• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41838
+
-

رکوردشکنی قیمت مرغ در بازار تبریز

آذربایجان شرقی جزو 5 استان اول در تولید گوشت مرغ است، اما این محصول با قیمت بالایی عرضه می‌شود

بازار
رکوردشکنی قیمت مرغ در بازار تبریز

سیدرضا حسینی‌زاده|   تبریز – خبرنگار:  

قیمت مرغ با ثبت رکوردی بی‌سابقه، در مراکز خرده‌فروشی تبریز به کیلویی ۱۳ هزار تومان رسیده است و این افزایش قیمت در روزهای پایانی هفته منتهی به شب یلدا در بازار شهرهای آذربایجان شرقی خودنمایی بیشتری داشته است. 

خداحافظی تدریجی گوشت مرغ از سفره آذری‌ها کم‌کم به یک واقعیت مبدل می‌شود. درحالی که در هفته‌های گذشته قیمت گوشت قرمز از مرز 70 هزار تومان نیز گذشت و بسیاری از خانواده‌های شهری و روستایی دیگر قدرت خرید آن را ندارند، روند بازار نشان می‌دهد که قیمت گوشت مرغ هم در این مسیر حرکت کرده و در روزهای گذشته برای هر کیلوگرم تا 13 هزار تومان بالا رفته است. 


وعده‌ای که محقق نشد 

با وجود این‌که مسئولان وعده داده بودند در روزهای باقیمانده تا آغاز زمستان قیمت گوشت مرغ کاهش پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد و شهروندان در اکثر شهرهای استان گوشت را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند. در حال حاضر هر عدد مرغ به طور متوسط 30 هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد. این در حالی است که در ماه گذشته قیمت گوشت مرغ حدود 10 هزار تومان برای هر کیلوگرم بود و مسئولان از کاهش بیشتر قیمت‌ها خبر می‌دادند. البته با توجه به این‌که آذربایجان شرقی جزو 5 استان اول در تولید گوشت مرغ بوده و معمولا قیمت‌های مرغ در این استان پایین‌تر از استان‌های همجوار و مرکز کشور است، انتظار تحقق این وعده وجود داشت، اما در حال حاضر نه‌تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه در برخی موارد قیمت‌ها بالاتر از استان‌هایی است که واردکننده گوشت مرغ از آذربایجان‌شرقی هستند.


ردپای پَر‌کن‌ها

رئیس انجمن مرغداران گوشتی سهند تبریز می‌گوید: مرغداران مظلوم‌ترین قشر در روند تولید گوشت مرغ هستند و با کمترین سود و تحمل ریسک‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که آنان در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت نهاده‌های دامی زیان‌های سنگینی را هم متحمل شده‌اند.

«علی سرندی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده تحویل در مرغداری زیر 9 هزار تومان است و مرغداران با همین سود کم هم حاضر به ادامه کار هستند. البته با احتساب 20 درصد کاهش وزن در هنگام کشتار فروش گوشت مرغ نباید بیشتر از 11 هزار تومان در بازار عرضه شود. اما عده‌ای سودجو با نام پَرکن بازار را آشفته می‌کنند و گاه به اندازه 2 ماه تلاش مرغداران در یک شب سود می‌برند.

وی بیان می‌کند: مرغداران چاره‌ای جز فروش مرغ زنده به این افراد ندارند، چراکه اگر بخواهند به صورت مستقیم مرغ را کشتار و به فروش برسانند، نمی‌توانند مشتری کافی در بازار پیدا کنند. آنها فاقد شبکه توزیع گوشت بوده و به این دلیل که این ماده غذایی به‌سرعت فاسد می‌شود، چاره‌ای نیست جز این‌که برای تسریع در رسیدن مرغ گرم به دست مشتری این‌ واسطه‌ها همواره وجود داشته باشند. 


تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تایید این‌که این استان جزو استان‌های طراز اول تولید گوشت مرغ در کشور است، بیان می‌کند: به علت حذف هزینه‌های حمل‌و‌نقل و وجود مراکز کشتارگاهی در شهرهای مختلف استان قیمت تمام‌شده گوشت مرغ در آذربایجان شرقی پایین‌تر است، بنابراین فروش گوشت مرغ با قیمتی بالاتر از استان‌های دیگر در آذربایجان شرقی توجیهی ندارد.

«اکبر فتحی» ادامه می‌دهد: با بررسی‌هایی که روی قیمت نهاده‌های دامی انجام شده، سود مناسبی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود. معتقدیم قیمت فعلی گوشت مرغ در استان بالا بوده و برای کاهش آن برنامه‌ریزی می‌کنیم و ستاد تنظیم بازار، قیمت‌های جدید را اعلام خواهد کرد.

وی تاکید می‌کند: جوجه‌ریزی مناسبی در استان صورت گرفته و با توجه به کاهش قیمت دلار و کاهش هزینه‌های خوراک برای مرغداران می‌توان قیمت‌ها را پایین‌تر نگه داشت و از سوی دیگر دامنه سود مناسبی هم برای آنان در نظر گرفت. برخی مرغداران در ماه‌های قبل زیان‌هایی متحمل شده‌اند که امیدواریم با ایجاد حاشیه سود در ماه‌های پیش‌رو زیان‌های آنها جبران شود. مسئولان استان هم به دنبال تامین سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در استان هستند.

فتحی با اشاره به این‌که قیمت‌های کشتارگاهی هم بر اساس جدول‌های مشخصی صورت می‌گیرد، اظهار می‌کند: دلالانی که به اسم پَرکن فعالیت می‌کنند حق سود بیشتر را ندارند و باید با درصد سود مشخصی مرغ زنده را تحویل گرفته، به کشتارگاه تحویل داده و در فروشگاه‌های معتبر توزیع کنند. بر این اساس با همکاری معاونت نظارت سازمان بازرگانی بر روند عرضه و فروش مرغ نظارت صورت می‌گیرد و باید قیمت مرغ در استان از میانگین کشوری پایین‌تر باشد.


فرصت‌طلبی دلالان؛ از مشکلات مالی مرغداران
 
یکی از مدیران کشتارگاهی بخش خصوصی با بیان این‌که روند مشخصی بر بازار عرضه و تقاضای گوشت مرغ در آذربایجان شرقی وجود دارد، می‌گوید: دلالان با سود مشخصی مرغ زنده را تحویل گرفته و به کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهند. این سود معمولا برای هر کیلوگرم مرغ زنده هزار تومان است.  

«حسین سلامی» ادامه می‌دهد: آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد نسیه‌خری برخی دلالان از مرغداران است. به این صورت که با توجه به زیان‌های انباشته مرغداران در ماه‌های قبل آنان قادر به فروش مدت‌دار مرغ زنده به علت سررسیدن موعد چک‌هایشان نبوده و مرغ زنده را به صورت نقدی می‌فروشند. در این شرایط دلالان مرغ را با قیمت پایین‌تر، اما نقدی خریداری می‌کنند که در نتیجه فاصله معناداری میان قیمت درِ مرغداری و قیمت‌های نهایی به وجود می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید