• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41833
+
-

مشاغل خانگی؛ نوشداروی بیکاری

همشهری نقش مشاغل خانگی را در کاهش نرخ بیکاری بررسی می‌کند

بازارکار
مشاغل خانگی؛ نوشداروی بیکاری

زهرا اشرف‌زاده|‌  البرز-خبرنگار:

طبق آخرین سرشماری صورت‌گرفته، البرز نزدیک به 3‌میلیون نفر جمعیت دارد. نرخ رشد جمعیت در استان 3/4 درصد و بالاتر از نرخ رشد جمعیت کشور (1/3 درصد) است. بر اساس برآورد صورت‌گرفته، نرخ مهاجرت به البرز نیز 3/9‌درصد است که البرز را در جایگاه دومین استان مهاجرپذیر کشور قرار داده است. 

همین آمار نشان می‌دهد که البرز در سال‌های اخیر با معضلی به نام بیکاری روبه‌روست؛ به همین دلیل لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی استان با استفاده از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال در گردشگری، تولید و صنعت، فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناوری، کشاورزی، مشاغل خانگی و بخش‌های خدماتی تلاش کنند. بدیهی است امکان اشتغال همه افراد در مراکز دولتی وجود ندارد؛ به همین دلیل امروزه کسب‌وکارهای خانگی و روستایی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد محسوب می‌شوند که چند سالی است در البرز هم کارگروه‌های مختلفی برای رونق آن برگزار می‌شود.

 این طرح‌ها می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری یک نسخه عملی و قابل اجرا باشد، اما مشکلات و موانعی برای افرادی که می‌خواهند فعالیت کنند وجود دارد که لازم است تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در مسیر رونق و رفع موانع گام بردارند. 


پیچ و خم‌های مشاغل خانگی

«چرخ زندگی‌ من در گل مانده بود و با یک موتور نمی‌چرخید. کرایه خانه، هزینه‌ مدرسه بچه‌ها و ده‌ها گرفتاری دیگر وجود داشت که نمی‌توانستیم پوشش دهیم؛ برای همین به این فکر افتادیم که کسب و کاری راه بیندازیم. اولین گام را خودم با هنر چرم‌دوزی برداشتم.»  اینها صحبت‌های زنی است که با هنرش درآمدزایی می‌کند و حتی همسر و فرزندانش و چند نفر دیگر را در این مسیر با خود همراه کرده است. 

«آمنه راسخی» اما از مشکلاتی که در این راه داشته نیز گلایه می‌کند و می‌افزاید: هرچند بر‌اساس قانون مشاغل خانگی که سال 89 تصویب شده باید از کسب و کار خانگی حمایت‌های لازم صورت گیرد، اما به نحوه اجرای این قانون انتقادهای فراوانی می‌شود که نبود حمایت‌های لازم یکی از این مشکلات است.

 وی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات سختگیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است؛ بانک‌ها توجه چندانی به ارائه این تسهیلات به متقاضیان ندارند که همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است. تسهیلات مشاغل خانگی اغلب مبالغ بالایی نیستند؛ در‌حالی که با ارائه آنها به متقاضیان راه برای کاهش بیکاری در استان باز می‌شود.


کمبود مواد اولیه

راسخی اضافه می‌کند: یکی دیگر از مسائلی که با آن مواجهیم لزوم تهیه مواد اولیه با قیمت ارزان‌تر از بازار است؛ چراکه در غیر این‌صورت هیچ سودی برای ما نخواهد داشت؛ بنابراین وجود شرکت‌های پشتیبان برای بازاریابی و خرید مواد اولیه ضرورت خود را نشان می‌دهد. تامین مواد اولیه از طریق شرکت‌های پشتیبان آسان‌تر می‌شود و قیمت آن پایین می‌آید. در عین حال روند برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات تخصصی‌تر خواهد شد. 


پرداخت تسهیلات به مشاغل فراگیر و روستایی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با اشاره به اهمیت ایجاد مشاغل خانگی می‌گوید: بدون شک، ایجاد مشاغل خانگی نقش بسزایی در کاهش جمعیت بیکار استان و افزایش نرخ اشتغال خواهد داشت. بسیاری از افراد با تخصص در رشته‌های مختلف می‌توانند با جذب سرمایه اندک، برای خود شغل ایجاد کنند.

«اسماعیل خلیلی» با اشاره به وضعیت تسهیلات مشاغل خانگی می‌افزاید: در بخش مشاغل خانگی تسهیلاتی در حال پرداخت است و با دستگاه‌هایی که با این اداره کل در ارتباط هستند تعامل خوبی در این خصوص وجود دارد. همچنین در دستگاه‌های بخشی و بهزیستی و کمیته امداد حدود 100 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصدی برای مشاغل خانگی وجود دارد که ابلاغ اعتبار شده و اغلب آنان تخصیص
 یافته است.
وی با اشاره به اقداماتی که در بخش اشتغال روستایی انجام شده است، ادامه می‌دهد: تسهیلاتی که پرداخت شده  ارزان‌قیمت است و باید بر نحوه پرداخت بانک‌ها و این‌که چه کسانی برای چه کاری تسهیلات گرفته‌اند نظارت کرد؛ به همین منظور با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، سازمان مدیریت و استانداری البرز برای نظارت بر واحدهای در حال ساخت یا سرمایه در گردش آنان 6 جلسه برگزار 
شده است.

خلیلی با اعلام ثبت‌نام در سامانه «کارا» جهت اشتغال روستایی و فراگیر می‌گوید: در این سامانه طرح‌های توجیهی کسب و کار سرمایه‌گذاران دریافت و توسط دستگاه‌های تخصصی راستی‌آزمایی و بررسی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در البرز تاکنون 3016 طرح در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند که از این میزان 569 طرح مربوط به اشتغال فراگیر و 2447 طرح مربوط به اشتغال روستایی است که به آنها رسیدگی می‌شود و پس از تصویب در کمیته فنی استان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.


برگزاری جلسه‌های هفتگی کمیته فنی 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز می‌افزاید: از دیگر اقدامات در زمینه طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی برگزاری جلسه‌های کمیته فنی در هفته است که در این کمیته در حداقل زمان ممکن، پرونده‌هایی که از سامانه کارا توسط دستگاه‌های اجرایی به کمیته می‌آیند بررسی و پس از تصویب به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. همچنین درخصوص پرداخت تسهیلات با بانک‌ها جلسات هماهنگی برگزار می‌شود. خلیلی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی مصوب در کمیته فنی از تکالیف استان است، بانک‌های عامل باید در کمترین زمان ممکن، به پرداخت تسهیلات طرح‌های مصوب به‌ویژه طرح‌های اشتغال فراگیر اقدام و موانع را  به کمیته فنی استان اعلام
 کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید