• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41837
+
-

8 طرح برای توسعه صنعت کرمانشاه

سرپرست سازمان صمت: با بهره‌برداری از این 8 طرح برای 2هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد

صنعت
8 طرح برای توسعه صنعت کرمانشاه

فاطمه کمانی |   کرمانشاه - خبرنگار:

 صنعت یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اشتغالزایی در یک منطقه است و میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت ارتباط مستقیمی با ارتقای شاخص‌های اقتصادی دارد. استان کرمانشاه از استان‌های صنعتی کشور محسوب نمی‌شود اما وضعیت صنایع آن و سرمایه‌گذاری در این بخش روند رو به رشدی دارد. زمینه‌ سرمایه‌گذاری صنعتی در استان کرمانشاه به‌خوبی فراهم است؛ دسترسی مناسب به مواد اولیه، نزدیکی به بازارهای صادراتی، نبود مشکل آب که اکنون بسیاری از صنایع با آن مواجهند و... باعث شده کرمانشاه به لحاظ ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری قابل توجه باشد. 

از سوی دیگر با توجه به نرخ بیکاری بالا در استان، رونق صنایع می‌تواند به اشتغال افراد کمک کند. هر واحد صنعتی علاوه بر اشتغالی که به صورت مستقیم ایجاد می‌کند، در حوزه صنایع پایین‌دست، حمل‌و‌نقل و بازارهای فروش چندین برابر اشتغال غیرمستقیم دارد.  طی چند سال اخیر طرح‌های صنعتی بزرگ و با اشتغالزایی قابل توجهی در استان پروانه گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری آنها چند هزار میلیارد تومان است. این طرح‌ها که به‌تدریج طی سال جاری و یک یا 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند، گامی به جلو برای صنعتی شدن کرمانشاهند. 


جزئیات طرح‌ها

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به 8 طرح صنعتی مهمی که در استان کرمانشاه در دست احداث است، می‌گوید: سرمایه‌گذاری این 8 طرح بیش از 2700 میلیارد تومان است. «محسن رستمی» با بیان این‌که این طرح‌ها در زمینه‌های مختلف است، یادآوری می‌کند: با بهره‌برداری از این 8 طرح برای نزدیک به 2 هزار نفر ایجاد اشتغال آن هم به صورت مستقیم خواهیم داشت و بدون شک اشتغال غیرمستقیم این طرح‌ها بسیار بیشتر از این تعداد است. وی ذوب‌آهن بیستون را یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها می‌داند و اضافه می‌کند: این واحد در زمینه تولید انواع شمش فولاد فعالیت دارد و در سال جاری شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود. 

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان این‌که کار ساخت این واحد از سال 89 آغاز شده، می‌افزاید: سرمایه‌گذاری این طرح نیز نزدیک به 300 میلیارد تومان است. 
به گفته رستمی، بهره‌برداری از ذوب‌آهن بیستون برای 256 نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال خواهد داشت و در زمان ساخت آن نیز 300 نفر مشغول به کار بوده‌اند.  وی واحد دیگر در دست احداث استان را «ایلیا ذرت» اعلام می‌کند؛ عملیات ساخت این واحد نیز سال 88 شروع شد و در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌افزاید: این واحد در زمینه تولید آرد ذرت و روغن خام کنجد در فاز دوم فعالیتدارد. 

رستمی سرمایه‌گذاری این واحد را نیز 55 میلیارد تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: با بهره‌برداری از این طرح تولیدی، حدود 400 نفر در آن مشغول به کار خواهند شد.  وی طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه را نیز از دیگر طرح‌های مهم می‌داند و می‌گوید: کار توسعه پتروشیمی کرمانشاه نیز از سال 89 آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در سال 1401 به بهره‌برداری برسد. 

رستمی میزان سرمایه‌گذاری این بخش را نیز 1600 میلیارد تومان برآورد می‌کند و ادامه می‌دهد: در این بخش نیز 700 نفر مشغول به کار خواهند شد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه میزان پیشرفت کنونی این طرح را نیز بیش از 35درصد اعلام می‌کند. وی درباره واحد تولیدی بیواتانول، یکی دیگر از واحدهای مهم در دست احداث، نیز می‌گوید: کار ساخت این طرح نیز از سال 92 آغاز شد و در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته رستمی، سرمایه‌گذاری پروژه بیواتانول نیز 250 میلیارد تومان است و با بهره‌برداری از آن 135 نفر مشغول به کار خواهند شد.


طرح تولیدی قوطی‌سازی زمزم 

محسن رستمی،  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به طرح تولیدی قوطی‌سازی زمزم اشاره می‌کند و می‌گوید: این طرح نیز از سال 87 آغاز شده و در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.  وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاری طرح تولیدی قوطی‌سازی زمزم حدود 300 میلیارد تومان است و با بهره‌برداری از آن 165 نفر مشغول به کار خواهند شد.

رستمی طرح تولید کاغذ معدنی خسروی (کاغذ از کربنات کلسیم)، بیستون تأمین و زرین کود را نیز از طرح‌های مهم صنعتی دیگر در دست احداث کرمانشاه می‌داند.  به گفته رستمی، این طرح‌ها همگی اکنون در مرحله ساخت هستند و در همین مرحله نیز بیش از 1100 نفر در ساخت‌و‌سازهای آنها فعالیت دارند.  سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌گوید: این طرح‌های صنعتی طرح‌های مهم و بزرگی هستند که با بهره‌برداری از آنها کرمانشاه به صنعتی شدن نزدیک‌ خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید