• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40584
+
-

مهار نرخ‌ها شانه به شانه بازار

برای واردات گوشت قرمز مذاکراتی با قزاقستان انجام و قیمت گوشت قرمز کنترل شد

اقتصادی
مهار نرخ‌ها شانه به شانه بازار

فاطمه رجب‌زاده|   خراسان رضوی ـ خبرنگار:

نرخ تورم در استان خراسان رضوی براساس آمار جدید مرکز آمار ایران 1/34 درصد است که از متوسط کشور 8/0 درصد کمتر است. در این زمینه تیم اقتصادی استان با مجموعه اقداماتی سعی در کنترل این نرخ و کاهش فشار اقتصادی به اقشار مختلف دارد. 

خراسان رضوی در جدول مقایسه نرخ تورم استان‌ها در ردیف هجدهمین استان قرار گرفته است و با وجود جمعیت دائمی و فصلی نرخ تورمی به مراتب کمتر از برخی استان‌ها دارد. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان از کمتر بودن نرخ تورم خانوارهای شهری این استان در مقایسه با میانگین کشور دارد. این نرخ در خراسان رضوی 2/33 درصد و در کشور 5/34 درصد است. خانوارهای روستایی استان نسبت به خانوارهای شهری تورم بالاتری را تجربه می‌کنند به طوری که این نرخ برای خانوار روستایی خراسان رضوی 9/37 درصد و در کشور 3/37 درصد است. 


استانی با جمعیت متغیر 

کارشناسان اقتصادی تحلیل‌های متفاوتی از جدول مقایسه تورم استان‌ها ارائه داده‌اند و اغلب علت بالا‌تر بودن نرخ تورم خانوار روستایی را نسبت به خانوار شهری هزینه حمل‌و‌نقل دانسته‌اند. مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در گفت‌و‌گو با همشهری همین نظر را مطرح می‌کند و می‌گوید: در تحلیل و مقایسه تورم در خراسان رضوی و دیگر استان‌ها باید در نظر داشته باشیم که این استان بیشترین فاصله را با بندرها دارد و هزینه بالای حمل‌و‌نقل بر کالا و مواد اولیه که وارد استان می‌شود تاثیر می‌گذارد. به علاوه خراسان رضوی سالانه 31 میلیون زائر و گردشگر دارد. در این تحلیل باید این تعداد را به جمعیت استان اضافه کنیم.

زوار و گردشگرانی که وارد مشهد یا دیگر نقاط استان می‌شوند، مصرف بالایی دارند و مواد غذایی بیشترین تقاضای آنهاست. با در نظر گرفتن این 2 عامل باز هم متوسط قیمت کالاهای مصرفی اساسی مانند گوشت، مرغ، برنج، روغن و... در خراسان رضوی از متوسط کشوری پایین‌تر است و سعی کرده‌ایم به نوعی تورم را با توجه به شرایط عمومی کشور کنترل کنیم. 

«علی رسولیان» تفاوت نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای استان و کشور را که به ترتیب 1/34 و 9/34 است مثال می‌زند و تاکید می‌کند: علاوه بر پایین‌تر بودن متوسط قیمت کالاهای مصرفی ضروری نسبت به کشور، می‌توان گفت کیفیت این کالاها نیز در استان بالاتر از برخی نقاط کشور است. 


246 هزار بازرسی

از دیگر اقداماتی که رسولیان نام می‌برد مبارزه جدی با احتکار است. به این منظور از ابتدای امسال 246 هزار بازرسی از بازار انجام شده و با 14 هزار و 738 واحد متخلف برخورد شده است. اصناف هم با اجرای 10 طرح مجزا در روند نظارت مشارکت داشته‌اند. به علاوه 59 پرونده احتکار، اختفا و امتناع به ارزش 328 میلیارد ریال تشکیل و به آنها رسیدگی شده است تا به نوعی مانع ایجاد گره و خلل در بازار شویم. از سویی کالاهای گرفته‌شده از متخلفان بین مردم توزیع شده است و تلاش می‌کنیم تعادل عرضه و تقاضا را در بازار حفظ کنیم. 

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مجموعه این اقدامات را در بهتر شدن وضعیت خراسان رضوی در موضوع تورم نسبت به دیگر استان‌هایی که به مبادی عرضه کالا چون بندرها نزدیک هستند، موثر می‌داند و تصریح می‌کند: نسبت به وضع عمومی کشور در شرایط متفاوتی نیستیم و نمی‌توانیم مانع ورود یا خروج برخی کالاها از استان شویم، اما سعی کرده‌ایم با نظارت بر بازار و عرضه کالاهای ضروری فشار را کمتر کنیم. 
وی با اشاره به مذاکرات با تعزیرات حکومتی در خصوص نظارت جدی‌تر بر بازار در روزهای پیش رو می‌گوید: برای عملی شدن این تصمیم قرار است از نیروهای بسیج و همه ابزار‌ها و اهرم‌ها استفاده شود تا کسی نتواند در حق مردم اجحاف کند و با گران‌فروشی و احتکار بازار حساس کنونی را متشنج کند. 

به گفته رسولیان، تلاش تیم اقتصادی استان برای کنترل نرخ تورم در آینده و پایین نگه داشتن متوسط قیمت‌ها بر عرضه کالاهای ضروری متمرکز است و باید به این منظور از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده شود. 

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری از تلاش برای افزایش سهمیه استان در عرضه گوشت منجمد خبر می‌دهد و امیدوار است که در مدت کوتاهی هزار تن دیگر از این کالا وارد استان شود. مذاکرات تیم اقتصادی استان با قزاقستان برای واردات گوشت قرمز از دیگر اقدامات انجام‌شده است. به گفته وی، این اقدام به زودی نتیجه می‌دهد و با مجموع این اقدامات قیمت گوشت قرمز هم تا حدودی کنترل می‌شود. 

آن‌طور که رسولیان می‌گوید با یکی از تجار برای عرضه برنج پاکستانی هماهنگی‌هایی انجام شده است تا این کالا به میزان بالا و قیمت پایین در دسترس مردم قرار گیرد. از سویی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد میدان شده‌اند و برنامه‌ریزی‌های خوبی برای عرضه کالاهای اساسی از طریق این فروشگاه‌ها صورت گرفته است. همچنین عرضه مداوم و ارزان کالاهای اساسی در محدوده پایین شهر بسیار مهم است تا افرادی که نیاز‌‌ بیشتری دارند کمتر با مشکل مواجه شوند. 


توزیع 833 تن گوشت قرمز

خراسان رضوی هجدهمین استان در نمودار مقایسه‌ای تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور به تفکیک استان‌هاست و مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری انجام اقداماتی را موجب کنترل نرخ تورم در این استان نسبت به دیگر نقاط می‌داند. « علی رسولیان » از توزیع اقلام مصرفی چون گوشت قرمز، سفید، روغن و دیگر کالاهای ضروری می‌گوید. به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون 833 تن گوشت برزیلی منجمد، شکر، عدس و برنج توزیع شده و حتی تامین اقلام پر‌مصرفی چون تایر ماشین مد نظر بوده است به طوری که 19 هزار و 250 تن از این کالاها در اختیار مردم قرار گرفته است. این مقام مسئول در مثالی دیگر از تلاش برای کاهش قیمت مرغ در استان خبر می‌دهد به طوری که با کمک اتحادیه‌ها عرضه گوشت سفید افزایش یافته و قیمت مرغ از استان گلستان که مرکز عرضه این کالاست کمتر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید