• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42692
+
-

چالش برازجانی‌ها با جمعه بازار مزاحم

ترافیک و سد معبر جمعه‌بازار باعث نارضایتی شهروندان شده است

شهری
چالش برازجانی‌ها با جمعه بازار مزاحم

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:  

جمعه بازار برازجان از مراکز اصلی خرید وفروش کالا و محل تامین مایحتاج شهروندان برازجانی و حتی سایر مردم استان بوشهر، سال‌هاست که در زمینی در حاشیه رودخانه آردو ضلع غربی برازجان جاخوش کرده است. شاید در سال‌های اولیه شروع به کار این غرفه‌ها مشکل چندانی برای ادامه فعالیت آن احساس نمی‌شد، اما در سال‌های اخیر و با افزایش جمعیتی که به این بازار مراجعه می‌کنند مشکلات زیادی به وجود آمده است که موجب نارضایتی شهروندان و ساکنان محله‌های همجوار شده است.


قطع ارتباط محلات با شهر در روزجمعه

یکی ازشهروندان برازجانی با اشاره به مشکلات جمعه بازار برازجان و ابراز گلایه از عدم رسیدگی به مشکلات این روز بازار به همشهری می‌گوید: سال‌هاست که غرفه‌های جمعه بازار در ضلع غربی میدان کشاورز برازجان و در خروجی شهر به سمت شهرستان تنگستان دایر است. واقع شدن این جمعه بازار در یکی از محورهای ارتباطی شهر برازجان به دیگر نقاط استان بوشهر و نیز محله‌های والفجر و شهرک پردیس و روستاهای همجوار مثل بنداروز و سرکره درحالی که تنها یک پل کم‌عرض روی رودخانه آردو وجود دارد، باعث ایجاد گره ترافیکی بسیار شدید و خسته‌کننده به‌ویژه در ایام تعطیلات و جمعه‌ها شده است.


اختلال در امور جاری مردم

«محمود زراعت» می‌افزاید: روزهای جمعه جمعیت زیادی برای تهیه مایحتاج و اجناس ضروری زندگی خود و به هوای یافتن کالاهایی با قیمت مناسب، راهی این بازار می‌شوند و خودروهای خود را در حاشیه این غرفه‌ها و خیابان‌های اطراف پارک می‌کنند. این ازدحام و تردد شهروندان خصوصا در ساعت‌های پایانی روز که مردم در حال برگشت از منابع طبیعی و امامزاده ابراهیم(ع) هستند باعث می‌شود ترافیک سرسام‌آور و فلج‌کننده‌ای در این نقطه به وجود آید. تنها راه ارتباطی ساکنان و اهالی محله‌های والفجر و شهرک پردیس با شهر برازجان هم این پل ارتباطی والفجر است که آن هم با ترافیک شدید مواجه است و در عمل در بن بست قرار می‌گیرند. بارها اتفاقات ناگواری در این محله‌ها افتاده است که نیازمند حضور و امداد تیم‌های امدادی و اورژانسی بوده است اما این ترافیک باعث اختلال در امر خدمت‌رسانی نیروهای امدادی شده است. فرض کنید که جان انسانی حادثه دیده در میان باشد اگر تیم‌های امدادی به دلیل این موضوع نتوانند به‌موقع سر صحنه حاضر شوند، چه کسی پاسخگوی مرگ آن است؟ 

شهروند دیگری که برای خرید به جمعه بازار آمده است، به خبرنگار همشهری می‌گوید: تا آنجا که اطلاع دارم اهداف اصلی برپایی روزبازارهایی مثل جمعه‌بازار برازجان، کاهش میزان ترافیک و کم کردن سد معبر در سطح معابرعمومی شهرها عنوان می‌شود. دو هدفی که روند فعلی فعالیت جمعه بازار برازجان در تقابل با آنهاست، زیرا نه تنها از بار ترافیکی محور اصلی خروجی شهر کم نکرده است بلکه بر شدت آن هم افزوده است و ازسوی دیگر موجب افزایش بساط دستفروشی در حاشیه این جمعه بازار شده است.


به‌کارگیری افراد غیرمجاز در جمعه بازار

«حسین اخلاقی» با بیان این‌که حمایت از اقشار کم‌درآمد و ایجاد اشتغال برای تعدادی از افراد بیکار و جوانان بدون شغل ضروری است ولی روش تحقق این مهم محل تردید است، به همشهری می‌گوید: با نگاهی سطحی به صاحبان غرفه‌ها به وضوح متوجه خواهید شد اکثر افرادی که به عنوان کاسب و فروشنده در این غرفه‌ها مشغول به کارند از افغانستانی‌های مجاز و غیرمجاز هستند و از افراد بومی و ایرانی‌ها در این غرفه‌ها خبری نیست. افزون بر این مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود، نظارت لازم روی این بازار وجود ندارد و بعد از اتمام کار در روزهای جمعه، سیل انبوهی از زباله‌ها برجای می‌ماند.

این شهروند تاکید می‌کند: بارها این موضوع و مشکلات را به گوش مسئولان رسانیده‌ایم اما پیگیری‌ها نتیجه خاصی نداشته است. برای حل این معضل باید هرچه زودتر نقطه مناسب دیگری در سطح یا حاشیه شهر که جوابگوی سیل جمعیت باشد و از طرفی با این مشکلات هم دست به گریبان نباشد برای ادامه فعالیت این غرفه‌ها در نظر گرفته شود. اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل حداقل‌های ممکن را باید انجام بدهند. به طور مثال برای کاهش ترافیک باید از توقف خودروهای شهروندان و مشتریان جمعه بازار در حاشیه خیابان کناری جلوگیری و با مسدود کردن خیابان مسجد قدس و خیابان مدرسه عفت به آنجا هدایت کنند. ضمن این‌که بر امور جاری و فعالیت غرفه‌داران هم نظارت بیشتری از طرف دستگاه‌های نظارتی مثل اصناف و بهداشت انجام شود.


ساماندهی جمعه‌بازار؛ به زودی

در همین حال شهردار برازجان با اشاره به مشکلات جمعه‌بازار برازجان به همشهری می‌گوید: جمعه‌بازار برازجان از سال‌های قبل در این نقطه دایر بوده و به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهد. در برنامه جدید مدیریت شهری برازجان و از بدو انتصاب بررسی و رسیدگی به مشکلات این روزبازار را در دستور کار قرار دادیم اما برای جابه‌جایی و انتقال آن به مکان مناسب دیگر نیازمند وقت بیشتر و جانمایی نقطه مناسب که از هر نظر شرایط لازم را داشته باشد، هستیم. جلسات متعدد با دستگاه‌های متولی و مسئول درباره این قضیه برگزار شده است و با هم‌افزایی و تعامل درصدد هستیم به زودی با فراهم شدن امکانات و در اختیار گرفتن نقطه ایده‌آل به همه مشکلات این حوزه برای همیشه پایان بدهیم.

«محمدحسن محمدی» می‌افزاید: در دوره گذشته و در حدود 3 سال قبل، زمینی در محدوده میدان بسیج برای این موضوع اختصاص یافت و کارهای زیربنایی و آماده‌سازی آن هم انجام گرفت، ولی تملک آن زمین با توجه به معارضی که داشت با مشکل مواجه شد و انتقال جمعه بازار به آن نقطه هم متوقف شد. در حال حاضر با پیگیری‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته چندین نقطه بررسی و مکان‌یابی شده است که در حال رایزنی و گفت‌و‌گو برای تملک هستیم. به احتمال زیاد ظرف چند ماه آینده شرایط برای انتقال کامل و دائم جمعه بازار فراهم خواهد شد.

البته برای رسیدن به نتیجه دلخواه به هیچ وجه عجله نخواهیم کرد تا دوباره مکان جدید با مشکلات قبلی مواجه نشود.وی تاکید می‌کند: برای بهبود شرایط فعلی جمعه بازار به صورت میدانی مشکلات آن بررسی و درباره مواردی که قابل حل بود دستورات لازم صادرشد. اطراف میدان کشاورز تا شعاع یکصدمتری محدودیت برای توقف دستفروشان ایجاد شد، با همکاری پلیس راهورماشین‌ها به پارکینگ خیابان‌های اطراف هدایت شد. انتظار داریم بقیه مشکلات نقطه فعلی هم به زودی با همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها برطرف شود تا بحث انتقال جمعه بازار به مکان جدید نهایی و تعیین تکلیف شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید