• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 15 آذر 1397
کد مطلب : 39954
+
-

داستان کیانوش و ظرفیت‌های وزنه‌برداری

داستان کیانوش و ظرفیت‌های وزنه‌برداری

محسن محمودصفری| بدقلقی‌های کیانوش رستمی بعد از المپیک لندن شروع شد. در زمان ریاست علی مرادی تا زمانی که حسین توکلی هدایت تیم ملی را برعهده داشت اوضاع خوب بود ولی به محض اینکه سجاد انوشیروانی به‌عنوان سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری انتخاب شد کیانوش، رویه سال آخر حضور کورش باقری به‌عنوان سرمربی را در پیش گرفت؛ همان رویه سابق در زمان ریاست حسین رضازاده و سرمربی‌گری باقری  که هیچ‌گاه به ورزشکاران اجازه داده نشد در انتخاب سرمربی دخالت یا اینکه به‌صورت انفرادی تمرین کنند ولی بذری که در زمان مرادی کاشته شد حالا تبدیل به چالش بزرگ فدراسیون شده است.
درس بزرگ مسابقات جهانی لهستان
مسابقات جهانی 2013 وزنه‌برداری که در لهستان برگزار شد یک درس بزرگ برای ورزش ایران داشت و آن هم اتکا به نیروهای جوان بود. المپیک لندن با هنرنمایی وزنه‌برداران ایران همراه بود. کسب یک مدال طلا و 3 مدال نقره سبب شد تا نام نواب نصیر شلال، سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی و کیانوش رستمی در ورزش ایران ماندگار شود. پس از المپیک لندن وزنه‌برداران در شکایت از رفتارهای کورش باقری، سرمربی تیم ملی حاضر به شرکت در اردوی تیم ملی نشدند و درخواست تغییر سرمربی را از ریاست فدراسیون داشتند. وزنه‌برداران، رفتار کورش باقری در اردو را بد می‌دانستند و معتقد بودند که از طرف سرمربی با آنها درست رفتار نمی‌شود. کار به یک جدال تلویزیونی بین باقری و بهداد سلیمی هم کشید که نشان از این داشت عزم بزرگی برای کنار‌زدن باقری وجود دارد. رضازاده، رئیس فدراسیون در مقابل تمام وزنه‌برداران ایستاد و دست به تغییر در کادر فنی خود نزد. در نهایت تیم ایران بدون ستاره‌های خود در مسابقات جهانی لهستان2013 شرکت کرد و نتیجه درخور شأنی هم گرفت.
مرادی و رستمی در یک دسته
بازی‌های المپیک ریو 2016خیلی زود از راه رسید. کیانوش رستمی شانس اصلی مدال طلا محسوب می‌شد و فدراسیون علی مرادی با تمام ناسازگاری‌های کیانوش ساخت تا مدال طلای 85کیلوگرم به ایران برسد. پس از ریو، مسابقات جهانی آناهیم آمریکا در پیش بود. کیانوش این‌بار علاوه بر تنها تمرین‌کردن خواسته بود برادرش هم با او راهی آمریکا شود و در نهایت با تهدید به نرفتن‌های رستمی خواسته‌هایش اجابت شد. رستمی با بالا بردن وزنه 174کیلوگرم به مدال نقره یک‌ضرب رسید و با توجه به اوت‌کردن در دوضرب از رسیدن به مدال مجموع هم بازماند. بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018یک تفاوت بزرگ با تمام مسابقات کیانوش داشت او می‌خواست در 94کیلوگرم روی تخته برود؛ درست جایی که ایران سهراب مرادی را داشت. مرادی ورزشکار بی‌ادعایی که از المپیک ریو در هر مسابقه‌ای شرکت کرده مدال طلا را برای ایران به ارمغان آورده است. رستمی باز هم با همان روال گذشته که تنها تمرین می‌کرد و اجازه انتخاب وزنه را به مربیان تیم ملی نمی‌داد در جاکارتا حاضر شد. رستمی از رسیدن به مدال بازماند و مرادی با قدرت، مدال طلا را کسب کرد. برای شرکت در مسابقات جهانی عشق‌آباد 2018رستمی به اردوی تیم ملی دعوت نشد و البته خودش هم تمایلی به شرکت در مسابقات نداشت. مرادی هم مثل همیشه مدال طلای عشق‌آباد را بدون حاشیه به ایران آورد.
2 سهمیه سهم ایران در المپیک
 با تصمیم فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، ورزشکارانی که بخواهند در المپیک توکیو شرکت کنند باید در 6 مسابقه‌ای که مورد تأیید فدراسیون جهانی باشد روی تخته بروند. پس از مسابقات جهانی، نام رستمی برای مسابقات کاپ قطر رد نشد. رستمی در صفحه اینستاگرام خود واکنش‌های تندی را به این اتفاق داشت و فدراسیون هم اعلام کرده بود که برای اینکه اسم او را برای کاپ قطر رد کنیم با او تماس گرفتیم که پاسخگو نبود. این کش و قوس‌ها ادامه داشت تا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک با پادرمیانی جلسه‌ای را با علی مرادی و کیانوش رستمی برگزار کرد. این جلسه بدون حضور محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی برگزار شد که همین مسئله باعث تعجب اهالی وزنه‌برداری شد. فارس تحت عنوان درخواست عجیب رستمی از مرادی از مفاد این جلسه سه نفره یاد کرد. گویا رستمی در خواست اردوی برون‌مرزی را از فدراسیون داشته است که با مخالفت علی مرادی همراه بود. محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه‌برداری درباره شرایط کیانوش رستمی به میزان گفت: «صالحی‌امیری هم با رئیس فدراسیون و هم با کیانوش رستمی صحبت کرد و گفت که برای المپیک باید از همه ظرفیت وزنه‌برداری ایران استفاده شود. البته این اتفاق باید در چارچوب فدراسیون وزنه‌برداری صورت بگیرد. قرار شد یک جلسه دیگر در فدراسیون با کیانوش داشته باشیم و در مورد جزئیات صحبت کنیم. اینکه می‌گویند با درخواست‌های کیانوش مخالفت کردیم هم واقعیت ندارد چون هنوز جلسه‌ای با او نداشتیم. به‌احتمال زیاد این جلسه به‌زودی برگزار خواهد شد. ما هنوز به‌طور کامل نمی‌دانیم کیانوش چه درخواست‌هایی دارد». جالب است ایران تنها با 2 وزنه‌بردار می‌تواند در المپیک توکیو2020شرکت کند که این دو وزنه‌بردار هم نمی‌توانند در یک وزن حضور داشته باشند. سهراب مرادی در اوج آمادگی به‌سر می‌برد و با رکورد‌شکنی‌های پیاپی گوی سبقت را از تمام رقبای خود ربوده است. این در حالی است که رستمی پس از المپیک ریو در هر میدانی پا گذاشته است نتوانسته موفقیت‌های سابق خود را تکرار کند ولی جالب اینکه هنوز حاضر نیست در چارچوب تیم ملی قرار گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید