• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4086
+
-

گلایه جناح‌ها از اظهارات خطیب جمعه تهران

صدیقی: وقتی می‌گویم موج این دریا «آشغال» را برده، منظورم همان فضای فتنه بوده است

احزاب
گلایه جناح‌ها از اظهارات خطیب جمعه تهران

تعبیری که حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران درباره برخی معترضان ناآرامی‌های اخیر به‌کار برده‌اند با گلایه و اعتراض چهره‌های سیاسی از جناح‌های مختلف همراه شده است. به گزارش سایت عصر ایران، حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران، گفته بود اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال‌ها را شست و تمیز کرد.

نخستین واکنش به این ادبیات را عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما و از چهره‌های سیاسی اصولگرا نشان داد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: تعبیر کلی «آشغال» در مورد معترضین مشابه «خس و خاشاک» هزینه‌ساز است، کلام غیردقیق زمینه‌ساز فهم نادرست و بروز فتنه است.

اشاره ضرغامی به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در سال 88و استفاده از لفظ خس و خاشاک برای معترضان آن مقطع است که باعث جری شدن بخشی از بدنه اجتماع و هزینه‌سازی‌ برای نظام شد.

در این سو از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز آذر منصوری در توئیتی نوشت: این نوع سخنان برای پاشیدن بذرکینه ونفرت وجدا کردن بخشی از فرزندان این کشور به‌دلیل اعتراض، بابرچسب آشغال کافی است تاشعله‌های خشم از گوشه‌ای دیگر سر برآورد. قرار بود این تریبون نماد وحدت باشد. احمد مازنی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز در واکنشی به این ادبیات نوشت: گفتمان حاکم نباید مدام دوقطبی را دامن بزند و همواره بخشی ازملت را در برابر بخش دیگر تعریف کند.

این ادبیات به‌ویژه از تریبون‌های مقدس زیبنده نیست. مصطفی تاج‌زاده از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب نیز با یادآوری خطبه‌های ائمه جمعه‌ای مثل آقایان طالقانی، آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی‌رفسنجانی و موسوی‌اردبیلی در دهه اول انقلاب نوشت: آشغال دانستن فرزندان سرخورده ما که همگی پس از انقلاب به دنیا آمده‌اند، به دور از منش نبوی و علوی است.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره این مسئله موضعی نگرفته است. ریاست این شورا تا پیش از این برعهده حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی بود که پس از نزدیک به 2دهه با حکم رهبر معظم انقلاب تغییر کرد. حجت‌الاسلام حاج علی اکبری در سال 79به‌عنوان جوان‌ترین عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به عضویت این شورا درآمد.

او در مقطعی ریاست سازمان ملی جوانان کشور را برعهده داشت اما در سال 87به‌دلیل اختلافاتی که با محمود احمدی‌نژاد داشت از این سمت استعفا داد. وی از سال 1390در جایگاه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد فعالیت می‌کرد. با آمدن او به ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ گفته می‌شود شاید در ترکیب امامان‌جمعه تهران نیز تغییراتی حاصل شود.

 

 

توضیحات صدیقی درباره حواشی خطبه نمازجمعه

 

حجت‌الاسلام صدیقی، امام جمعه موقت تهران به جنجال‌هایی که نسبت به بخشی از خطبه‌های نمازجمعه تهران مطرح شد، واکنش نشان داد. خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش مردم در پیروزی‌‌های تاریخی انقلاب اسلامی، گفت: مردم مایه افتخار ما هستند و تمام پیروزی‌ها در جنگ، انقلاب و فتنه‌ها به‌واسطه همین مردم است. بنده خوشبختانه در این خطبه بلندگوی مردم بودم و آنچه را که معترضین به مشکلات معیشتی توجه داشتند، به نمایندگی همه آنها، پشت تریبون نمازجمعه، جهانی کرده و دردشان را به گوش مسئولین رساندم. صدیقی افزود: وقتی بنده می‌گویم مردم جمع شده‌اند، معاذالله نمی‌توانم بگویم که مردم چه هستند و روشن است که اگر دریایی به‌وجود آمده و موج این دریا «آشغال» را برده، همان فضای فتنه بوده است و اصلا کاری به اشخاص ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید