• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41992
+
-

چشم فرش فارس به یک رویداد جهانی

هدف از برگزاری نمایشگاه فرش دستباف فارس معرفی و شناساندن فرش فارس به مردم داخل و خارج از استان است

فرش
چشم فرش فارس به یک رویداد جهانی

امیر عفاف|   شیراز- خبرنگار:

 قالیچه سنگی حجاری شده در صدستون تخت جمشید نشان می‌دهد که فارس از طلایه‌داران تولید فرش در جهان بوده و این هنر و صنعت با همت و ذوق بافندگان ایل قشقایی در سرزمین پهناور پارس، جلوه‌های گسترده‌تری یافته است. امروزه فرش دستباف فارس چالش‌های متفاوتی را پیش روی خود می‌بیند که عمده آنها مشکلات مربوط به امرار معاش بافندگان و صادرات این محصول ارزشمند به خارج از کشور است. پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف فارس که در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود فرصت مناسبی را بررسی موانع توسعه فرش فراهم می‌کند.


غیبت نمایندگان بخش دولتی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با اعلام این‌که امسال نمایشگاه فرش دستباف فارس با حضور فعالان این بخش در بهمن ماه برگزار خواهد شد، می‌گوید: فارس سابقه درخشانی در تولید فرش دستباف دارد و در جهان شناخته شده 
است.

«حمیدرضا ذوالانواری» با اشاره به این‌که نمایشگاه فرش دستباف فارس در 14 دوره گذشته مورد استقبال قرار گرفته است، می‌افزاید: با توجه به سابقه و تلاش‌های مستمر بزرگان این عرصه، نمایشگاه فرش دستباف فارس رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی زمان برگزاری این نمایشگاه را مناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: همزمان بودن این نمایشگاه با نمایشگاه خرما، فرصت مناسبی برای تبلیغات است.
ذوالانواری که اعتقاد دارد تبلیغات در راستای فراگیر شدن نمایشگاه اثرگذار است، ادامه می‌دهد: ارائه مشوق‌های گوناگون در رونق نمایشگاه و جذب مخاطبان نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی از غیبت نمایندگان بخش دولتی در جلسات هماهنگی برگزاری نمایشگاه فرش انتقاد می‌کند و می‌گوید: متاسفانه با این‌که فارس مهد فرش دستباف جهان است و شهرت ویژه‌ای در این زمینه دارد، اما مسئولان نسبت به آن بی‌توجهی می‌کنند.
ذوالانواری تاکید می‌کند: مسئولان دولتی استان باید توجه بیشتری به فرش فارس داشته باشند و هنر والای مردم این منطقه را نادیده نگیرند.

وی در عین حال از همکاری بخش خصوصی قدردانی می‌کند و می‌افزاید: بخش خصوصی در استان به‌ویژه در زمینه فرش همواره پیش قدم بوده است.


بررسی موانع صادرات فرش

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف نیز به اصالت و هویت فرش فارس در جهان اشاره می‌کند و می‌گوید: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی و شناساندن فرش فارس به مردم داخل و خارج از استان است.
«غلامرضا پایدار» که معتقد است ارتقای جایگاه فرش فارس نیاز به حمایت دولت دارد، می‌افزاید: برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه در استان به هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی نیاز است.
وی از تلاش بافندگان فارس قدردانی می‌کند و ادامه می‌دهد: پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف فارس فرصت مناسبی برای بررسی موانع صادرات این محصول ارزشمند به خارج از کشور است.


لزوم حمایت از بافندگان

یکی از تولیدکنندگان فرش دستباف نیز نسبت به توسعه این هنر در کشور ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: اگر برنامه‌‌ریزی و تبلیغات در نمایشگاه فرش استان قابل قبول باشد، می‌توان با گسترش بازار هدف و معرفی هرچه بیشتر فرش فارس در ایجاد اشتغال و کارآفرینی گام‌های موثری برداشت.

«علی‌اصغر کارگریان» حمایت از بافندگان را ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: باید جدا از فعالان این عرصه و بخش خصوصی، دولت نیز با حمایت‌های ویژه وارد میدان شود تا بافندگان با انگیزه بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.
وی به برخی از مشکلات بافندگان فرش دستباف در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر مشکلات مربوط به بیمه و دستمزد بافندگان برطرف نشود برگزاری نمایشگاه‌ها نیز چندان موثر نخواهد بود.


معرفی نقوش اصیل به گردشگران

یکی از تولید کنندگان فرش دستباف فارس معتقد است: اگر ابزار اولیه مناسب در اختیار بافنده قرار گیرد، کیفیت فرش دستباف افزایش می‌یابد.
«علی پناهی» برگزاری جشنواره‌های فرش را در معرفی نقوش بومی استان موثر می‌داند و می‌افزاید: لازم است نقوش اصیل خود را هرچه بهتر به مردم و گردشگران معرفی کنیم تا بخش مهمی از موانع فروش برطرف شود.

وی بر لزوم آموزش و به‌روز شدن دانش بافندگان تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: لازم است بافندگان عشایر ضمن حفظ اصالت بومی نقوش، خود را با سلیقه امروز بازار هماهنگ کنند.
پناهی می‌افزاید: بافندگان سرمایه‌های اصلی تجارت فرش محسوب می‌شوند و غفلت از آموزش آنها می‌تواند اصالت فرش ایرانی را در جهان زیر سئوال ببرد. 

وی اضافه می‌کند: در کنار آموزش باید با در نظر گرفتن تسهیلات و وام‌های کم بهره یا بدون بهره زمینه‌ای را فراهم کنیم که بافنده تشویق شود.
پناهی اعزام تولیدکنندگان فرش به کشورهای رقیب را نیاز امروز بازار می‌داند و می‌افزاید: با این کار می‌توانیم به رمز موفقیت رقبای خود پی ببریم و با آنها رقابت کنیم. 

وی به نقش فروشندگان و حجره داران بازار وکیل در فروش فرش دستباف اشاره می‌کند و می‌گوید: فروشندگان هم در کنار تولید کنندگان با معرفی نقوش اصیل بومی می‌توانند در موفقیت فرش دستباف فارس سهیم باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید