• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40375
+
-

نشست اتحاد ملت برای بررسی قانون منع به کارگیری بازنشستگان برگزار شد

اذعان به اشتباه

حیدری: تصویب این طرح شتابزده بود و 2بار این موضوع را به عارف گوشزد کردم / موسوی: 27جلسه در کمیسیون اجتماعی برای تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان برگزار کردیم

احزاب
اذعان به اشتباه

 2نماینده از اعضای فراکسیون امید مجلس روز گذشته در دفتر حزب اتحاد ملت به بازخوانی روند تصویب اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تبعات آن پرداختند؛ غلامرضا حیدری نماینده تهران گفته که تصویب این طرح شتاب‌زده بوده است. او گفته که 2بار این موضوع را به محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید گوشزد کرده است. با این حال سیدفرید موسوی دیگر عضو فراکسیون امید که از طراحان اصلی این طرح بود ضمن اذعان به اینکه اشکالاتی در قانون منع به کارگیری بازنشستگان وجود دارد گفته است برای تصویب این قانون ۲۷ جلسه در کمیسیون اجتماعی تشکیل شد. آقای لاریجانی و آقای عارف به تصویب آن کمک کردند و پیام‌های رهبری هم کمک کرد.



اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، بازگشت به‌کار بازنشستگان در شغل‌هایی پایین‌تر از وزیر و نماینده مجلس و معاون رئیس‌جمهور را ممنوع می‌کند. براساس این قانون فقط در دولت در یک‌ماه گذشته 14استاندار و 10مشاور رئیس‌جمهور استعفا داده‌اند. این قانون همچنین شامل حال شهرداران برخی کلانشهرها مثل تهران و مشهد هم شد. تلاش برخی وزارتخانه‌ها و اشخاص در جهت گرفتن اذن رهبری برای ادامه فعالیت باعث شد رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت اصلاح این قانون تذکر بدهند. مجلس در تلاش برای رفع ایرادهای این قانون است. شائبه اینکه اعضای فراکسیون امید با تصویب این قانون در زمین اصولگرایان بازی کرده‌اند و باعث خالی شدن دولت از مدیران کارآمد شده‌اند باعث شد که غلامرضا حیدری دیروز تأیید کند افرادی مثل حسینعلی حاجی دلیگانی و احمد امیرآبادی اعضای اصولگرای مجلس از ابتدا به‌دنبال چنین قانونی بوده‌اند. به گزارش ایرنا، حیدری گفت: قبل از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، برخی نمایندگان مجلس ازجمله امیرآبادی و حاجی‌دلیگانی این موضوع را به صحن آوردند که قالب و وسعت آن به این شکل نبود برای همین ما به آن رأی ندادیم. وی افزود: این موضوع باعث شد تا سوءتفاهمی درباره این طرح ایجاد شود که پشت این قانون جبهه پایداری قرار دارد البته من قضاوتی در مورد آن ندارم.



نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری نطق هفتگی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس درخصوص این طرح گفت: نطق وی بشخصه روی من تأثیر گذاشت و باعث شد من به آن طرح رأی دهم.

وی تأکید کرد: این طرح دارای جوانب مختلف و نقاط مثبت زیادی است اما نقاط ضعف آن هم باید دیده می‌شد زیرا جامع و مانع بودن آن مهم است و یکطرفه نباید دیده شود. سیدفرید موسوی اما معتقد است مجلس در تصویب این قانون راه را درست رفته است اگرچه ایراداتی به قانون وارد است. او سروصداها و حملاتی که به قانون می‌شود را حجتی بر درستی کار مجلس گرفته و گفته است: این قانون جزو معدود قوانینی بود که کارگزاران نظام را هدف قرار داده بود و دلیل این همه سروصدایی که پیرامون این قانون شد، هم همین بود، اتفاقا سروصداها نشان داد که ما کار درستی کردیم.  موسوی همچنین گفت: اینکه فرد بازنشسته یک میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بگیرد و بعد با قرارداد مجددی به‌کار گرفته شود و یک میز آن طرف‌تر مشغول فعالیت شود بی‌عدالتی نیست؟

این در حالی است که پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان با مشکل مواجه‌است. وی با بیان اینکه پس از تصویب و ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان همراهی خوبی برای اجرای این قانون صورت گرفت، گفت: وزارت کشور کاملا قانون را اجرا کرد اما روند همکاری در وزارتخانه‌های نفت، جهادکشاورزی و بهداشت قدری کند بود.

 این نماینده مجلس درباره اینکه آیا قانون شامل صدا و سیما می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: صدا و سیما در این زمینه از رهبری اجازه گرفتند که به گفته خودشان این اجازه نامحدود نیست و تا ۲۲ بهمن افراد جایگزین معرفی می‌شوند. در کل این قانون در صداوسیما هم اجرا شده و تعداد کثیری هستند که عذرشان را خواسته‌اند.

طرح دوفوریتی مجلس برای اصلاح قانون

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید با اشاره به تهیه طرحی به‌منظور اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان،  گفت: نمایندگان چند روز پیش پس از انتشار فرمایشات رهبری به فکر افتادند تا یک طرح دوفوریتی برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ارائه بدهند. در این طرح دوفوریتی با توجه به سن امید به زندگی که برای مردان 75سال و برای خانم‌ها حدود 77سال است،  می‌خواستند 2موضوع را مورد توجه قرار دهند که تبعیض‌آمیز هم نباشد که یا 35سال سابقه خدمت و یا سن 65سال در این قانون مدنظر قرار بگیرد. او گفت: اما با مجموع مشورتی که با آقای لاریجانی،  آقای عارف و روسای 2فراکسیون دیگر انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بگذاریم این طرح پخته‌تر شود و مرکز پژوهش‌ها بررسی بیشتری داشته باشد تا نهایتا اگر ضرورت داشت اصلاحیه‌ای را بیاوریم که هم دور زدن قانون نباشد و هم خلأها و ضعف‌هایی که قانون قبلی داشت،  رفع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید