زمانبر خواهد بود.


پیشنهاد یک پزشک برای راه‌اندازی سریع شهرک سلامت 

یکی از پزشکان تبریزی فعال در خیابان پاستور جدید می‌گوید: پزشکان متخصص تمایلی به انتقال مطب خود به شهرک سلامت در خاوران ندارند، چراکه خاوران کیلومترها دور از مرکز شهر بوده و دسترسی به آن برای بیماران دشوار است. با چنین شرایطی مطب‌ها خالی بوده و کار پزشکان کساد می‌شود.

وی که مایل به اعلام نامش نیست، می‌گوید: یکی از عللی که خیابان پاستور جدید به مرکز تجمع پزشکان مبدل شد، انتقال مطب یکی از پزشکان مشهور و مجرب تبریز به این خیابان بود و یکی از دلال‌های بزرگ با فروش ارزان مطب به این پزشک او را مجاب به انتقال مطب خود به این خیابان کرده و پس از وی انتقال مطب‌های پزشکان آغاز شد. این پزشک تاکید می‌کند: باور نادرستی در میان شهروندان وجود دارد و اغلب تصور می‌کنند اگر مطب پزشکی در 17 شهریور یا کمربندی و پاستور جدید قرار گرفته باشد، حتما آن پزشک مجرب و تواناست، در حالی که از نظر علمی و حرفه‌ای این باور اصلا درست نیست. 


گره کور احداث شهرک سلامت در تبریز

با وجود اعلام همگرایی مسئولان در احداث شهرک سلامت در تبریز و آمادگی خیران برای همراهی در تحقق این پروژه، نه‌تنها اراده کافی برای راه‌اندازی این شهرک در خاوران و در چند کیلومتری مرکز شهر دیده نمی‌شود، بلکه احداث مجتمع جدید سلامت در کمربندی میانی نشان داد که مطب پزشکان قصد خداحافظی از مرکز شهر را ندارد. مطب‌های درهم‌فشرده در مرکز شهر و در 4 محور موازی غرب به شرق در 17 شهریور، پاستور جدید و خیابان آزادی و اکنون در کمربندی میانی نفس شهروندان را گرفته و ترافیک غرب به شرق شهر را هر روز بیشتر می‌کند. از سوی دیگر احداث شهرک سلامت در خارج از شهر به‌کندی پیش می‌رود. در ماه‌های اخیر و با انتقال مطب برخی پزشکان به مجتمع سلامت در کمربندی میانی، ترافیک در این بخش از شهر به‌ویژه در ساعات پایانی روز به‌شدت بیشتر شده و پارکینگ واقع در کنار این مجتمع درمانی، جوابگوی خیل مراجعان نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید