• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41966
+
-

راه‌اندازی سایت بالن‌سواری گرگان

شهردار گرگان در گفت‌وگو با همشهری از افتتاح و کلنگ‌زنی 40 طرح به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب خبر می‌دهد

شهری
راه‌اندازی سایت بالن‌سواری گرگان

الهام رئوفی‌فر |‌  گرگان-خبرنگار: 

وقتی «عبدالرضا دادبود» پس از ماه‌ها چالش و رایزنی شورای شهر گرگان بر کرسی شهرداری نشست، آن هم بعد از ماجراهای برکناری شهردار پیشین، نگاه‌های بدبین به او زیاد بود، اما حالا وی همه انتقاد‌ها را باطل کرده و چهره یک شهردار فعال را در مدیریت شهری به رخ منتقدان کشیده است. 
در زمان تصدی شهرداری دادبود تاکنون شاهد تحرکات خوبی در مدیریت شهری هستیم. در حال حاضر او از طرح‌های شهرداری گرگان می‌گوید و این‌که شهروندان گرگانی در سالگرد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، کام شیرین از افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های گوناگون خواهند داشت. اگر چه هنوز هم چالش‌ها برای سرمایه‌گذاری در مهم‌ترین طرح‌های شهر که سال‌ها معطل و بلاتکلیف مانده‌اند، پابرجاست. با این وجود شهرداری گرگان برنامه‌ها و طرح‌های ویژه‌ای همزمان با چهل‌سالگی انقلاب اسلامی دارد که در گفت‌وگو با همشهری آنها را تشریح می‌کند.


یکی از مهم‌ترین مسائلی که شهروندان گرگان همواره از آن گلایه دارند، موضوع کمبود و غیر استاندارد بودن ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر است. برنامه‌های به اجرا درآمده و آینده گرگان برای آن چیست؟ 

در بخش حمل‌و‌نقل عمومی نیاز به تمرکز بر ظرفیت‌ها داریم. ساماندهی، تکمیل ظرفیت و استانداردسازی این بخش را پیشتر شروع کرده‌ایم و 
20 دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری گرگان را پس از 8 سال به ناوگان حمل‌ونقل شهرداری افزوده‌ایم. شهرداری گرگان مطالعاتی برای طرح بی‌آر‌تی و حمل‌و‌نقل انبوه سراسری هم در دستور کار دارد. فرهنگ‌سازی هم به گونه‌ای باید انجام شود که شهروندان از سفرهای غیرضروری به مناطق پرتردد خودداری کنند و طبیعتا این موضوع با توزیع متوازن امکانات در شهر میسر می‌شود. استفاده از فناوری‌های جدید هم می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند. بسیاری از فعالیت‌ها یا حتی خریدها می‌تواند از طریق سیستم الکترونیکی انجام شود. مجموعه عواملی وجود دارد که موجب می‌شود تا استفاده از خودروی شخصی در شهر کمتر شود. 

یکی از شکایت‌هایی که عموما شهروندان گرگانی در بخش حمل‌و‌نقل عمومی دارند، مربوط به مناسبت‌ها یا اجرای برنامه‌هاست که بخشی از این ظرفیت در مسیرهای ویژه‌ای استفاده می‌شود و تردد در سایر بخش‌ها را با اشکال و کمبود خودرو مواجه می‌کند. برنامه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته‌اید؟

حقیقت این است که حوزه حمل‌و‌نقل عمومی گرگان با کمبودهای زیادی مواجه است. شاید بخش‌هایی از آن متوجه اولویت نداشتن این حوزه در دوره‌های مختلف باشد. به دلیل همین کمبودهاست که ساماندهی، به روزرسانی و جبران کمبودها، در حال حاضر یکی از برنامه‌های مهم شهرداری گرگان است. تکمیل این ظرفیت موجب می‌شود تا در شرایطی مانند جشن‌های عمومی که ناچاریم از ظرفیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنیم، شاهد ایجاد اختلال در تردد شهروندان نباشیم. این قول را می‌دهم که شهرداری گرگان با تمام توان در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی کار کرده و رضایت شهروندان را جلب کند. 

شما در حالی بر کرسی شهردار نشستید که طرح‌های نیمه‌تمام زیادی از دوره‌های گذشته تا بیش از یک دهه، معطل و بلاتکلیف مانده بود، مانند تله‌کابین، پارک بانوان یا فرهنگسرای گرگان. بخشی از این طرح‌ها مشکلات حقوقی دارد. شهرداری تا امروز موفق به حل مشکلات این طرح‌ها شده است؟ 

بله. یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که طی سال‌ها، شهرداری گرگان پیگیر آن بوده است موضوع تله‌کابین گرگان به عنوان یک مطالبه شهروندی است. شهرداری در حال حاضر با جدیت این طرح را دنبال می‌کند. نه فقط تله‌کابین بلکه هر طرحی که بتواند مجوزهای قانونی بگیرد قابلیت اجرا دارد. خوشبختانه تله‌کابین گرگان جزو مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان بوده و با دستور ویژه استاندار در حال پیگیری در استانداری است، به تبع شهرداری هم دنبال‌کننده این طرح است. امید است سایر دستگاه‌ها نیز بر اساس خواست و اراده شهروندان برای ساخت تله‌کابین اقدام کرده و به زودی مجوزهای لازم را صادر کنند تا شاهد این سرمایه‌گذاری بزرگ در شهر گرگان باشیم. 
این نوید را به شهروندان گرگان می‌دهم که به زودی و در ماه دی، سایت بالن‌سواری گرگان نیز افتتاح خواهد شد. همچنین پیست موتورسواری گرگان هم طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. ما 40 طرح به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی داریم. پارک بانوان هم که یکی از مطالبات بحق بانوان گرگانی است، نیاز به بازطراحی در همین سایت فعلی داشت و این کار انجام شده است. در مورد استفاده از آن مشکلاتی وجود داشت که از سوی سازمان سیما و منظر شهری و همچنین سازمان فرهنگی، ورزشی گرگان در حال رسیدگی است. از سوی دیگر در مجموعه پارک جنگلی النگدره، فضایی تعبیه شده تا بتوان از آن به عنوان مرکزی برای مادران و بانوان استفاده کرد. مطالعات اولیه این طرح هم در حال اتمام است.
احداث یک مجموعه تخصصی برای بانوان با مشارکت یک سرمایه‌گذار و در چند طبقه در دستور کار شهرداری گرگان قرار گرفته است. پس از پایان مذاکرات برای این بخش با مشارکت بخش خصوصی این فضای ویژه در اختیار بانوان قرار می‌گیرد. 
فرهنگسرای گرگان هم که دچار مشکلات حقوقی بود با همکاری سازمان‌های نظارتی گلستان در حال پیگیری است و به دلیل همین مشکلات برای مدتی کاملا متوقف بود. تا حدود زیادی این مشکلات حل شده و امیدواریم که بقیه مشکلات آن هم طی هفته‌های آینده حل و فصل شود. البته فرهنگسرا در بخش ساختمانی هم یکسری کار دارد که باید تمام شود. نکته دیگری هم در مورد فرهنگسرا وجود دارد و آن تغییر کاربری بخشی از فضا به مجتمع تجاری است و بخشی از آن هم به امور فرهنگی اختصاص دارد. 

در مورد طرح‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هم توضیح دهید.

امیدواریم در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی هم بتوانیم کام شهروندان را شیرین کنیم. شهرداری گرگان بنا دارد تا 40 طرح را در قالب طرح‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی به نتیجه برساند. تاکنون برخی از آنها به نتیجه رسیده است. همچنین 40 نماد به این مناسبت در شهر نصب و 40 جشن محله‌ای هم اجرا می‌شود. طرح‌های مهم و بزرگ هم همچنان در دستور کار شهرداری گرگان قرار دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید