• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40587
+
-

گرانی، مصرف لبنیات را کاهش داد

با توجه به افزایش قیمت اقلام خوراکی، تیم ویژه‌ای برای بررسی قیمت لبنیات، میوه و گوشت در نظر گرفته شده است

گزارش
گرانی، مصرف لبنیات را کاهش داد

سارا گلابگیریان|  یزد- خبرنگار:


 سرانه مصرف لبنیات در بین یزدی‌ها مناسب و تولید لبنیات نیز در استان مطلوب است، اما گرانی لبنیات آن هم افزایش خودسرانه 30 درصدی سرانه مصرف را کاهش داده. این در حالی است که مصرف لبنیات به‌ویژه شیر در فصول سرد سال همواره افزایش می‌یابد.

شرکت‌های تولید‌کننده مواد لبنی با توجه به گران شدن قیمت خرید شیر خام از دامداران، اجناس خود را با 30 درصد افزایش قیمت روانه بازار کرده‌اند. این در حالی است که این افزایش قیمت مورد تایید مبادی رسمی ‌استان نیست و قرار است به حالت قبل برگردد.

اما ناگفته نماند که قیمت خرید شیر خام سال‌هاست که ثابت مانده و دامداران با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها به‌ویژه با توجه به تحریم‌ها در سال جاری، دیگر طاقت عرضه بدون افزایش قیمت را نداشتند. از این رو شیر خام از کیلویی 1200 تا 1400 تومان یک‌باره به 2400 تومان افزایش یافت.
با توجه به گرانی قیمت خرید شیر خام، کارخانه‌های لبنی نیز مجبور به افزایش قیمت شدند و شیر تقریبا با کیلویی 2700 تومان به دست مصرف‌کننده رسید.
همه این عوامل دست به دست هم دادند که در برابر گرانی لبنیات به‌ویژه شیر، یزدی‌ها سرانه مصرف خود را کاهش دهند. این در حالی است که دولت این افزایش قیمت را خودسرانه اعلام کرده و قرار است قیمت شیر به هر کیلوگرم2100 تومان برگردانده شود و ثابت بماند.


 نارضایتی مردم از افزایش قیمت لبنیات

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به گرانی‌های اخیر اقلام خوراکی و مشکلات خانواده‌ها برای تامین نیازهای اصلی خانواده می‌گوید: گرانی‌ها همه مواد غذایی را درگیر کرده و هیچ کس نمی‌تواند جایگزینی برای اقلامی که گران شده پیدا کند.
«میثم رسالتی» ادامه می‌دهد: در این شرایط، هم اجناس گران شده و هم کیفیت و کمیت آنها کاهش یافته است و مردم جز نخریدن ابزاری برای مقابله با این گرانی‌هاندارند. از این رو مصرف خود را کاهش می‌دهند.

وی با اشاره به آثار گرانی بر سبد خانوار و در نهایت مشکلاتی که متوجه سلامت مصرف‌کنندگان می‌شود می‌گوید: مسئولان باید با در نظر گرفتن یارانه‌ها، از ضعیف شدن سفره‌های مردم و کاهش ارزش غذایی جلوگیری کنند.


مشکلات دامداران برای تامین نهاده‌ها

یکی از تولیدکنندگان شیر استان اما به مشکلات دامداران برای تامین نهاده‌های دامی ‌به‌ویژه با توجه به تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: دامداران چند سال است که افزایش قیمت‌ها را تحمل می‌کنند، اما مجاز به افزایش قیمت فروش شیر خام نیستند و فشار زیادی را تحمل کرده‌اند.
«رضا دهقان» ادامه می‌دهد: اما امسال که قیمت تامین نهاده‌ها به صورت سرسام‌آور افزایش یافته است، چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست و با توجه به این‌که مسئولان زیر بار این موضوع مهم نمی‌روند، مجبور شدیم که قیمت را به صورت توافقی بین دامداران افزایش دهیم.

وی با اشاره به کوتاه آمدن مداوم دامداران در برابر مخالفت با افزایش قیمت اظهار می‌کند: قیمت شیر بارها و بارها از سوی دولت مصوب شده، اما اجرا نشده است و کارخانه‌ها به افزایش قیمت تن نمی‌دهند و دامداران هم چاره‌ای جز فروش ندارند و مجبورند به نرخ کارخانه‌داران لبنیات استان تن دهند.
این تولیدکننده شیر در استان یزد اضافه می‌کند: با این اوصاف، اگر شیر گران نشود، تولید دیگر برای دامداران مقرون به صرفه نخواهد بود. از این رو باید نرخ واقعی برای عرضه شیر در نظر گرفته شود که فشار فقط به دامدار وارد نشود.


کاهش سرانه مصرف لبنیات 

رئیس اتحادیه لبنیات استان می‌گوید: شرکت‌ها خودسرانه 30 درصد قیمت عرضه لبنیات را افزایش دادند، اما با ورود دولت، قیمت‌ها در حال برگرداندن است. «سید ضیاء فروزان‌فر» درباره برخی تخلفاتی که متوجه کمیت و کیفیت عرضه لبنیات در بازار مصرف است نیز اظهار می‌کند: برخی تخلفات از سوی شرکت‌ها مشاهده می‌شود و سازمان تعزیرات حکومتی باید با متخلفان برخورد کند.

وی ادامه می‌دهد: استان در تولید شیر جایگاه ممتازی در کشور دارد و نه‌تنها کارخانه‌های استان، بلکه سایر کارخانه‌ها را هم پوشش می‌دهد. برخی از محصولات نیز به خارج از کشور صادر می‌شود. اما این روزها شاهد کاهش تولید و عرضه شیر در بازار هستیم. رئیس اتحادیه لبنیات یزد به افزایش قیمت   لبنیات در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر، هر کیلوگرم شیر خام از سوی دامداران 2400 تومان به کارخانه‌ها فروخته می‌شود و در نهایت، کیلویی 2700 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. فروزان‌فر می‌گوید: با ورود دولت برای بازگرداندن قیمت لبنیات، مقرر شده است که شیر تولید دامداران یزدی در نهایت کیلویی 2100 تومان به فروش برسد و کارخانه‌ها نیز مجازند که هر کیلوگرم شیر را در نهایت 2400 تومان به دست مصرف‌کننده برسانند.

وی با اشاره به نرخ‌گذاری لبنیات از سوی دولت اظهار می‌کند: سرانه مصرف لبنیات در استان یزد مطلوب بود، اما به دلیل گرانی، سرانه مصرف کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه لبنیات یزد درباره نارضایتی دامداران از قیمت عرضه شیر نیز بیان می‌کند: در سال‌های گذشته نرخ هر کیلوگرم 1400 تومان برای شیر مصوب شد و کارخانه‌ها به این نرخ تن ندادند. اما امسال با گران شدن نهاده‌ها دامداران زیر بار کارخانه‌ها نرفتند و شیر خام را تا کیلویی 2400 تومان گران کردند. وی با بیان این‌که دامداران سال‌ها منتظر افزایش قیمت بودند، اما نهاده‌ها گران نشده بود ادامه می‌دهد: امسال با توجه به تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار، گرانی‌ها به دامداران فشار آورده و در نهایت، شاهد افزایش قیمت خودسرانه لبنیات در بازار هستیم که با ورود دولت قرار است مدیریت شود.


بررسی تخلفات ثبت‌شده در سامانه 124

رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد، اظهار می‌کند: ستاد خبری 124 یکی از راه‌های برخورد با متخلفان است و شهروندان می‌توانند با تماس با این سامانه، تیم بازرسی اتاق اصناف را از تخلفات واحدهای صنفی مطلع کنند.
«مهدی باغستانی»  درباره نظارت بر بازار عرضه لبنیات می‌گوید: کنترل بازار با 7 تیم 2نفره در حال انجام است. این تیم به گزارش تخلف رسیدگی می‌کنند و بر قیمت‌ها نظارت دارند. قیمت‌هایی که از طریق ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌شود مبنای تصمیم‌گیری این تیم است.

وی می‌افزاید: در صورتی که مغایرتی بین قیمت عرضه و قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار استان مشاهده شود، پرونده تخلف برای واحد صنفی تشکیل می‌شود و برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.
وی درباره نظارت ویژه بر بازار لبنیات اظهار می‌کند: با توجه به افزایش قیمت اقلام خوراکی به‌ویژه لبنیات تیم ویژه‌ای برای بررسی قیمت لبنیات، میوه و گوشت در نظر گرفته شده است تا تخلفات را شناسایی کنند.
باغستانی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، ستاد تنظیم بازار هر 2 هفته یک‌بار تشکیل می‌شود و نرخ‌های جدید استان را ابلاغ می‌کنند و این نرخ باید در بازار استان اجرا شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید