• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42700
+
-

محور خرم‌آباد - پلدختر در پیچ و خم مشکلات

بیش از 10 سال از آغاز پروژه چهاربانده کردن این محور می‌گذرد اما فعالیت‌های بسیار کمی برای اجرای آن انجام شده است

شهری
محور خرم‌آباد - پلدختر در پیچ و خم مشکلات

فاطمه حافظی|‌  پلدختر - خبرنگار:

چهاربانده کردن و بهسازی محور خرم‌آباد - پلدختر از 10 سال قبل در دستور کار قرار گرفت اما کندی اجرای این پروژه باعث شده است کماکان گره از مشکلات این محور باز نشود.

عرض کم و وجود پیچ‌های خطرناک در محور ارتباطی خرم‌آباد - پلدختر، این محور را میزبان همیشگی حوادث رانندگی و تصادفات کرده و مشکلات و نقایص آن، با وجود پرتردد و ترانزیتی بودن، رفع نشده است. همچنین تردد و عبور تانکرهای نفت از این محور و واژگونی آنها بر مشکلات این جاده افزوده است.


تردد 17 هزار خودرو 

فرماندار پلدختر در خصوص وضعیت محور خرم‌آباد - پلدختر می‌گوید: این محور رابط و راه ترانزیت اصلی شمال به جنوب است و روزانه خودروهای زیادی در آن تردد می‌کنند. اما گرانی عوارض آزادراه خرم‌آباد – پل زال باعث شده است این محور روزانه میزبان عبور بیش از 17 هزار خودرو باشد.
«نعمت‌الله دستیاری» می‌افزاید: چهاربانده کردن محور خرم‌آباد - پلدختر بیش از 10 سال پیش شروع شده اما طی این مدت فعالیت‌های بسیار کمی برای اجرای این پروژه صورت گرفته
 است.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از این پروژه که زیر بار ترافیک رفته غیراستاندارد است. از یک‌سو گاردریل و جداکننده در این محور نصب نشده و از سوی دیگر بین محور رفت و برگشت اختلاف سطح وجود دارد. این موارد باعث شده‌اند میزان تصادفات در این محور افزایش یابد.

دستیاری به یکی دیگر از مشکلات این محور اشاره می‌کند و می‌گوید: تردد و عبور تانکرهای نفتکش در این محور کم‌عرض نیز باعث ایجاد تصادف‌های زیادی می‌شود. فرماندار پلدختر اظهار می‌کند: محور خرم‌آباد - پلدختر یکی از محورهای گردشگری استان نیز به شمار می‌رود. این موضوع می‌طلبد که بودجه بیشتری برای آن در نظر بگیرند اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.وی می‌افزاید: کم بودن میزان اعتبار تخصیص داده شده برای این پروژه و ارائه و تحویل اوراق به پیمانکار بابت طلبش باعث می‌شود پیمانکار رغبتی به انجام فعالیت و اجرای پروژه نداشته باشد.
 

وجود شرایط سخت 

رئیس پلیس‌راه استان نیز می‌گوید: جاده خرم‌آباد - پلدختر یکی از محورهای ترانزیتی کشور است که بیش از 100 کیلومتر طول دارد و هم‌جهت با رودخانه کشکان است. 

سرهنگ «مرتضی چغلوند» ادامه می‌دهد: برای کاهش حجم تردد این محور آزادراه خرم‌آباد – پل زال احداث شد اما نه‌تنها از حجم تردد آن کم نکرد بلکه تردد خودروها بیشتر هم شد. شاید یکی از دلایل آن را بتوان گرانی عوارض آزادراه عنوان کرد.این مقام مسئول بیان می‌کند: این محور پرتگاه‌های متعدد، پیچ‌های خطرناک و ترافیک‌های رخ به رخ دارد و از حفاظ در مسیر‌های رفت و برگشت هم بی‌بهره است. همین موارد باعث شده است بیشترین حوادث در آن اتفاق بیفتد.وی می‌افزاید: وجود این مشکلات باعث شده است بیش از 30 درصد از کل حوادث و تصادفات رانندگی که در محورهای ارتباطی استان رخ می‌دهد، به این محور مربوط باشد.


مطلوب نبودن روند اجرا

رئیس پلیس راه استان به شروع بهسازی و چهاربانده کردن این محور در 10 سال پیش اشاره می‌کند و می‌گوید: روند اجرای این پروژه مطلوب نیست و هر بار دچار وقفه‌هایی می‌شود و کار به صورت کارگاهی پیش می‌رود. در مواردی پیمانکار برای انجام کار، در بخش‌هایی، شانه راه را تخریب می‌کند اما به دلیل کسری اعتبار، پروژه همان‌جا متوقف می‌شود.

وی بیان می‌کند: نبود یا عدم تزریق به‌موقع اعتبار باعث شده است که عملا کار زیادی برای این پروژه صورت نگیرد. همین موضوع باعث شده است اجرای آن طولانی شود و نیازمند صرف هزینه‌های بیشتر باشد. 


 توپوگرافی خاص 

همچنین معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان در زمینه پروژه چهاربانده کردن محور خرم‌آباد - پلدختر اظهار می‌کند: این پروژه به طول ۱۰۸ کیلومتر جزو طرح چهاربانده کردن مسیرهای منتهی به مرکز لرستان محسوب می‌شود که از چند سال پیش کار آن شروع شده است.

«سعید نظری» می‌‌افزاید: محور ترانزیتی خرم‌آباد - پلدختر دارای توپوگرافی خاصی است. در طول این مسیر یک طرف ترانشه‌های سنگی و در طرف دیگر رودخانه قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: وجود همین شرایط و تردد زیاد باعث شده است بهسازی و چهاربانده شدن این محور به اعتبار و مدت زیاد برای اجرا نیاز داشته باشد. 

نظری بیان می‌کند: این پروژه در حال حاضر بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بخش‌هایی زیر بار ترافیک رفته است.وی ادامه می‌دهد: از ۱۰۸ کیلومتر طول این محور تاکنون ۴۶ کیلومتر با صرف اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۲۵ کیلومتر آن در چند نقطه از مسیر با ۱۱۵ میلیارد تومان قرارداد منعقده، در حال اجراست. معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان می‌گوید: در مجموع از کل طول مسیر 37 کیلومتر آن باقی مانده است که در حال مطالعه برای اجرای آن هستیم.


نیاز 250 میلیارد تومانی پروژه برای تکمیل

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به این‌که اعتبار پروژه چهاربانده کردن محور خرم‌آباد - پلدختر از محل طرح چهاربانده کردن مسیرهای منتهی به مرکز استان که پروژه ملی است تامین می‌شود، اظهار می‌کند: از یک سو، محدودیت‌های اعتباری برای این پروژه همانند سایر پروژه‌ها وجود دارد و از سوی دیگر، روند افزایش قیمت مصالح باعث شده است کاری هم اگر صورت می‌گیرد، با کندی پیش رود.

«سعید نظری» می‌افزاید: اعتبار مصوب و محقق شده برای این پروژه در سال 96 حدود 18 میلیارد تومان بوده که به طور 100 درصدی تخصیص پیدا کرده است. برای سال 97 نیز تاکنون مبلغ 7 میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است.
این مسئول اظهار می‌کند: از آنجا که این پروژه جزو طرح چهاربانده کردن مسیرهای منتهی به مرکز استان است، اعتبار به صورت مشاع به آن تعلق می‌گیرد. به همین دلیل برای سال جاری نیز تا پایان سال مالی یعنی تیرماه 98 تخصیص و تزریق بودجه و اعتبار صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: در مجموع از ابتدای سال 96 تاکنون به پروژه چهاربانده کردن محور خرم‌آباد - پلدختر اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان تخصیص یافته است.
نظری عنوان می‌کند: برای تکمیل پروژه اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر این اعتبار تزریق و قیر مورد نیاز هم به‌موقع تامین شود، بهره‌برداری کامل این پروژه 3 سال طول خواهد
 کشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید