• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40585
+
-

بی‌توجهی به اشتغالزایی تعاونی‌ها

با طرح حمایت از تعاونی‌ها، چه در روستا و چه شهر و فعال کردن طرح‌های کوچک‌تر در بخش اقتصاد استان می‌توان نتایج مثبتی به دست آورد

گزارش
بی‌توجهی به اشتغالزایی تعاونی‌ها

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:

نقش تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... هر جامعه برای رفع مشکلات و موانع برای همگان واضح است. سال‌هاست که پیشرفت و موفقیت بسیاری از جوامع در زمینه‌های مختلف را با بهره‌گیری از تعاونی‌ها دیده‌ایم. لرستان در زمینه اشتغال، رونق و توسعه اقتصادی و... دارای مشکلات بسیاری است و با توجه به این‌که دولت توان سرمایه‌گذاری ندارد و بارها اعلام کرده است باید از سرمایه‌گذاران خصوصی دعوت به همکاری کرد، هر روش و راهکاری که به حل مشکلات این استان منجر شود، باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان راهکاری که بسیاری از کارشناسان اجتماعی و فرهنگی توصیه می‌کنند، این است که با مشارکت و همکاری مردم، گسترش و تقویت تعاونی‌ها و رونق کسب و کار و تولید تلاشی برای رفع این مشکل انجام شود. 


نقش تعاونی‌ها در تقویت اقتصادی

 یک کارشناس مدیریت به همشهری می‌گوید: تعاونی‌ها از امکان تقویت بنیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند و می‌توانند در جامعه‌ای همچون لرستان مثمر واقع شوند. «هدی اکبری» ادامه می‌دهد: بنا بر اصل 44 قانون اساسی، دولت برای سرمایه‌گذاری در استان‌ها محدودیت‌هایی دارد. از طرفی، بخش خصوصی نیز تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در لرستان ندارد. حتی بسیاری از لرهای دارای سرمایه کلان، در خارج از استان سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

این کارشناس می‌گوید: در حقیقت، با شرایط موجود، فرار سرمایه‌گذار از استان اتفاق می‌افتد. بنابراین باید تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان با ارائه طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شود. جایی که دولت توان سرمایه‌گذاری ندارد، بخش‌خصوصی نیز تمایلی برای حضور پیدا نمی‌کند که می‌توان با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها این خلأ را پر کرد.  اکبری عنوان می‌کند: با توجه به افزایش تعداد افراد تحصیلکرده در لرستان و نبود بستری برای استخدام آنها در بخش‌های دولتی، بهترین راه برای حل بحران بیکاری و توسعه اقتصادی و تولید، تشکیل تعاونی‌هاست. 

این کارشناس می‌گوید: اما از یک طرف برای فعالیت در بخش تعاونی باید بوروکراسی‌های زیادی را پشت سر گذاشت، ضمن این‌که برنامه خاصی برای توسعه و فعالیت تعاونی‌ها در استان وجود ندارد. این در حالی است که با تسهیل بوروکراسی‌ و ارائه تسهیلات می‌توان این بخش را در استان تقویت و زمینه رونق اشتغال و تولید را در آن فراهم کرد. اکبری ادامه می‌دهد: اگر دولت قوانین دست و پاگیر را اصلاح و محصولات تولیدی تعاونی‌ها را تضمینی بخرد، قطعا شاهد اشتغال پایدار و مولد در این بخش خواهیم بود. 


اشتغال و تولید با کمک بنگاه‌های اقتصادی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان به همشهری می‌گوید: با بهره‌گیری از توان مالی و فکری و شکل‌دهی به بنگاه‌های اقتصادی می‌توان زمینه اشتغال و تولید را فراهم کرد. 

 «علی آشتاب» می‌افزاید: ترویج فرهنگ تعاون و بهره‌گیری از توان افراد تحصیلکرده به همراه توسعه مدیریت و توانمند‌سازی شاغلان در تعاونی‌ها، تامین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی‌ها و تقویت همکاری‌های بین‌دستگاهی از جمله اقدامات در دست انجام است. 

وی ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش سامانه ثبت اطلاعات تعاونی‌ها 2885 تعاونی در گرایش‌های اعتبار، تامین نیاز تولیدکنندگان، تامین نیاز مصرف‌کنندگان، تامین نیاز صنوف خدماتی، تولیدی، حمل و نقل، خدمات، سهام عدالت، صنعتی، عمرانی، فرش دستباف، مسکن، معدنی، کشاورزی و... در لرستان وجود دارد. بیشترین تعداد تعاونی‌ها در استان در حوزه خدمات، کشاورزی، صنعت و بافت فرش فعالیت می‌کنند. این مسئول یادآور می‌شود: این تعاونی‌ها در مجموع 973 هزار و 279 عضو در استان دارند. بیشترین تعداد اعضا نیز مربوط به تعاونی‌های سهام عدالت است. 11 تعاونی سهام عدالت در استان وجود دارد که 898 هزار و 500 عضو دارند. آشتاب عنوان می‌کند: این تعداد تعاونی در استان با این تعداد عضو توانسته است برای 27 هزار و 81 نفر اشتغال‌زایی کند. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان می‌گوید: تعاونی‌ها در بخش صنعت و به ‌ویژه معدن فعالیت چشمگیری دارند. آنها همچنین در بخش فراوری محصولات و مواد غذایی توانسته‌اند فعالیت معقولی داشته باشند. «علی آشتاب» می‌افزاید: در حوزه کشاورزی نیز تعاونی‌ها قدم‌های بزرگیبرای آبی کردن مزارع دیم و کشت زعفران برداشته‌اند. آنها با آبی کردن طرح‌های کشاورزی، در بازدهی محصولات نقش‌آفرینی می‌کنند. 

وی عنوان می‌کند: در حوزه بافت فرش و مشاغل خانگی نیز بیشتر تعاونی‌ها فعالیت دارند. با طرح حمایت از تعاونی‌ها، چه در روستا و چه شهر و نیز فعال کردن طرح‌های کوچک‌تر در بخش اقتصاد استان می‌توان نتایج مثبتی به دست آورد. با پرداخت تسهیلات و در اولویت قرار دادن مشاغل خانگی به دنبال دستیابی به این مهم هستیم. 


میزان تسهیلات پرداختی

آشتاب در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان تسهیلات اشاره می‌کند و می‌گوید: اولویت ارائه تسهیلات با مشاغل خانگی است. وی ادامه می‌دهد: اعتبارات مورد نیاز برای سال جاری نیز متناسب با میزان تقاضای ارائه شده برای 21 شرکت تعاونی در بانک‌های عامل، یک میلیارد و 286 میلیون تومان است. این مسئول عنوان می‌کند: با اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان از تعاونی‌ها دعوت شده است از این ظرفیت برای کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خود استفاده کنند. وقتی یک کارورز پذیرش شود، حقوق و بیمه او را دولت پرداخت می‌کند. همین کار باعث می‌شود به توانمندسازی تعاونی‌ها کمک شود. وی می‌افزاید: در سال جاری، در حوزه مشاغل خانگی، 85 تعاونی برای طرح کارورزی معرفی شده‌اند و در مرحله تشکیل پرونده هستند. 
آشتاب همچنین به آموزش اشاره و بیان می‌کند: آموزش تعاونی‌ها به جد پیگیری می‌شود و علاوه بر ظرفیت کارشناسی سازمان صمت، از ظرفیت انجمن‌ها و دانشگاه‌ها نیز استفاده می‌شود. 


نبود نگاه تخصصی در تعاونی‌ها

یکی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه تعاون در تمام بخش‌های اقتصاد هست. اما متاسفانه از یک طرف نگاه تخصصی و کارشناسانه‌ای در تعاونی‌ها و از سوی دیگر مدیریت درستی برای اداره کردن این حوزه وجود ندارد. این مسائل باعث شده‌اند مشکلات زیادی به وجود

 بیاید.  «امیررضا بستامی» می‌افزاید: وجود همین مشکلات باعث شده است بسیاری از تعاونی‌ها تعطیل شوند. به همین دلیل دولت و مسئولان باید هنگام صدور مجوز تاسیس تعاونی‌ها تمام جوانب را در نظر بگیرند و تنها به دنبال بالا بردن آمار تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده نباشند. وی ادامه می‌دهد: تلاش مسئولان برای ثبت تعاونی‌ها بدون حمایت و داشتن برنامه‌‌ریزی خاصی برای آنها موجب غیرفعال شدن و از چرخه خارج شدنشان می‌شود. همین موضوع مشکلات بسیاری برای اقتصاد و تولید استان به وجود می‌آورد.  این کارشناس اظهار می‌کند: داشتن توان مدیریتی مناسب مهم‌ترین موضوع در اداره تعاونی‌هاست که می‌تواند آنها را در مسیر رونق و توسعه اقتصادی قرار دهد. در همین زمینه باید ادارات مربوطه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید