• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42698
+
-

پویایی دوباره صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران

92 درصد فرهنگیان مازندران عضو این صندوق هستند

گزارش
پویایی دوباره صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران

احسان شریعت |   ساری -خبرنگار:

تقریباً همه مسئولان و دست‌اندرکاران اذعان دارند فرهنگیان از جمله اقشاری هستند که متناسب با اهمیت شغل و تأثیری که در سرنوشت کشور دارند، از حقوق و مزایای چشمگیری برخوردار نبوده و با سطح معیشتی حداقلی زندگی می‌کنند.

 به همین دلیل سال 1374 مؤسسه‌ای انتفاعی از سوی هیأت وزیران ثبت شد تا بتواند کمکی هر چند اندک برای جبران سطح حقوقی و درآمدی به‌ویژه تأمین منابع مالی پس از بازنشستگی برای فرهنگیان کشور باشد.

طبق تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف شد نسبت به تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند و فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ 5 درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند. دولت نیز موظف شد همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می‌شود به صندوق واریز کند. سهم‌الشرکه فرهنگیان هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث مسترد می‌شود.

اما صندوق ذخیره فرهنگیان در کنار واریز سودی که به فرد تعلق می‌گیرد، خدمات دیگری نیز ارائه می‌دهد که در مازندران این خدمات به صورت منظمی ارائه می‌شود. مدیر جدید این صندوق در مازندران که پس از چند ماه مشکلات و حالت نیمه‌تعطیلی صندوق، در سال جاری مدیریت این واحد اقتصادی-حمایتی مهم فرهنگیان استان را برعهده گرفته، درباره دیگر خدمات صندوق گفت: ارائه خودرو به صورت اقساطی به فرهنگیان، خدمات گردشگری داخلی و خارجی، خدمات ساختمان‌سازی و کیپ کارت از دیگر خدمات این صندوق محسوب می‌شود. 


عضویت 34 هزار فرهنگی مازندرانی در صندوق
 
«محمدرضا توکلی» با بیان این‌که 34 هزار فرهنگی مازندران یعنی 92 درصد فرهنگیان استان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند، اظهار کرد: در سراسر کشور 900 هزار فرهنگی عضو این صندوق هستند و مازندران نیز با میانگین ضریب پوشش 92 درصدی در بین رتبه‌های پنجم تا ششم کشور از از نظر ضریب پوشش فرهنگیان قرار دارد. 

وی ادامه داد: از برنامه‌های جدی ما در سال 97 چشم‌انداز 95 درصدی برای زیر پوشش قرار دادن فرهنگیان استان است که تا اسفند ماه سال جاری به این رقم دست خواهیم یافت. برای رسیدن به این هدف باید 1500 نفر را عضو صندوق کنیم که تاکنون به عدد 900 نفر رسیده‌ایم.توکلی به سهم‌الشرکه فرهنگیان در صندوق اشاره کرد و افزود: سهم فرهنگیان در این صندوق از یک تا 5 درصد حقوق ماهانه است که می‌توانند هر میزانی را انتخاب کنند و براساس آن در صندوق، سهام و سود داشته باشند. متأسفانه عدد میانگین سهم‌الشرکه مازندران 2/1 درصد است که رقم پایینی محسوب می‌شود. نسبت به برخی استان‌ها همچون اصفهان که حدود 80 درصد اعضای صندوقشان دارای سهم‌الشرکه 5درصدی هستند، ما در این بخش ضعیف هستیم. از جمله برنامه‌های مهم ما نیز تلاش برای افزایش سهم‌الشرکه همکاران است.


تحویل 136 دستگاه خودرو در سال 97 

مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان استان با اشاره به عملکرد این صندوق در سال جاری گفت: در شرایطی که بازار خودرو امسال بسیار متلاطم بود، اما صندوق ذخیره فرهنگیان حتی در این شرایط از مأموریت ذاتی خود عقب ننشست و 136 دستگاه خودرو به صورت اقساط لیزینگ به همکاران عضو صندوق فرهنگیان مازندران تحویل داده شد. از ماه آینده نیز با عقد قرارداد جدید با یک شرکت لیزینگی، شرایط جدید برای تحویل اقساطی خودرو به همکاران ایجاد خواهد شد. 50 درصد مبلغ خودرو به صورت وام با اقساط 36 تا 48 ماهه است.

توکلی 3 استراتژی را برای مدیریت جدید این صندوق در مازندران عنوان کرد و افزود: پوشش حداکثری فرهنگیان در صندوق، شفاف‌سازی و تبیین عملکرد صندوق و همچنین افزایش سهم‌الشرکه فرهنگیان تا سقف 5 درصد از جمله برنامه‌های ما برای آینده است. برای تحقق این اهداف، برنامه هفتگی حضور در شهرستان‌ها و مناطق استان را در دستور کار قرار دادیم که طبق این برنامه در جلسات رودررو با همکاران شرکت کرده و درباره صندوق و عملکرد آن اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین بسترهای اطلاع‌رسانی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هستند که در ابتدای خدمت خود به سر می‌برند و لازم است با این صندوق آشنا شوند. 


اجرای طرح کیپ‌کارت در سال 98

مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران از دیگر برنامه‌های آتی این صندوق در استان را طرح ویژه کیپ‌کارت عنوان و کرد گفت: یکی از مشکلات فرهنگیان خرید لوازم خانگی و ضروری است که باید برای آنان طرح‌های اقساطی خرید با شرایط مناسب در نظر گرفته شود. چنین طرحی در حال حاضر در استان وجود ندارد و ما به دنبال آن هستیم که در سال 98 با ارائه یک عدد کیپ‌کارت به همکاران تا سقف 10 میلیون تومان، برای آنان شرایط خرید کالا به صورت اقساط کامل و بدون پیش‌پرداخت را فراهم آوریم.

 در حال رایزنی با فروشگاه‌ها و شرکت‌های مورد نظر هستیم و این طرح در سال بعد اجرا خواهد شد. توکلی طرح گردشگری داخلی و خارجی را از نیز برنامه‌های سال آینده صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران برشمرد و گفت: برای سفر و تورهای سیاحتی و زیارتی به‌ویژه عتبات عالیات طرحی در نظر داریم که با پرداخت 50 درصد هزینه در اقساط بلندمدت، فرهنگیان بتوانند به سفرهای زیارتی و سیاحتی بروند.

مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران درباره نحوه عضویت بازنشستگان در این صندوق تصریح کرد: بازنشستگان فرهنگی می‌توانند از صندوق خارج نشوند و با پرکردن فرم طرح استمرار عضو این صندوق باقی بمانند.


سوددهی شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان
 
مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان استان درباره برخی شایعات پیرامون ابهامات مسائل مالی صندوق ذخیره فرهنگیان کشور گفت: مشکلاتی در چند سال اخیر به وجود آمد، اما حتی یک ریال از سهم فرهنگیان کاسته نشد و همه چیز سر جای خودش باقی است. اکنون نیز صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار 27 شرکت بزرگ کشور از جمله پتروشیمی‌هاست که تمامی آنها سودده هستند. روند کار صندوق ذخیره چشم‌انداز بسیار درخشانی دارد. تمامی برنامه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در مسیر سودآوری و توزیع این سود در بین اعضاست و در حال حاضر جای هیچ نگرانی برای فرهنگیان وجود ندارد.

توکلی درباره پرداخت سهم‌الشرکه فرهنگیان در پایان خدمت آنان بیان کرد: پرداختی‌های فرهنگیان در زمان بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت به صورت تضمین شده بوده و این پرداخت‌ها در مدت 90 روز به صورت کامل به حساب فرد واریز می‌شود. 

مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان مازندران درباره نحوه آگاهی اعضا از وضعیت خود در صندوق ذخیره گفت: اعضا می‌توانند با مراجعه به سایتwww.tifco.coو با وارد کردن کد ملی و کد پرسنلی گزارشی از وضعیت مالی خود را مشاهده کنند. همچنین دفتر مرکزی صندوق ذخیره فرهنگیان استان واقع در اداره آموزش و پرورش ناحیه2 ساری با شماره 33393446 در ساعات اداری آماده پاسخگویی به پرسش‌های فرهنگیان است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید