• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164561
+
-

روزهای خوب وزنه‌برداری با حضور بزرگان

سلیمی، باقری و مقامی در فدراسیون سمت گرفتند، باقری می‌‌گوید با این نفرات می‌شود کارهای بزرگ انجام داد

جمع بزرگان وزنه‌برداری جمع شد. سجاد انوشیروانی که بعد از باطل شدن مجمع انتخاباتی سال1398 و برکناری علی مرادی از ریاست فدراسیون به‌عنوان سرپرست انتخاب شد، دیروز چند حکم صادر کرد. حکم‌هایی که بزرگان این رشته و مخالفان مرادی را دور هم جمع کرده است. بهداد سلیمی نایب‌رئیس فدراسیون، حسین مقامی دبیر و کورش باقری مدیر تیم‌های ملی شدند. بهداد از قهرمانان شاخص این رشته و از منتقدان اصلی مرادی بود. مرادی حتی اعتصاب وزنه‌برداران و رفتن آنها از اردوی تیم ملی را به سلیمی ربط داده بود. سلیمی با خود انوشیروانی در یک وزن وزنه‌ می‌زدند، و در بازی‌های‌المپیک لندن کنار هم روی سکو رفتند؛ بهداد طلا گرفت و انوشیروانی نقره. حالا آنها در فدراسیون، نفرات اول و دوم هستند. مقامی هم که مدتی دبیر فدراسیون مرادی بود، از این فدراسیون جدا شد و در هیأت قزوین به کارش ادامه داد. او یکی از سرسخت‌ترین مخالفان مرادی بود. باقری که هم سابقه سرمربیگری در تیم ملی را دارد در 7سال گذشته‌ای که مرادی رئیس فدراسیون بود، بارها از عملکرد او انتقاد کرده بود.
آیا جمع شدن این افراد کنار هم می‌تواند وزنه‌برداری را به روزهای خوب گذشته بازگرداند؟ باقری به حل مشکلات امیدوار است: «شک نکنید که اتفاقات خوب می‌افتد. مشکل وزنه‌برداری، نبود همین بزرگان بود. افرادی که در گذشته پست‌ها و عناوین را داشتند، مورد احترام هستند ولی وزنه‌برداری افراد بزرگ‌تری داشت که بیرون مانده بودند. حالا یک عده جوان به همراه پیشکسوتان کار را به‌دست گرفته‌اند. انگیزه در بین جوان‌ها موج می‌زند و آنها می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.»
اعتراض وزنه‌برداران به شرایط بد اردویی بود؛ نداشتن تغذیه کافی، مکمل‌ و... اما نگرانی اصلی در این رشته، نبودِ نفرات مطمئن در بعضی از وزن‌هاست. باقری اما مسئله را فراتر می‌بیند: «مشکلات فراتر از اینهاست. ما باید انگیزه را به جامعه‌ وزنه‌برداری به‌خصوص هیأت‌ها بازگردانیم، ‌آنها ستون‌های اصلی وزنه‌برداری هستند. فدراسیون‌ حرکت‌های روبه‌رشدی را آغاز کرده است و هیأت‌ها باید این حرکت را لمس کنند تا بتوانند شروع دوباره‌ای داشته باشند. البته فعلا فدراسیون در مرحله برنامه‌ریزی است و تا دو سه ماه دیگر می‌شود کارهای مثبتی انجام داد.»همانطور که فدراسیون بزرگان این رشته را دور هم جمع کرده، نظر باقری این است که چهره‌های دیگری هم که در 7سال گذشته بیرون مانده‌اند باید وارد کار شوند. با این حال قرارنیست محمدحسین برخواه، سرمربی سابق تیم ملی به فدراسیون برگردد. برخواه بعد از اعتصاب وزنه‌برداران برکنار شد و مرادی، سعید علی‌حسینی را به‌عنوان جانشین او انتخاب کرد. انوشیروانی ترجیح داده علی‌حسینی سرمربی بماند. باقری درباره برخواه می‌گوید: «او در 5سال گذشته زحمات خودش را کشید و قابلیت‌هایش را نشان داد. در شرایط فعلی فدراسیون ترجیح می‌دهد از علی‌حسینی استفاده کند. ما نفرات جوان‌تری مثل سعید محمدپور، سهراب مرادی، نواب نصیرشلال و... داریم که باید وارد گود شوند.»باقری مدتی سرمربی تیم ملی بود و عملکردش مورد تأیید جامعه‌ وزنه‌برداری بود. علی‌حسینی زیر سایه نام او می‌تواند استقلال کاری داشته باشد؟ باقری می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم تیم‌های ملی در همه رده‌های سنی یک رویه مشخص داشته باشند و از علم تمرین و... استفاده کنند. با مربیان باید صحبت کنیم. من هم هر ایده‌ای را که منجر به موفقیت وزنه‌برداری شود، دنبال می‌کنم. سعید هم قهرمان بزرگی است و ریز برنامه‌ها را با او مشخص می‌کنیم. من بیشتر نقش هماهنگ‌کننده و نظارتی دارم.»
قرار است هفته آینده اردوی تیم ملی برگزار شود. با توجه به شرایط بدی که وزنه‌برداران توصیف کرده بودند، در این مدت چیزی تغییر کرده؟ باقری می‌گوید: «من، بهداد و دکتر انوشیروانی زیر وزنه رفته‌ایم و با شرایط غربیه نیستیم. اگر هزار تومان هم در بودجه فدراسیون باشد، اولویت تیم ملی، تغذیه، اسکان و... وزنه‌برداران است.»وزنه‌برداری دی‌ماه مسابقات قهرمانی جهان را دارد. در این فرصت کم می‌شود تیم پرقدرت ساخت: «تغییرات یکباره اتفاق نمی‌افتد. نمی‌شود منتظر تیم2011 بود ولی بچه‌هایی که در تیم هستند باانگیزه‌اند و بااستعداد و من انگیزه آنها را ستایش می‌‌کنم. با حمایت می‌شود تیم را آماده کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید