• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42697
+
-

دست یاری برای «دشتیاری»

«دستیاری به دشتیاری» مؤسسه‌ای مردم‌نهاد، دانشجویی و جوان‌محور است که می‌خواهد در مدارس سیستان و بلوچستان تحول آموزشی ایجاد کند

آموزش
دست یاری برای «دشتیاری»

سیدامیرحسین عظیمی|   خبرنگار:

سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران است که محرومیت‌های جدی، تاریخی و عمیقی در شاخص‌های آموزشی دارد. این استان رکورددار کمترین فضای آموزشی، کمترین معلم و بیشترین بازمانده از تحصیل در میان 31 استان ایران است. وضعیت آموزشی سیستان و بلوچستان را مقام عالی آموزش و پرورش ایران بهتر تشریح می‌کند. 

«سیدمحمد بطحایی»، وزیر آموزش و پرورش، می‌گوید: «سیستان و بلوچستان برای ما در اولویت است، چراکه وقتی استان‌های کشور را از نظر امکانات و وضعیت آموزش و پروش رتبه‌بندی می‌کنیم، آذربایجان غربی جزو ضعیف‌ترین استان‌هاست؛ اما فاصله شاخص‌های سیستان و بلوچستان با آذربایجان غربی بسیار زیاد است. اگر بتوانیم وضعیت آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را به آذربایجان غربی برسانیم، شاهکار کرده‌ایم.» 

 در این میان «دستیاری به دشتیاری» مؤسسه‌ای مردم‌نهاد، دانشجویی و جوان‌محور است که می‌خواهد در سیستان و بلوچستان، انقلاب آموزشی کند. این مؤسسه که هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از قلب دانشگاه‌های تهران شروع شده، می‌خواهد به مراتب محرومیت را از محروم‌ترین استان آموزشی ایران بزداید. این مؤسسه تمرکز خود را بر محروم‌ترین منطقه آموزشی سیستان و بلوچستان گذاشته است. 

به گواه شاخص‌های استانی و کشوری سازمان توسعه و نوسازی مدارس ایران و وزارت آموزش و پرورش، بخش بزرگ آموزشی دشتیاری از توابع چابهار با بیش از 150 هزار نفر جمعیت و 29 هزار دانش‌آموز، محروم‌ترین منطقه آموزشی ایران است. «دستیاری به دشتیاری» بنا دارد در مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری و مدرسه‌داری در محروم‌ترین بخش و استان آموزشی ایران کمک کند.  مؤسس «دستیاری به دشتیاری» می‌گوید: شاکله این مؤسسه را ما دانشجویان ورودی 92 دانشگاه علامه بنا نهادیم، ابتدا فعالیت خود را به‌عنوان یکی از کانون‌های دانشگاه علامه تهران شروع کردیم. در این کانون که نخستین کانون خیریه دانشگاه علامه بود، ما کارهای خیری می‌کردیم. 

 «حسین علیمرادی» می‌افزاید: ما در مناطق محروم با برگزاری اردوهای جهادی علمی، فرهنگی و آموزشی به محرومان خدمت‌رسانی می‌کردیم. در این اردوها که با اردوهای جهادی بسیج فرق عمده دارد، دانشجویان بنا به تخصص و رشته تحصیلی خود در مناطق محروم خدمات آموزشی، علمی، طراحی و پایش ارائه می‌دانند. برخلاف اردوهای جهادی، ساخت‌وساز را با نظارت به نیروهای پیمانکار بومی واگذار می‌کردند.  وی می‌گوید: از سال 92 تا 94 به اردوهای جهادی مشغول بودیم تا این‌که در سال 94 با یکی از دانشجویان با استعداد دانشگاه آشنا شدیم که اهل دشتیاری بود؛ وی استعدادهای فراوانی داشت و برای ما بسیار تعجب‌آمیز بود. بعد از این‌که در مورد محرومیت‌های دشتیاری و سیستان و بلوچستان بیشتر تحقیق کردیم، تمام فعالیت کانون خود را متمرکز بر دشتیاری گذاشتیم و نام کانون را «دستیاری به دشتیاری» گذاشتیم. 


مدارس تخریبی

این خیر می‌گوید: دشتیاری محروم‌ترین بخش آموزشی ایران در محروم‌ترین استان آموزشی ایران است. این منطقه، 320 مدرسه در بخش‌های مختلف و 29 هزار دانش‌آموز دارد که عمده‌شان در مدارس تخریبی و ناایمن و بدون انشعاب برق یا آب درس می‌خوانند.  علیمرادی ادامه می‌دهد: علاوه بر مشکل عمده کمبود معلم، میانگین فضای آموزشی که از آن به‌عنوان معلم دوم یاد می‌شود در دشتیاری 70 سانتی‌متر است؛ یعنی یک‌پنجم میانگین متعادل کشوری. بنا به برآوردهای سازمان نوسازی مدارس، دشتیاری بنا به تخصیص اعتبارات دولتی فعلی تا 60 سال آینده به میانگین فعلی سرانه فضای آموزشی ایران می‌رسد؛ ما در «دستیاری به دشتیاری» عهد کردیم این 60 سال را به 15 سال کاهش دهیم. 


نوسازی330 مدرسه استاندارد

مؤسس دستیاری به دشتیاری می‌گوید: در حال حاضر مؤسسه «دستیاری به دشتیاری» یک مؤسسه مردم‌نهاد کاملاً مستقل دانشجویی با مجوز از وزارت ورزش و جوانان است. دانشجویان مختلفی از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، بهشتی، فرهنگیان، خوارزمی در مؤسسه عضو افتخاری هستند و منابع ما کاملاً دانشجویی و خیری تأمین می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: ما در این مؤسسه خیریه قصد داریم، در عرض 15 سال، 330 مدرسه استاندارد در دشتیاری بسازیم یا تعمیر و نوسازی کنیم. فعالیت این موسسه در حوزه مدرسه‌سازی از سال 96 با ساخت اولین مدرسه آغاز شده و تاکنون 3 پروژه شامل بازسازی 10 کلاس درس و ساخت 6 کلاس با اعتباری بالغ بر 510 میلیون تومان انجام دادیم و هم‌‌اکنون 2 مدرسه 6 و 3 کلاسه را در دست ساخت داریم. 


توانمندسازی 

علیمرادی تاکید می‌کند: ما فقط مدرسه نمی‌سازیم. مدرسه‌سازی، مدرسه‌داری، مدرسه‌یاری و اشتغال‌زایی مبتنی‌ بر مدارس و توانمندسازی روستایی را در دشتیاری در دستور کار داریم. برای ما اصل کیفیت است چه در مدرسه‌سازی و چه در آموزش؛ در مدرسه‌سازی ما خودمان مدرسه نمی‌سازیم، ابتدا هر مدرسه را پایش و مطالعه می‌کنیم و بر مبنای آن پایش و مطالعه اقدام به تعمیر، بازسازی یا ساخت یک مدرسه می‌کنیم. خود ما یا خیران ما هم مدرسه نمی‌سازند. پایش و اعتبارات خیری ساخت‌و‌ساز یا تعمیر مدرسه را به نیروهای متخصص بومی با نظارت خود واگذار می‌کنیم. این گونه مدارس استاندارد با بازدهی بالا و با کمترین سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.


باور داریم با تمام توان محرومیت را می‌‌زداییم 

مؤسس «دستیاری به دشتیاری» می‌گوید: تاکید داریم که ما به هیچ گروه، ارگان و نهادی وصل نیستیم و تمامی اعتبارات خود را از خیران تأمین می‌کنیم. خیران بزرگ بسیاری بعد از تحقیق درباره ما به ما پیوستند و از پایش‌های ما برای مدرسه‌سازی استفاده کردند. با این حال اما عمده اعتبارات ما از دانشجویان تأمین می‌شود. دانشجویان از تمام دانشگاه‌ها به ما چه مادی و چه معنوی برای اعزام و شرکت در اردوها کمک می‌کنند. مردم نیز می‌توانند در صورت تمایل از طریق شماره کارت بانکی مؤسسه 2433-0007-7070-6037 نزد بانک کشاوری به نام مردم‌نهاد «دست‌یاری به دشتیاری» در پروژه‌های مدرسه‌سازی و توسعه کیفیت آموزشی منطقه مشارکت کنند.   «حسین علیمرادی» می‌افزاید: امیدواریم در دشتیاری بعد از 15 سال، انقلاب آموزشی کنیم، تمرکز ما بعد از دشتیاری دیگر نقاط بلوچستان است و امیدواریم، سیستان و بلوچستان را به استانداردهای میانگین آموزشی ایران برسانیم. از نظر ما همه مردم با هر ملیت، جنسیت و مذهب شایسته خدمات مطلوب هستند، باور داریم که با تمام توان محرومیت را از محروم‌ترین استان آموزشی می‌‌زداییم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید