• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4268
+
-

هنگامه شنیدن مردم

هنگامه شنیدن مردم

فاطمه‌ذوالقدر/ عضو فراکسیون امید مجلس:

 

1ـ مردم حق اعتراض دارند و اعتراض مدنی مردم حسب قانون به رسمیت شناخته شده ‌است. زمزمه دلخوری مردم از برخی تصمیم‌گیری‌ها، مسائل مرتبط با فقر و تبعیض‌ها و عدم‌رسیدگی‌ها و سکوت ممتد برخی مسئولان، مردم را گله‌مند کرده است. این گله‌مندی حق مردم است و باید مجاری بیان انتقاد و اعتراض مردم به شکل مدنی فراهم آید. باید صداوسیمای ملی تریبونی برای صدای منتقدان باشد؛ البته نه‌تنها یک‌سری منتقد خاص از یک جریان خاص. باید مردم در صداوسیما صداهای واقعی بشنوند و نیازی به این نباشد که برای تکمیل اخبار خود چند منبع خبری دیگر را هم رصد کنند.

2ـ شکل انتشار اخبار مرتبط با بودجه (برخی تیترهای درشت مبتنی بر 2برابرشدن قیمت بنزین و افزایش قیمت‌ها و مسائلی از این دست) بر موج عصبانیت مردم تاثیرگذار بود. من همان موقع هم گفتم که این بودجه به شکل ناقصی رسانه‌ای شد و در دل مردم هول ایجاد کرد. خوشبختانه مجلس این‌روزها گام‌های مثبتی برای ازبین‌بردن هراس مردم از بودجه97 برداشته است؛ از پیشنهاد وام 15میلیونی ازدواج گرفته تا اختصاص اعتبار 210‌میلیارد تومانی برای زنان خا‌نه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار (در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده).

گذشته از این، ما همیشه در مصاحبه‌ها و نطق‌ها مسائل را مطرح می‌کردیم؛ اینکه به بودجه نقدهایی وارد است و بودجه همان‌طور که آمده مصوب نمی‌شود و تغییراتی خواهد داشت. البته انتظار می‌رود که دولت هم بیشتر پاسخگو باشد و صدای مردم را از طبقه‌های اجتماعی مختلف بشنود.

3ـ کاهش بودجه نهادهای غیرنظارت‌پذیر مهم است و از جمله در مورد صداوسیما دنبال شفاف‌سازی هستیم. هر نهادی بخواهد بودجه بگیرد باید خروجی داشته باشد. همین امسال از صداوسیما آمدند و خواستار افزایش بودجه شدند؛ ما هم گفتیم بروید و ریز هزینه‌کردها را بیاورید. نمی‌شود کلی آمار ارائه کرد و هر سال هم خواهان افزایش بودجه بود؛ آن هم صداوسیمایی که رضایت عمومی از آن وجود ندارد. مردم ما در حال حاضر آن‌طور که باید و شاید به صداوسیما به عنوان یک سیمای ملی اعتماد ندارند و مخاطبان آن ریزش داشته است. 

4ـ به باور من این نارضایتی‌ها ادامه خواهد داشت. اختصاص مکانی به شهروندان برای تجمع، شنیدن موثر حرف شهروندان و تلاش برای رسیدگی به خواسته آنها می‌تواند از بروز ناآرامی‌های دیگر در کشور جلوگیری کند. به هر شکل در اینکه ما دشمنان زیادی در جهان و منطقه داریم تردیدی نیست اما خودمان نباید به دشمنان بهانه بدهیم. 

5 ـ دولت باید سطح نظارتش را بالا ببرد؛ برای نمونه ناآرامی‌های اخیر، از ماجرای مالباختگان کلید خورد. درست است که اینها از دوره قبل بود اما جا داشت که ابتدا دولت با موسسه‌های مالی غیرمجاز برخورد جدی کند و اگر این‌طور بود وضعیت ما به اینجا نمی‌رسید. گاهی هم قول‌هایی از جانب دولت داده می‌شود که استخدام حق‌التدریسی‌ها، نهضت سوادآموزی یا دانشجویان دانشکده نفت در دستور کار است. دولت یا وعده ندهد یا در حد تحقق، وعده بدهد و اگر وعده‌ای داد به وعده‌اش عمل کند.

6 ـ همه کشورها در مواقعی با فرازونشیب‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی مواجه می‌شوند و این امر در مسیر توسعه، گریزناپذیر است اما در این مواقع، رسیدن به راهبرد و راهکار خروج از فرازو‌نشیب، اهمیت پیدا می‌کند. با توجه به اینکه قرار است بودجه انقباضی باشد، مسئولان و مدیران باید کمر همت ببندند و از لحظه‌لحظه ساعت‌های کاری و اداری، نهایت استفاده را ببرند و در پی خدمتگزاری به مردم باشند. به هر شکل عبور از چالش‌ها و پیچ‌وخم‌ها در صورت تحلیل درست وضعیت، کار چندان دشواری نخواهد بود. مردم باید احساس شنیده‌شدن و دیده‌شدن داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید