• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40588
+
-

نبود کشتارگاه صنعتی در پایتخت صنعت

مدیرکل دامپزشکی مرکزی: مشکل اصلی کشتارگاه سنتی اراک تصفیه‌خانه آن است که به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

دام و طیور
نبود کشتارگاه صنعتی در پایتخت صنعت

مریم جباری|   اراک- خبرنگار:


به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نبود کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی و اراک باعث بروز مشکلاتی در زنجیره سلامت و تامین گوشت سالم شده است. مرکزی به دلیل ظرفیت‌های قابل توجهی که در حوزه دامداری و دامپروری دارد یکی از استان‌های مهم کشور در حوزه پرورش دام و صادرات آن به کشورهای همسایه به حساب می‌آید‏، ‌اما نبود یک کشتارگاه صنعتی و به‌روز باعث شده که این استان نتواند از این ظرفیت‌های خود‌ در چرخه غذایی به‌خوبی بهره ببرد. با توجه به این‌که مرکزی یکی از قطب‌های مهم تولید مواد پروتئینی در کشور به حساب می‌آید چرخه فعالیت در صنعت دام و طیور باید در آن تکمیل شود.
 در چند سال گذشته ایجاد کشتارگاه صنعتی به عنوان یک ضرورت مهم در زنجیره تولید غذای سالم باید از سوی مسئولان با جدیت بیشتری دنبال شود و این امر خواسته مردم، فروشندگان مواد پروتئینی و قصابی‌های استان است. 


از کشتارگاه دام، گوشت غیربهداشتی خارج نمی‌شود

یک کارشناس مبارزه با بیماری‌های دام و طیور در استان مرکزی می‌گوید: وجود کشتارگاه صنعتی دام در استان و اراک یک ضرورت است، اما در کنار ایجاد این کشتارگاه باید نکات و موارد متعددی رعایت شود تا بتوان از ظرفیت تولید بالای محصولات دامی و طیوری در استان بهره برد.

«داریوش نظافتی» به همشهری بیان می‌کند: حالا یک کشتارگاه در اراک وجود دارد و از مشکلات اصلی این کشتارگاه نبود یک کارشناس متخصص با تحصیلات مربوطه در این حوزه و ورود افراد متفرقه به بخش‌های مختلف کشتارگاه است. همواره دیده شده که افراد متفرقه در این بخش با لباس‌های شخصی در آن رفت‌وآمد می‌کنند. تا زمانی که این 2 مشکل برطرف نشود مشکلات کشتارگاه دام اراک به قوت خود باقی خواهد بود. این کشتارگاه در سال ۱۳۶۳ احداث شده و سنتی و ساختار آن قدیمی است.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که کارشناسان دیگر هم معتقدند این کشتارگاه حتی نیمه‌صنعتی هم نیست و تنها دلیلی که برخی افراد این کشتارگاه را نیمه‌صنعتی می‌دانند این است که کشتار دام به جای این‌که به صورت سنتی و روی زمین انجام ‌شود، روی ریل انجام می‌شود.

این کارشناس حوزه دام و طیور می‌افزاید: مسئولیت این کشتارگاه با شهرداری و دامپزشکی وظیفه نظارت بر بهداشت و کنترل سلامت گوشت را دارد، خوشبختانه با وجود این نظارت‌ها هیچ‌گونه گوشت آلوده‌ای که فاقد مهر آبی‌رنگ است از این کشتارگاه وارد چرخه مصرف نشده است. 


نقش کشتارگاه‌های صنعتی در ارائه محصول سالم 

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک نیز با اشاره به این‌که متأسفانه وضعیت کشتارگاه دام اراک قابل قبول نیست و طی بازدیدهایی که در روزهای گذشته داشتیم، شرایط بهداشت عمومی این مکان مناسب دیده نشد، می‌گوید: البته مسئولان امر قول بهبود شرایط را داده‌اند، اما در کشتار چه به صورت صنعتی و چه سنتی رعایت بهداشت به عنوان یک مسئله مهم باید مورد توجه قرار گیرد و بحث‌های نظارتی نیز تقویت شود.

«علیرضا مرادی» بیان می‌کند: علاوه بر این‌که شهرداری باید در این بخش به وظایف خود عمل کند وجود یک ناظر شرعی در این کشتارگاه نیز بسیار مهم است و باید تلاش شود گوشتی سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کننده برسد. یکی از مشکلات اصلی این کشتارگاه تکمیل تصفیه‌خانه آن است که به اعتبار یک میلیارد تومانی نیاز دارد و باید گفت تامین این مبلغ از عهده شهرداری خارج
 است.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی از شهرستان‌های مرکزی در حوزه دام از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار و تولیدات آنها مازاد نیاز است، بنابراین ایجاد یک کشتارگاه صنعتی در این استان به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد. نبود کشتارگاه صنعتی در اراک و استان سلامت شهروندان و امنیت غذایی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند، بنابراین علاوه بر ایجاد یک کشتارگاه صنعتی پیشرفته باید بتوانیم توسعه این کشتارگاه‌های موجود در استان را در دستور کار قرار دهیم.
مرادی اظهار می‌کند: این اقدام علاوه بر رفع مشکلات موجود در حوزه کشتار دام زمینه‌ساز توسعه، اشتغال و حفظ زنجیره صنعت دام در استان می‌شود.


نبود تصفیه‌خانه فاضلاب در کشتارگاه دام

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این رابطه می‌گوید: کشتارگاه دام اراک با توجه به قدمت 35 ساله‌ای که دارد جزو کشتارگاه‌های سنتی به حساب می‌آید که هم‌اکنون با مشکلات و مسائل مختلفی نیز مواجه است.

«محسن شانقی» به همشهری بیان می‌کند: در این کشتارگاه تلاش شده ارتقای شاخص‌های بهداشتی تا حد امکان لحاظ شود و با توجه به این‌که وظیفه نظارت در این بخش بر عهده دامپزشکی است این اداره توانسته به وظیفه نظارتی خود به‌خوبی عمل کند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت سلامت دام، از ابتدای ورود دام تا زمان کشتار نظارت لازم توسط ناظران دامپزشکی وجود دارد. همچنین با توجه به بازدیدهای صورت گرفته در این کشتارگاه مشکلات شناسایی شده، اما مشکل اصلی بحث تصفیه‌خانه در این کشتارگاه است که هزینه‌های آن باید توسط شهرداری تأمین شود و به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. علاوه بر موارد ذکر شده با راه‌اندازی خط دوم این کشتارگاه بسیاری از مشکلات و نواقص از جمله آلایش خوراکی و غیرخوراکی و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب در این کشتارگاه برطرف خواهد شد، البته با توجه به بالا بودن هزینه‌ها در این رابطه باید تدابیری به منظور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اتخاذ شود.

شانقی با اشاره به این‌که هیچ گوشتی بدون مهر از کشتارگاه خارج نمی‌شود، اظهار می‌کند: در این کشتارگاه نظارت لازم و کافی توسط یک نیروی دولتی و ٢ نیروی خصوصی انجام می‌شود و اگر هم گوشتی از کشتارگاه خارج شود در زمان عدم حضور ناظران و به صورت غیرقانونی بوده است. وی در زمینه تولید گوشت در این کشتارگاه از ابتدای سال تاکنون می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون ۱۹ هزار و ۲۰۰ رأس گوسفند، ۷ هزار و ۷۰۰ رأس گاو و ۳۶ هزار و ۲۵۰ رأس بز در کشتارگاه کشتار شده است. همچنین در این مدت ١٠٧ لاشه گوسفند و بز و ١١٩ لاشه گاو ضبط و معدوم شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید